[Defect?] Zotac Z68-ITX WiFi start niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 16:36
Beste Tweakers,

Sinds een poosje heb ik een tweedehands Z68-ITX WiFi, met dit als rest van 't systeem:
- i5 2500K met CoolIT ECO II A.L.C. (AIO waterkoeling)
- 2x2GB DDR3-2133
- ASUS GTX580 (reference)

Het systeem draaide los van een kast met een milde overclock van 4.0GHz. Het probleem bij dit systeem is dat je de overclock niet vast kan zetten maar dat dit de Turbo Boost is. Hij springt dus van EIST-clocks & -voltage naar OC-clocks & -voltage.
Uit reviews is bekend dat hierdoor soms eerst de clock wordt toegepast en het voltage te laat normaliseerd, waardoor het systeem crashed.

Mijn systeem hing soms even en ging dan weer door. Een weekje later hing 'ie soms en mocht ik 'm opnieuw opstarten. Tot laatst het systeem uitviel en niet meer aan te krijgen is.
Al deze zaken gebeurde bij het opstarten van programma's of onder load (Civilization V, Huge map, etc.). De laatste keer was terwijl Civ V 'in full effect' bezig was.

De situatie is als volgt:
- de LED-indicator van het mobo brandt groen;
- bij power-on komt er een heel korte stroomstoot door het systeem, de fan van de CPU-koeler beweegt een paar millimeter; je hoort in het systeem een 'tick' zo van: ik ga opstarten; het tweede LED geeft volgens mij een splitseconde leven;
- Dit kan maar één keer, hierna moet de voeding handmatig worden uitgezet en weer aangezet, dan kan het bovenstaande weer gebeuren;

Ik heb geprobeerd:
- CMOS reset
- GPU eruit
- RAM deels eruit

Ik ben benieuwd wat er aan de hand kan zijn. Misschien is, door ontoereikende koeling, een moederbordonderdeel doorgebrand? Wat zou het kunnen zijn, en is 't ding te repareren?

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

PS: Dat 'ie tweedehands is, of dat 'ie garantie zou kunnen hebben, etc., doet er allemaal niet toe. Het gaat alleen om dít probleem. Thanks!

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Allubz
Pompom.

Z77-ITX is on its way. Toch erg benieuws of hier iets aan is te doen.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Als ik het zo lees denk ik dat de voeding niet helemaal toppie is, want hij valt uit onder load en tijdens opstarten (ook load).
Wat is het type en wat zijn de specs ervan?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Allubz
Het gaat om een gloednieuwe Enermax Modu82+ 625W.

Ik heb ook m'n oude (5 jaar) en vertrouwde Zalman ZM-600HP gebruikt, deze geeft exact hetzelfde resultaat.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:43

Perkouw

Moderator General Chat
Memtest al geprobeerd ? Klik -> Memtest86+ even laten runnen.

[ Voor 71% gewijzigd door Perkouw op 03-05-2012 18:31 ]

• Allubz
Als de PC niet eens aan kan? Wordt lastig.

Geheugen zal prima in orde zijn. Doet 't ook al jaren. Gaan niet ineens kapot. Zelfs zonder geheugen geeft een normaal moederbord andere response.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:43

Perkouw

Moderator General Chat
Allubz schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:58:
Als de PC niet eens aan kan? Wordt lastig.

Geheugen zal prima in orde zijn. Doet 't ook al jaren. Gaan niet ineens kapot. Zelfs zonder geheugen geeft een normaal moederbord andere response.
Ah hoe ik het las was dat je pc daarna uitviel en niet meer aan te krijgen was, ik begreep niet dat hij in het geheel niet meer aanging nu. My bad.

Als ik het zo nog eens lees denk ik dat je moederbord of processor stuk is, de voeding heb je zelf al uitgesloten. Heb je het ram er ook wel eens geheel uit gehaald, wellicht dat hij dan verder komt en gaat piepen bijv. Anders blijf ik er bij dat je mobo waarschijnlijk gewoon rot is en/of je cpu.

• Allubz
Met al het geheugen eruit heb ik niet geprobeerd, maar ik >verwacht< het probleem niet in het geheugen. Dit draaide op standaard XMP-profiel zonder overclock en doet 't al jaren.

Als ik de tijd heb zal ik eens kijken wat er gebeurd zonder CPU, maar ik verwacht dat ergens een mobostop is doorgeslagen.

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 11:37

Drunken_Bear

Pro Niksnut

ik zat te denken aan een kortsluiting in de kast, maar als je het buiten een kast draait lijkt het mij inderdaad een mobo probleem, zeker omdat hij 2e hands is.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Pagina: 1