Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Haalbaarheid backupsysteem met diverse gratis cloud tools

Pagina: 1
Acties:

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 10:23
Om te beginnen hoop ik het juiste forum te pakken te hebben...

Daarnaast is het belangrijk te melden dat ik geen programmeur ben, en ook de skils of ambitie niet heb om dat te worden. Ik heb een idee, en vraag me af of het haalbaar zou zijn.

Het idee is ontstaan uit een behoefte, ik sla al mijn papierwerk op als PDF, en wil die graag online back-uppen voor het gevalletje brand/diefstal van mijn eigen server en back-ups. Ik zou dat dan graag:

1: zo goed koop mogelijk ( lees gratis)
2: veilig dus encryptie
3: niet afhankelijk zijn van 1 dienst
4: meer opslag dan 1 aanbieder los aanbied

Er zijn inmiddels vele gratis cloud toepassingen, Dropbox, Google drive, skydrive, etc. Je kunt er allemaal een gig of 5 gratis opslag krijgen.

Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om die opslag te poolen, net zoiets als een raid opstelling. Ik stel me dan een programma voor dat bv een folder van mijn lokale pc/netwerk pakt, deze versleuteld (bv true cript) en dan verdeeld over bv 3 opslagdiensten, en er dan bv PAR bestanden bij maakt, zodat als 1 dienst uit valt, er altijd de boel weer hersteld kan worden.

De software zou dan moeten zorgen dat de data netjes verdeeld word over de verschillende servers (automatisch inloggen etc) en dat de versleuteling en PAR generatie uitgevoerd word.

Is dit een vage droom en kan het helemaal niet, of zou dit mogelijk zijn om te ontwikkelen?

www.scinus.com

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 20:03
GoodSync doet wat jij wilt :) kan syncen naar diverse cloudaanbieders (gdrive,amazon,skydrive,etc,etc)

Maak meerdere jobs aan naar verschillende aanbieders en voila :)

A wise man's life is based around fuck you

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Helaas Windows-only. Op zich klinkt het interessant om een online backup te maken van m'n data (als Linux-gebruiker).

Wellicht kan je i.p.v. gratis coulds overwegen een "samenwerking" te starten tussen meerdere mensen? Jij 100 GB bij mij, ik 100 GB bij jou :)

• LPEspecial
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-07-2024
Op zich is het simpel genoeg. Echter als de hoeveelheid data maar groot genoeg wordt, dan wordt het vanzelf complexer. Je praat over PDF bestanden, hoeveel GB heb je nu en hoeveel GB verwacht je per jaar te genereren ?

In het meest simpele geval blijf je onder de 5 GB en kun je alles encrypted op Dropbox zetten, of blijft het klein genoeg om gewoon alles automatisch naar een nieuwe gmail account te sturen (desnoods encrypted).

LPEspecial

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LPEspecial schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:59:
In het meest simpele geval blijf je onder de 5 GB en kun je alles encrypted op Dropbox zetten, of blijft het klein genoeg om gewoon alles automatisch naar een nieuwe gmail account te sturen (desnoods encrypted).
Jaren geleden heb ik dat geprobeerd: command-line files met `split` in stukjes gehakt, command-line per stuk naar m'n nieuwe gmail-account gemaild, en korte tijd later was dat account geblokkeerd. Google was not amused.

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 10:23
Ik zie dat goodsync ook voor de mac beschikbaar is, maar zie inderdaat geen linux.

Maar ik zie niet dat ze ook de oplag poolen zoals ik zou willen.

Ik heb het nu over een gig of 7, en ik denk dat er wel 3 gig per jaar bij komt, ik heb dus net niet genoeg aan alle gratis alternatieven, en ik zou het fijn vinden om niet afhankelijk te zijn van 1 aanbieder.

www.scinus.com

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
blade08 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:48:
Daarnaast is het belangrijk te melden dat ik geen programmeur ben, en ook de skils of ambitie niet heb om dat te worden.
Sorry, maar dan hoort je topic toch echt in CSA ;)
PRG >> CSA

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom wil je een halfbakken houwtje touwtje constructie als de data zo belangrijk voor je is? Dan lijkt betalen voor goede en betrouwbare opslag een logische keuze. Voor een paar euro per maand kan je bij twee providers onbeperkt online backup mogelijkheden krijgen. Zorg dat bestanden encrypted zijn voor je ze backupped en voila.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Het sleutelwoord is dan: betrouwbaar.... :/

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

RobIII schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:21:
Sorry, maar dan hoort je topic toch echt in CSA ;)
PRG >> CSA
offtopic:
Dan maak ik nog even backup van de bachup in de topictitel B)

De combi van veel data & encrypted backup & PAR2 zie ik sowieso niet vliegen. Je zult dan namelijk bij iedere wijziging alles opnieuw moeten uploaden. Immers is (IMHO, AFAIK) een encryptie waar je precies de wijzigingen kunt identificeren niet zo veilig. Of bedoel je encryptie per los bestand? Dan nog, ook zijn dan de filenames wel herkenbaar.

Verder helemaal eens met voorgaande mensen: als je meer hebt te backuppen dan past in een dergelijke gratis dienst, dan is het voldoende om te betalen voor de dienst of zelf iets te regelen. Kost afhankelijk van de dienstverlener hooguit een paar euro per maand zolang je het niet over vele TB's hebt (en als dat wel zo is dan geef je zoveel uit aan bandbreedte dat een euro extra aan opslag niet uit zal maken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelfs vele TB's kan je goedkoop backuppen. Veel providers bieden onbeperkt backuppen aan en verliezen wat geld op de grootgebruikers en verdienen op de kleingebruikers. Dit betekent dat je, als zowel jou verbinding als die van je backupprovider dat aan kan, je met gemak een aantal TB kan backuppen.

Combineer bijvoorbeeld Clouddrive met Backblaze en Box.net en je hebt drie mooie providers. Box.net is gratis tot 50GB met de Android applicatie en voor die andere twee betaal je nog geen 10 euro per maand. Voldoet aan punt 2, 3 en 4. Punt 1 moet je vergeten want dat gaat niet samen met de andere punten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1