• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-01 20:26
zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar 1 of 2 bewakings camera's die overdag en 's nachts opnemen.
liefst met redelijke kwaliteit zodat men indien het nodig zou zijn personen zou kunnen identificeren. (hoeft nu ook niet haar scherp te zijn, justitie kan eventueel toch het beeld verscherpen)
*eventueel op motion detection*

eis is wel dat er ook geluid opgenomen wordt (daar er nogal eens een dreiging gemaakt wordt wil ik die ook vastleggen als bewijs)

heb een niet al te groot budget
(liefst laat ik het spul gewoon uit NL of Duitsland komen heb het liefst z.s.m. in huis)

*liefst ip camera zodat ik deze via het (bedrade) netwerk aanstuur en heb al een pc die redelijk zuinig is in verbruik die eventueel aan kan blijven staan voor het geval dat het nodig is ;) (reden van bedraad is dat de draadloze op DX niet bepaald betrouwbaar blijken)

een paar voorbeeldje van wat ik zoek (maar dan niet uit china daar het +-3 weken duurt eer het in huis is)
http://www.dealextreme.co...vision-white-93352?item=8

zeg dat het budget rond de 40 a 50 euro ligt (als het niet anders kan dan kan het van DX of een vergelijkbare winkel komen)

bedankt voor de hulp

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Voor binnen of buiten? Ben geen expert hierin, maar ik vermoed toch dat je wat onrealistische eisen stelt met een budget van €50. Goede bewakingscamera's die 's nachts ook herkenbare opnames kunnen maken mét geluid, etc. dan zit je meer in de categorie van honderden euro's. Daarnaast heb je ook nog een systeem nodig voor opslag van de beelden.

Bij justitie kunnen ze overigens beelden niet "scherper maken". Je hebt wat teveel CSI gekeken denk ik. :P

_██_
(ಠ_ృ)

• klen_ghost
Atomsk schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:34:
Voor binnen of buiten? Ben geen expert hierin, maar ik vermoed toch dat je wat onrealistische eisen stelt met een budget van €50. Goede bewakingscamera's die 's nachts ook herkenbare opnames kunnen maken mét geluid, etc. dan zit je meer in de categorie van honderden euro's. Daarnaast heb je ook nog een systeem nodig voor opslag van de beelden.

Bij justitie kunnen ze overigens beelden niet "scherper maken". Je hebt wat teveel CSI gekeken denk ik. :P
merendeel zal voor buiten zijn (echter kan de camera ook voor het raam binnen hangen)
postuur en stem zijn ook goede kenmerken (de houding van een persoon geeft ook veel prijs)

tevens vermeld ik er nu bij dat er pal voor mijn tuin een lantaarnpaal staat dus er opzich genoeg omgevings verlichting is in de donkere uren

systeem wat de beelden op kan slaan heb ik (1TB aan ruimte moet toch wel genoeg zijn, ook omdat eventueel motion triggerd de ruimte kan beperken)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
Lijkt me dat je voor 40-50€ niks gaat vinden dat je kan bestellen in NL-DE...
Die waar je naar linkt van DX is al 45€ :)

Ik heb deze van bij DX. Die doet het op zich redelijk goed. Op een NAS kan je hem laten opnemen denk ik (ook geluid), maar daar heb ik zelf nog niet naar gezocht.

Die is trouwens wireless en dat werkt perfect :)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 15:14

chromeeh

the Gnome

Het budget icm met wat je voor ogen hebt gaat niet veel worden ben ik bang....

Als je bijv. de Axis M1011(-W) pakt en deze aan een NAS hangt kun je al heel wat doen, dit zijn prima camera's. (heb er zelf ook 2 van)
Deze ondersteunen ook volledig bewegingsdetectie via de camera zelf, en kunnen je mailen en/of de beelden FTP'en, HTTP'en, mailen, streamen etc. in geval van een 'event'.

De beeld kwaliteit is ook prima, nadeel is wel dat de wireless variant al 3x je budget kost....
Het zijn geen top of the bill camera's, dan praat over een 10-voud van wat een M1011 kost ;)

Zelf heb ik 1x een DX camera gehad, maar voor het doel waar voor ik denk dat je ze / 'm gebruiken wilt niet bijzonder.
En maak je zelf niets wijs met "justitie kan eventueel toch het beeld verscherpen", beeld informatie die er niet is, zal er ook niet in komen door te "verscherpen"...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
klen_ghost schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:22:
(hoeft nu ook niet haar scherp te zijn, justitie kan eventueel toch het beeld verscherpen)
Nee dat kan niet, voor beeldverwerking geldt het GIGO principe.
Je kan het hooguit scherper doen lijken, maar je kan nooit detail zichtbaar maken die de camera niet geregistreerd heeft.
Kwaliteit van die dingen is ruk. Het is gewoon een brakke webcam met een paar IR ledjes en een netwerk aansluiting.
Vanwege de IR vision is het IR cutoff filter verwijderd. Dit heeft als bijwerking dat kleuren niet meer kloppen overdag. Groene bladeren zien er magenta uit enzo. De enige manier om daar wat aan te doen is een professionele camera kopen met mechanisch cut-off filter. Deze heeft een servo om het filter voor de lens te plaatsen.
zeg dat het budget rond de 40 a 50 euro ligt
Gaat niet lukken. Met je criteria kom je uit op iets dat 25 keer zo duur is.
Kijk eens naar de Supreme series van Vivotek met full HD 1080p/H264. Die resolutie is 30 keer zo hoog als een DX prutsding.
Ik heb het allereerste model van die serie, de IP8151 en ben daar zeer tevreden over. Het heeft alle functies die je nodig hebt. Er zit een haarscherpe megapixel lens van Computar bij waarmee je bij wijze van spreken iemands neusharen kan tellen. Zelfs in de duisternis zonder extra IR belichting kun je nog redelijke beelden maken.

• Ploink
Heb je wel eens naar 'opsporing verzocht' en dat soort programma's op TV gekeken? Je ziet daar heel vaak beelden van el-cheapo camera's met een wazige blob in beeld en de kijker mag dan raden wie of wat het voorstelt. Ik zou me schamen als ik zulke beelden aan de wouten moest overhandigen.

Een goede camera kan het verschil maken tussen wel of niet de dader pakken, het is aan jou om te beslissen hoeveel je daar voor over hebt.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Zoals al gezegd, je budget komt niet overeen met je wensen.

Één van beide zul je moeten aanpassen.

Abort, Retry, Quake ???

• klen_ghost
aZuL2001 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:10:
Zoals al gezegd, je budget komt niet overeen met je wensen.

Één van beide zul je moeten aanpassen.
(daar ik compleet niet thuis in die markt ben vraag ik dus ook jullie advies).

zoals gezegd :
je hoeft niet iemand zijn neus haren te kunnen tellen, wij weten wie het is maar hebben geen bewijs wat we kunnen aanleveren tegen de persoon in kwestie, we hebben politie ook doorgegeven welke persoon het is maar krijgen te horen zorg maar dat je bewijs hebt anders kunnen wij ook niets. (zijn ook meldingen en aangiftes tegen die personen gedaan echter door het niet kunnen voeren van bewijs worden er geen acties ondernomen)

kortom, een camera waaruit je iemand zijn/haar postuur kunt afleiden i.c.m. audio zou al voldoende zijn.
----- middenkwaliteits klasse
----- lage prijs klasse

dat volstaat al,

• Ploink
O je wilt bewijs wie de banden van je auto lekprikt oid.

Kijk dan eens in de pricewatch.

Er staat vast wel iets tussen. Het nachtzicht blijft nog wel een probleem want alle camera's met een klein lensje zijn niet erg licht gevoelig.

Als je de camera ergens verdekt op kan stellen, in de struiken of aan een boom ofzo, dan kan je misschien ook een wildcamera gebruiken, maar dat is met 150+ euro wat boven je budget.

Edit: als het om je auto gaat, dan is een kleine MP3 speler/audio recorder misschien al voldoende. Er zijn ook camera's die je achter de gril kan monteren en met de accu als voeding heel lang kunnen opnemen op een SD kaartje.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 02-05-2012 13:53 ]

• klen_ghost
Ploink schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:46:
O je wilt bewijs wie de banden van je auto lekprikt oid.

Kijk dan eens in de pricewatch.
hier heb ik de TP-link sc-3130 gezien welke aan de eisen zou voldoen, bedankt!:)
Er staat vast wel iets tussen. Het nachtzicht blijft nog wel een probleem want alle camera's met een klein lensje zijn niet erg licht gevoelig.
bekend probleem van bijna elke (low budget)
maar zolang de audio feed in de avond goed is, dan is dit geen probleem (daar dat ook belangrijk is)
Als je de camera ergens verdekt op kan stellen, in de struiken of aan een boom ofzo, dan kan je misschien ook een wildcamera gebruiken, maar dat is met 150+ euro wat boven je budget.
is inderdaad boven het budget, maar wel een leuke camera voor wildlife, heb voor dan ook geen struik gewas waar deze in verstopt zou kunnen worden.
Edit: als het om je auto gaat, dan is een kleine MP3 speler/audio recorder misschien al voldoende. Er zijn ook camera's die je achter de gril kan monteren en met de accu als voeding heel lang kunnen opnemen op een SD kaartje.
de persoon is *gelukkig maar voor zijn gezondheid* zo verstandig om gelukkig niet mijn spullen te pakken, dan is het hek namelijk van de dam en weet ie wat de gevolgen zullen zijn ;) (niet omdat mijn spullen nu duur zijn.. maar gewoon omdat het een princiepe kwestie is : "spullen zijn weerloos en hebben met de hele situatie niets te maken"

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Overigens is het niet toegestaan om stiekem de openbare weg te filmen (en vast te leggen). Camera moet duidelijk zichtbaar zijn of je moet een bord in je tuin zetten.
http://www.security.nl/ar...enbare_weg_filmen%3F.html

_██_
(ಠ_ృ)

• klen_ghost
Atomsk schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:23:
Overigens is het niet toegestaan om stiekem de openbare weg te filmen (en vast te leggen). Camera moet duidelijk zichtbaar zijn of je moet een bord in je tuin zetten.
http://www.security.nl/ar...enbare_weg_filmen%3F.html
bedankt voor de verheldering
echter kan ik in de APV geen info vinden (gemeente Roermond overigens)
staat genoeg in maar niet wat ik zoek ;) (zoals gewoonlijk dus)
Pagina: 1