Hoe kan je het stroomverbruik van je PC bepalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.237 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 13:48
Hallo,

Ik wil graag weten hoeveel stroom mijn PC verbruikt als TDP.

welke dingen vebruiken stroom van je voeding? alles wat aangesloten zit?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 21:19

kevin33

Welkom in Utopia.

Je kunt er een energylogger aanhangen, maar dan meet je het complete verbruik van je pc, en niet van de afzonderlijke onderdelen.

Die dingen hebben ze wel bij Conrad.

[ Voor 45% gewijzigd door kevin33 op 02-05-2012 14:02 ]

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
kan ik ook het MAX TDP van de dingen die ik heb aangesloten bij elkaar optellen?
al weet ik niet hoeveel mijn toetsenbord, muis en gamepad verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:03
Delphion schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:16:
kan ik ook het MAX TDP van de dingen die ik heb aangesloten bij elkaar optellen?
dan heb je wat het systeem volgens de specificaties maximaal zal verbruiken. Neem dan ook de zuinigheid van je voeding mee in die berekening (wat volgens mij nog wel erg lastig kan worden). Gemiddeld gebruik zou (een stuk) lager moeten liggen dan de max. gebruik van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 12:21

painkill

Pain(k)(ill)

Je kunt het bij elkaar op tellen, maar het kan zo maar 25% verschillen met de werkelijkheid.
Het beste is een energiemeter halen, kost iets van €10-€15 voor een basismodel.

Kun je gelijk andere dingen meten.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Delphion schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:16:
Het probleem is dat als je de TDP opzoekt van een processor, dat deze verdeelt zijn in ranges. Intel gebruikt bijvoorbeeld 35W, 45W en 77W voor de Ivy Bridge serie. Verschillende chips worden dan ingedeeld in eens serie, omdat ze meer dan 45W verbruiken maar minder dan 77W. 77W is dus worst case en dat is logisch: TDP is een maat voor de koeling die minimaal voorzien dient te worden.
Verder doet de fabrikant er vaak nog een veiligheidsmarge bovenop zodat ze in zo goed als alle gevallen binnen specificaties vallen.
En die onnauwkeurigheid maakt dus ook dat het verbruik van je toetsenbord, muis en gamepad absoluut niet meer relevant zijn. Je voeding heeft ook een ander rendement afhankelijk van de belasting. Hoeveel die exact is kan je vaak moeilijk vinden op internet.

Kortom: je TDP optellen van je onderdelen geven een mooie indicatie, maar meten = weten.
(TDP van je processor, geheugen, videokaart, harde schijven en geheugen doe ik meestal, en dan reken ik er nog eens 50W reserve bij)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
Malantur schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:26:
[...]

Kortom: je TDP optellen van je onderdelen geven een mooie indicatie, maar meten = weten.
(TDP van je processor, geheugen, videokaart, harde schijven en geheugen doe ik meestal, en dan reken ik er nog eens 50W reserve bij)
Mijn voeding is bagger 180W totaal ( 15A +12V ). als ik mijn processor,scherm en videokaart bij elkaar optel komt er 110W uit. Hoe kan ik kijken hoeveel mijn geheugen en harde schijf verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Op je harde schijf staat het er op, vaak rond de 0,5 a 0,6A op de 12V en de 5V lijn. Ik reken altijd 10W voor de harde schijf.
Geheugen heb ik eens opgezocht door diep in de datasheets van de fabrikanten te kijken. Ik kwam op een getal uit in de buurt van 10W, ik denk voor 2 latjes DDR2. Het is in ieder geval niet al te veel en ik reken 50W reserve, dus ik ga in alle gevallen uit van 10W.

Ik zie net ook dat ik 2 keer geheugen geschreven heb. Ik doelde nog op optische drives (15W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Delphion schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:38:
Mijn voeding is bagger 180W totaal ( 15A +12V ).
Die 180 W is enkel het vermogen wat je voeding kan leveren op de +12 V lijn, je hebt ook nog +5 V en +3,3 V. Dus het totale vermogen van je voeding zal hoger liggen. Daar komt nog eens bij dat je dan misschien het maximale vermogen weet dat uit je voeding komt, maar aangezien geen enkele voeding 100% efficiënt is, gaat er een groter vermogen de voeding in. En om het helemaal ingewikkeld te maken heeft de belasting van de voeding ook nog eens invloed op de efficiëntie: bij een lagere belasting is een voeding minder efficiënt.

Als je het echt wilt weten, haal een deugdelijke energiemeter.

Als je die niet aan wilt schaffen, tja, dan blijft het giswerk. Omdat het werkelijke verbruik van zoveel (grotendeels onbekende) factoren afhankelijk is, gaat er nooit een eenduidig of betekenisvol antwoord uit dit topic komen. Dus dan zul je het moeten doen met de beste schatting die je kunt maken, alleen denk ik persoonlijk dat je daar niet veel aan hebt gezien de enorme foutmarge waar je dan rekening mee moet houden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
Malantur schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:40:
Op je harde schijf staat het er op, vaak rond de 0,5 a 0,6A op de 12V en de 5V lijn. Ik reken altijd 10W voor de harde schijf.
Geheugen heb ik eens opgezocht door diep in de datasheets van de fabrikanten te kijken. Ik kwam op een getal uit in de buurt van 10W, ik denk voor 2 latjes DDR2. Het is in ieder geval niet al te veel en ik reken 50W reserve, dus ik ga in alle gevallen uit van 10W.

Ik zie net ook dat ik 2 keer geheugen geschreven heb. Ik doelde nog op optische drives (15W).
Als ik jouw rekenmannier gebruik is de som het volgende:
Processor:65w
beeldscherm: 28w
videokaart: 17w
harde schijf x2: 20w
Geheugen: 10w
reserve: 50w
Totaal: 190W :o

Als dit zou kloppen dan kan ik het wel vergeten mijn grafische kaart te upgraden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283654

1. Je telt je beeldscherm erbij op, welke niet op de voeding zit aangesloten.
2. Niet alle onderdelen trekken rechtstreeks van de +12V rails af.
3. Als het doel hiervan is om je grafische kaart te upgraden is het wellicht handig om wat meer details te geven (welke voeding, welke grafische kaart, etc).
en
4. Er zijn (online) tools beschikbaar om het stroomverbruik van je computer te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:01

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals meerdere mensen al gezegd hebben, een stroommeter kopen. Hiermee kan je dan je pc meten en je monitor en andere meuk zoals bijvoorbeeld een geluidsset en ga zo maar door. Op die manier kan je gelijk zien hoeveel meer watt je pc trekt bij het spelen van een game bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Nu online
Om wat voor voeding en eventueel welke kast gaat het?
Als het een gewone ATX voeding is, dan kan je die uiteraard ook gewoon upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 12:21

painkill

Pain(k)(ill)

Trouwens, als je meet, bedenk wel dat ongeveer 20 procent van de stroom verloren gaat in de voeding.
Dus je moet je voeding altijd minimaal 25 procent boven het maximale tdp aanschaffen.

Maar ook weer niet teveel erboven want dan is de voeding absoluut niet efficient (scheelt 5-10%)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
Anoniem: 283654 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:04:
1. Je telt je beeldscherm erbij op, welke niet op de voeding zit aangesloten.
2. Niet alle onderdelen trekken rechtstreeks van de +12V rails af.
3. Als het doel hiervan is om je grafische kaart te upgraden is het wellicht handig om wat meer details te geven (welke voeding, welke grafische kaart, etc).
en
4. Er zijn (online) tools beschikbaar om het stroomverbruik van je computer te berekenen.
- AMD athlon (tm) II x2 250 processor 3 GHZ

- Asus radeon HD 5450 1gb

voeding:
merk: HKC
AC input: 180V-264V/47Hz-63Hz.
ATX switching power supply.

DC output +3.3V +5V +12V -5V -12V +5VSB
Max. 25A 32A 15A 0.5A 0.5A 2.0A
Min. 0.3A 0.3A 1.0A 0A 0A 0A

+12V max load: 15A
+5V,+12V,+3V,3V, Max. load: 400W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56
Ten eerste hoef je in principe geen extra reserves bij de berekeningen op te tellen, als je maar zeker weet dat je berekening goed is en de voeding het ook daadwerkelijk levert. De specs geven namelijk wat hij levert, niet wat hij uit de muur haalt.

Mijn berekening zou als volgt zijn:

AMD Athlon II 250 65W (worst case)
AMD Radeon HD5450: 20W
Disks: 20W tijdens de spinup, zo'n 7 - 12 W normaal.
Fans: 10W
Mobo: 10W
Geheugen: Weinig (4 watt voor 2 reepjes? is volgens mij al vrij veel)

Kom op 109 watt uit, als je er van uit gaat dat alles van de 12V getrokken wordt. Als je dat AMD 5450'tje er nou uit haalt, kom je uit op 89 watt en heb je 91 watt over voor een videokaart.

Een AMD HD7770 heeft een TDP van 80 watt, dus worst case. Een niet-overgeclockte HD7770 zou dus gewoon moeten passen.

Als je het echt zeker wil weten, pak je een multimeter en een soldeerbout. Je neemt (lekkere dikke) kabels, maakt een verlengkabeltje met de ATX, P4, Molex en SATA kabels, je soldeert alles naar een kabel die je aan een pin op de multimeter hangt, en de andere pin van de multimeter hang je aan de 12V van de voeding. Vervolgens meet je de stroom (standje A) die door de multimeter loopt, en dat doe je keer 12 voor het vermogen (in W).

[ Voor 21% gewijzigd door marcop23 op 02-05-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
marcop23 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:26:
Ten eerste hoef je in principe geen extra reserves bij de berekeningen op te tellen, als je maar zeker weet dat je berekening goed is en de voeding het ook daadwerkelijk levert. De specs geven namelijk wat hij levert, niet wat hij uit de muur haalt.

Mijn berekening zou als volgt zijn:

AMD Athlon II 250 65W (worst case)
AMD Radeon HD5450: 20W
Disks: 20W tijdens de spinup, zo'n 7 - 12 W normaal.
Fans: 10W
Mobo: 10W
Geheugen: Weinig (4 watt voor 2 reepjes? is volgens mij al vrij veel)

Kom op 109 watt uit, als je er van uit gaat dat alles van de 12V getrokken wordt. Als je dat AMD 5450'tje er nou uit haalt, kom je uit op 89 watt en heb je 91 watt over voor een videokaart.

Een AMD HD7770 heeft een TDP van 80 watt, dus worst case. Een niet-overgeclockte HD7770 zou dus gewoon moeten passen.

Als je het echt zeker wil weten, pak je een multimeter en een soldeerbout. Je neemt (lekkere dikke) kabels, maakt een verlengkabeltje met de ATX, P4, Molex en SATA kabels, je soldeert alles naar een kabel die je aan een pin op de multimeter hangt, en de andere pin van de multimeter hang je aan de 12V van de voeding. Vervolgens meet je de stroom (standje A) die door de multimeter loopt, en dat doe je keer 12 voor het vermogen (in W).
toon volledige bericht
interessant..... Ik was van plan een sapphire 7750 te kopen die is ietsje slechter als de 7770, maar heeft een TDP van 55w :) en er was erg veel onduidelijkheid over of het wel of niet zou passen. maar dat wat jij hebt berekent ziet er wel aardig uit.

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphion
Dus eigenlijk hoef ik geen rekening te houden met gamepad, toetsenbord, muis en scherm?

laatste vraag: hoeveel keer beter denk je dat de Sapphire radeon HD 7750 dan de Asus radeon 5450 1gb?

[ Voor 38% gewijzigd door Delphion op 02-05-2012 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Delphion schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:06:
Dus eigenlijk hoef ik geen rekening te houden met gamepad, toetsenbord, muis en scherm?

laatste vraag: hoeveel keer beter denk je dat de Sapphire radeon HD 7750 dan de Asus radeon 5450 1gb?
Je scherm gaat niet via je pc voeding, de rest wel.
Je kan ook hier even kijken. (blijft altijd bij benadering)
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Het verschil tussen de videokaarten kan je zelf opzoeken. (zie benchmarks)

[ Voor 7% gewijzigd door Hell-Slave op 03-05-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 18:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dion_b in "Stroomtoevoer goed genoeg voor radeon 7750"

Heb je dit gelezen of begrijp je het niet? Dit is je derde slotje wegens een gebrek aan inzet van jouw zijde. Laat dat de laatste zijn. Als je niet snapt waarom mijn collega en ik je topics sluiten, stuur één van ons dan een DM.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.