Oke kijk dan kan ik (en andere) je iets gerichter helpen.
Je geeft aan dat je werkt met ENORM, wat volgens mij gebaseerd is op de NEN 7120 die na verwachting ingaat op 1 juli 2012. Als tip wil ik je meegeven deze NEN op te zoeken op school of via je stagebedrijf, hierdoor kun je de berekening beter begrijpen.
In de NEN 7120 staat de volgende definitie gegeven:
"3.118
primaire energie *
energie die niet is onderworpen aan enig conversie- of transformatieproces
OPMERKING 1 Primaire energie omvat niet-duurzame en duurzame energie. Indien beide worden beschouwd, wordt
gesproken over ‘totale primaire energie’. Deze uit NPR-CEN/TR 15615 overgenomen opmerking vraagt om een nadere
verklaring: bedoeld wordt, dat bij de bepaling van de hoeveelheid primaire energie de eventuele duurzame fractie in de
van het net betrokken energie (bijvoorbeeld groen gas of groene stroom) niet als duurzame energie moet worden
gewaardeerd, maar moet worden verrekend alsof het fossiele energie betreft. Consumenten kiezen en betalen groene
stroom voor eigen gebruik. Deze groene stroom mag niet óók nog eens worden 'verkocht' in de landelijke mix die aan
gebouwen in het algemeen wordt aangeleverd. Hierdoor zouden alle gebouwen energiezuiniger lijken dan ze in
werkelijkheid zijn. Andersom geldt om dezelfde reden: groene stroom die op het eigen perceel wordt geproduceerd en
waarvan de export wordt gewaardeerd in de energieprestatie, mag niet elders als groene stroom worden ingekocht. In
de methodiek voor energieprestatie op gebiedsniveau worden rekenregels opgenomen voor de waardering van
duurzame energiebronnen op gebiedsniveau.
OPMERKING 2 Voor een gebouw is primaire energie de energie die wordt gebruikt om de energie die aan het
gebouw wordt geleverd te produceren. De primaire energie wordt berekend uit de afgenomen en geëxporteerde
hoeveelheden van energiedragers, gebruikmakend van conversiefactoren."
Dit wil volgens mij eenvoudigweg zeggen: de energie weergegeven in MJ. De term die jij gebruikt komt volgens mij uit de NEN 5128 of NEN 2916 (die dus in juli vervallen)
Waarvoor heb je het onderscheid nodig tussen primair energieverbruik en energieverbruik?
Tip voor je EPC berekening:
Utiliteitsbouw heeft meestal het grootste probleem (grootste energieverbruik) bij koeling. Zorg ervoor dat er veel massa aanwezig is, zonwering aanwezig is en dat je manier van koelen zeer efficiënt is (bijvoorbeeld met warmptepomp)
Hou er wel rekening mee als je met de EPC berekening het energieverbruik wil voorspellen dat de EPC alleen rekening houdt met het gebouwgebonden gebruik, dus het verbruik van de installaties in het gebouw. Wanneer je een EPC van 0 hebt moet heb je nog steeds een energieverbruik aangezien je apparaten (zoals pc en printer) ook energie gebruiken en dit niet is opgenomen in de EPC. Om het energieverbruik van die apparaten op te zoeken kun je gebruik maken van bijvoorbeeld
http://www.google.nl/sear...nternovem+energieverbruik
Ook is de EPC zelf niet zaligmakend, het uiteindelijke verbruik hangt ook samen met de nauwkeurigheid tijdens de bouw (hoe netjes is de isolatie aangebracht), de inregeling van de installaties en het uiteindelijke gebruik.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt