Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helsdingen
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-03 15:53
Ik heb 2 vertex 4 SSDs in RAID0 aangesloten op mijn ASRock X79 Fatal1ty. Tijdens het installeren heb de laatste drivers van ASRock gebruikt om de RAID te herkennen (ftp://europe.asrock.com/drivers/Intel/SATA/Floppy_Win7-64_Win7_Vista64_Vista_XP64_XP(v3.0.0.2003).zip).

Na het aanzetten van de computer (rebooten is geen probleem) krijg ik elke keer de melding: "Windows did not shut down successfully" met als resultaat dat het register corrupt raakt en/of sommige programma's/instellingen missen.

Ik heb geprobeerd Windows 7 SP1 x64 volledig te installeren met alle drivers en updates en alleen met de RAID drivers. Geen verschil.
Daarna heb ik de RAID verwijderd en Windows op een enkele SSD geinstalleerd. Hiervoor had ik geen extra driver nodig en heb ik het probleem niet.
Ik denk dus dat het aan de driver van de RAID controller ligt....

Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing om gecachede tijdig op te slaan op de SSD voordat Windows de computer uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:53
Caching hoort op een SSD uit te staan, waarschijnlijk heb je de caching aan staan omdat je in raid draait. Zet de caching bij de hardware properties van de raid 0 uit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Volume write-back ingeschakeld? Buffer flush commando's ingeschakeld? Dit kun je vinden onder eigenschappen van je opslagvolume (schijf).

Je kunt ook beter drivers direct van Intel betrekken en nooit drivers van de moederbordpagina afhalen, die laatste zijn namelijk vrijwel altijd ouder dan de drivers van de fabrikant, vaak worden ze ook nooit geupdate; dus dat lijkt me niet zo handig als je die draait. Probeer de nieuwste Intel RST drivers eens. :)

Ps het gaat hier niet om caches maar om buffers; buffers kunnen write-requests zijn die nog niet zijn weggeschreven. De SSDs dienen verder een STANDBY IMMEDIATE commando te krjigen voordat ze worden uitgeschakeld. Als dat niet gebeurt, dan kun je dat in de SMART informatie zien als Unsafe Shutdown Count of Power-Off Retract Count. In elk geval kan een SSD zonder capacitors spontaan overlijden; dus vrijwel alle consumenten SSDs exclusief de Intel 320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helsdingen
Ben Windows opnieuw aan het installeren. Heb een aantal drivers van Intel RST drivers geprobeerd maar die worden niet ondersteund. Zal na de installatie met de genoemde settings "spelen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helsdingen
Na herinstallatie de device settings veranderd. De onderstaande opties uitgezet:
- Enable write caching on the device
- Turn off Windows write-cache buffer flushing on the device

Helaas hetzelfde: Windows did not shut down successfully.

Deze site gaf goede info. Eindelijk een driver gevonden bij Intel die werkt. Het moet een RSTe (enterprise) driver zijn, is weer nieuw, Deze driver heb ik gebruikt: PBG_RSTe_Drivers_GUI_CIM_CLI_3.1.0.1085_2012.04.24.zip en nu sluit het systeem netjes af.

Thanks voor de hulp! _/-\o_