Wust um yn 'e moele ha? :p
Bij mijn weten zit de memory controller bij de Sandy Bridge in de IGP, dus de RAM snelheid is voor "het hele pakket" om het zo te zeggen.
Eerst termen correct:
Intel gebruikt nog steeds termen CPU + IGP
AMD noemt hun speeltjes tegenwoordig APU (Accelerated Processing Unit).
Er is maar 1 geheugen controller in een CPU/APU, die bepaald de snelheid van het RAM geheugen en dat draait maar op 1 snelheid...
De opgegeven snelheid van 1333 Mhz is de officiële ondersteuning die de CPU bied, hij kan natuurlijk hoger, maar dat is niet officieel ondersteund. Want je bent dan de geheugen controller aan het "overclocken".
Maar ik krijg het gevoel dat je wat verhalen over AMD heb zitten te lezen. Omdat je je afvraagt naar de verhoging in geheugen bandbreedte voor de IGP en dus zijn performance en omdat je opeens met de term APU zit te gooien.
In het geval van AMD A6/A8 processoren, heeft dat inderdaad nut, want de GPU die AMD gebruikt is zodanig sneller dan die van Intel dat deze letterlijk tegen een geheugenbandbreedte probleem aanloopt waardoor het nut heeft om zeer snel RAM geheugen te gebruiken.
Maar de APU's van AMD hebben ook een officiële hogere ondersteuning voor RAM snelheden.
Bij Intel heeft het geen nut, de IGP is niet zo snel...
Er is maar 1 geheugen controller in een CPU/APU, die bepaald de snelheid van het RAM geheugen en dat draait maar op 1 snelheid...
De opgegeven snelheid van 1333 Mhz is de officiële ondersteuning die de CPU bied, hij kan natuurlijk hoger, maar dat is niet officieel ondersteund. Want je bent dan de geheugen controller aan het "overclocken".
Maar ik krijg het gevoel dat je wat verhalen over AMD heb zitten te lezen. Omdat je je afvraagt naar de verhoging in geheugen bandbreedte voor de IGP en dus zijn performance en omdat je opeens met de term APU zit te gooien.
In het geval van AMD A6/A8 processoren, heeft dat inderdaad nut, want de GPU die AMD gebruikt is zodanig sneller dan die van Intel dat deze letterlijk tegen een geheugenbandbreedte probleem aanloopt waardoor het nut heeft om zeer snel RAM geheugen te gebruiken.
Maar de APU's van AMD hebben ook een officiële hogere ondersteuning voor RAM snelheden.
Bij Intel heeft het geen nut, de IGP is niet zo snel...
[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 02-05-2012 11:06 ]
Ok, beide bedankt voor de verduidelijking 
Tijdens het lezen van een Engelstalige review noemde de schrijver beide processoren een APU (wat ze feitelijk ook zijn), vandaar dat ik de Intel CPU ook een APU noemde.Swordlord schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:58:
Eerst termen correct:
Niet te snel oordelen, je wist van te voren niet waarom ik schreef wat ik schreef en "gevoelens" zijn altijd subjectief.quote: SwordlordMaar ik krijg het gevoel dat je wat verhalen over AMD heb zitten te lezen. Omdat je je afvraagt naar de verhoging in geheugen bandbreedte voor de IGP en dus zijn performance en omdat je opeens met de term APU zit te gooien.
Wust um yn 'e moele ha? :p
Volgens mij werkt het iets anders, als de cpu maar maximaal 1333mhz officieel ondersteund zal geheugen ook niet sneller draaien zonder de boel zelf over te klokken. Het voordeel van bijvoorbeeld 1600mhz gebruiken bij een 1333mhz cpu is dat het geheugen op lagere timings draait en dus relatief sneller is dan 1333mhz geheugen.De opgegeven snelheid van 1333 Mhz is de officiële ondersteuning die de CPU bied, hij kan natuurlijk hoger, maar dat is niet officieel ondersteund. Want je bent dan de geheugen controller aan het "overclocken".
Overigens is APU een normale term en niet exclusief door AMD gebruikt, ook niet door AMD in het leven geroepen. De term doet al langer de ronde en is de geprefeerde term voor eigenlijk iedere cpu waar extra andere processing units bij zijn geplaatst en dat hoeft dus niet perse een grafische unit te zijn zoals AMD en Intel dat nu doen. Als we toch aan het corrigeren zijn...
@hieronder... dat begrijp ik uiteraard, maar zelfs zonder een overclock toe te passen is er al een voordeel haalbaar uit sneller geheugen. 1600mhz zal dan op 1333mhz draaien maar met betere timings, waar in het geval van de IGP van Intel misschien meer voordeel mee te behalen valt dan het werkelijk op 1600mhz te laten lopen... zoals je zelf al aangeeft van de IGP zijn nou niet bepaald krachtig.
[ Voor 45% gewijzigd door MicGlou op 02-05-2012 22:49 ]
Mijn 1600mhz geheugen wordt ook officieel niet ondersteund met mijn 2600k, maar een paar settings in de bios veranderen en het werkt ineens perfectMicGlou schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:26:
[...]
Volgens mij werkt het iets anders, als de cpu maar maximaal 1333mhz officieel ondersteund zal geheugen ook niet sneller draaien zonder de boel zelf over te klokken. Het voordeel van bijvoorbeeld 1600mhz gebruiken bij een 1333mhz cpu is dat het geheugen op lagere timings draait en dus relatief sneller is dan 1333mhz geheugen.
Overigens is APU een normale term en niet exclusief door AMD gebruikt, ook niet door AMD in het leven geroepen. De term doet al langer de ronde en is de geprefeerde term voor eigenlijk iedere cpu waar extra andere processing units bij zijn geplaatst en dat hoeft dus niet perse een grafische unit te zijn zoals AMD en Intel dat nu doen. Als we toch aan het corrigeren zijn...Je mag de CPU+IGP van Intel dus prima een APU noemen... want dat is het
Grillmeister
Pagina: 1