Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453441

Topicstarter
Ben nu bezig met een EPC berekening om het energieverbruik van een gebouw te bepalen. Aan de hand van deze waarden wil ik installaties toepassen om het energieverbruik op 0 te krijgen.

Nu zijn er alleen wel twee waarden voor het energieverbruik, namelijk 'primair energiegebruik' en 'energiegebruik'.

De definitie van primair energiegebruik is:
Het totale verbruik per jaar aan energie ontleend aan fossiele brandstoffen, in MJ, direct of via warmtekracht en elektriciteit, door gebouwinstallaties.

Als ik het goed begrijp is dus 'energiegebruik' de energie die via de meter in het gebouw komt, en wat dus ook op de meter komt te staan. Alleen weet ik dit niet zeker...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17
Dit is volgens mij al je 3e aparte post over je afstuderen. Ik ben op dit moment ook aan het afstuderen en bij mij speelt de EPC-berekening ook een grote rol, alleen vanuit een andere invalshoek. Maar wat ik over het algemeen een beetje mis in je posts is een "globale" uiteenzetting van je onderzoek voor het afstuderen, dus wat je wil bereiken en hoe. Ook de bronnen (NEN-normen ed) die je hiervoor wil gebruiken en alle informatie die je al gevonden hebt. Als je dit allemaal eens vermeld dan kan ik (en misschien ook nog andere tweakers) je beter helpen en ondersteunen, als je zelf ook inzet toont.

Een eerste vraag vanuit mij is: welke NEN gebruik je voor de berekening van je EPC: is dat de NEN 5128 (die geldig is tot juli) of de NEN 7120 (welke naar alle waarschijnlijkheid ingaat in juli) of nog een andere NEN aangezien dit volgens mij over utiliteitsbouw gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
Inderdaad volgens de NEN 2916 3.52 :

primair energiegebruik
totaal gebruik per jaar aan energie ontleend aan fossiele brandstoffen, in MJ, direct of via warmtekracht en
elektriciteit, door gebouwinstallaties

Dus dan is het andere energiegebruik secundair.
Dat is energie die via zonlicht naar binnen komt, apparatuur die warmte afstaat e.d.

Deze nemen ze ook mee in de berekening, ivm het koelvermogen dat in een gebouw moet komen ed.

zie ook : (NEN 2916)
5.3.3 Bijdrage van PV-systemen aan de vermindering van het primaire energiegebruik

[ Voor 10% gewijzigd door Rusky op 02-05-2012 13:42 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het afstuderen is het onderzoek naar het energieneutraal krijgen van een schetsontwerp dat al aanwezig is (plattegronden, gevels en visualisaties). Als eerste wil ik het gebouw compleet in kaart brengen zoals het traditioneel gebouwd zal worden. Met bouwkosten en materiaalgebruik (ivm richting bouwuitvoeringsmanagement) en energieverbruik.

Als dit allemaal duidelijk is (en dat is het bijna) wil ik me gaan richten zoals ik al zei op het neutraliseren van de energieafname. Omdat het schetsontwerp alleen een globaal ontwerp is, is ook nog niet bekend wat voor installaties geplaatst zullen worden als het traditioneel gebouwd wordt. Daarom ben ik nu bezig met een EPC berekening, omdat hier uiteindelijk ook de verbruiksgegevens uit komen rollen!

Deze EPC berekening voer ik uit in het programma ENORM v0.80 van DGMR adviesbureau. En ik ben dan wel bezig met installatietechniek om het gebouw energiezuinig te krijgen, maar ben geen bouwfysicus... Vandaar mijn vragen.

(Volgende keer zal ik in dit topic ook mijn overige vragen stellen als dat gewenst is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17
Oke kijk dan kan ik (en andere) je iets gerichter helpen.

Je geeft aan dat je werkt met ENORM, wat volgens mij gebaseerd is op de NEN 7120 die na verwachting ingaat op 1 juli 2012. Als tip wil ik je meegeven deze NEN op te zoeken op school of via je stagebedrijf, hierdoor kun je de berekening beter begrijpen.

In de NEN 7120 staat de volgende definitie gegeven:

"3.118
primaire energie *
energie die niet is onderworpen aan enig conversie- of transformatieproces
OPMERKING 1 Primaire energie omvat niet-duurzame en duurzame energie. Indien beide worden beschouwd, wordt
gesproken over ‘totale primaire energie’. Deze uit NPR-CEN/TR 15615 overgenomen opmerking vraagt om een nadere
verklaring: bedoeld wordt, dat bij de bepaling van de hoeveelheid primaire energie de eventuele duurzame fractie in de
van het net betrokken energie (bijvoorbeeld groen gas of groene stroom) niet als duurzame energie moet worden
gewaardeerd, maar moet worden verrekend alsof het fossiele energie betreft. Consumenten kiezen en betalen groene
stroom voor eigen gebruik. Deze groene stroom mag niet óók nog eens worden 'verkocht' in de landelijke mix die aan
gebouwen in het algemeen wordt aangeleverd. Hierdoor zouden alle gebouwen energiezuiniger lijken dan ze in
werkelijkheid zijn. Andersom geldt om dezelfde reden: groene stroom die op het eigen perceel wordt geproduceerd en
waarvan de export wordt gewaardeerd in de energieprestatie, mag niet elders als groene stroom worden ingekocht. In
de methodiek voor energieprestatie op gebiedsniveau worden rekenregels opgenomen voor de waardering van
duurzame energiebronnen op gebiedsniveau.
OPMERKING 2 Voor een gebouw is primaire energie de energie die wordt gebruikt om de energie die aan het
gebouw wordt geleverd te produceren. De primaire energie wordt berekend uit de afgenomen en geëxporteerde
hoeveelheden van energiedragers, gebruikmakend van conversiefactoren."

Dit wil volgens mij eenvoudigweg zeggen: de energie weergegeven in MJ. De term die jij gebruikt komt volgens mij uit de NEN 5128 of NEN 2916 (die dus in juli vervallen)

Waarvoor heb je het onderscheid nodig tussen primair energieverbruik en energieverbruik?

Tip voor je EPC berekening:
Utiliteitsbouw heeft meestal het grootste probleem (grootste energieverbruik) bij koeling. Zorg ervoor dat er veel massa aanwezig is, zonwering aanwezig is en dat je manier van koelen zeer efficiënt is (bijvoorbeeld met warmptepomp)

Hou er wel rekening mee als je met de EPC berekening het energieverbruik wil voorspellen dat de EPC alleen rekening houdt met het gebouwgebonden gebruik, dus het verbruik van de installaties in het gebouw. Wanneer je een EPC van 0 hebt moet heb je nog steeds een energieverbruik aangezien je apparaten (zoals pc en printer) ook energie gebruiken en dit niet is opgenomen in de EPC. Om het energieverbruik van die apparaten op te zoeken kun je gebruik maken van bijvoorbeeld http://www.google.nl/sear...nternovem+energieverbruik

Ook is de EPC zelf niet zaligmakend, het uiteindelijke verbruik hangt ook samen met de nauwkeurigheid tijdens de bouw (hoe netjes is de isolatie aangebracht), de inregeling van de installaties en het uiteindelijke gebruik.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarvoor heb je het onderscheid nodig tussen primair energieverbruik en energieverbruik?
Om te weten welke waarde ik aan zal moeten houden om het energieverbruik op 0 te krijgen. Als dit de primaire energie is, dan zal de besparing aan energie in MJ dus aanzienlijk meer moeten zijn op jaarbasis. Maar als ik het zo begrijp moet ik rekenen met het energiegebruik.

Tuurlijk is de EPC niet perfect, voor de installaties en de verlichting worden waarden aangenomen die niet nauwkeurig bepaald kunnen worden tot het definitief ontwerp aanwezig is.

Heeft iemand btw ervaring met systemen als deze:
http://www.nobelhorst.nl/...Solar-Sandwich-Panel2.pdf
Utiliteitsbouw heeft meestal het grootste probleem (grootste energieverbruik) bij koeling. Zorg ervoor dat er veel massa aanwezig is, zonwering aanwezig is en dat je manier van koelen zeer efficiënt is (bijvoorbeeld met warmptepomp)
Inderdaad heb ik om de standaard EPC eis (1,1 voor kantoren) te halen al zonwering toe moeten passen. Daarnaast wil ik op installatietechnisch gebied inderdaad een warmtepomp toepassen. Ook wil ik verlichting toepassen die energiezuinig is. Verlichting is in mijn berekening namelijk meer dan 50% van het energieverbruik. T5 verlichting bijvoorbeeld blijkt nog zuiniger te zijn dan LED verlichting. Architectenbureau waar ik afstudeer past dit toe in Audi showrooms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:11
geen ervaring.
maar als ik de folder lees heb ik niet zoiets als wouw gaaf.

een afgedekte (met glas) collector doet makkelijk 90 graden halen in de zomer.
dan is die 45 graden is dan wel wat laag.

ze hebben het er over dat tab water van 45 graden genoeg is.
daar is niet iedereen het over eens.

misschien precies goed toegepast dat het wel interessant is.
met een bron en warmte pomp zou het misschien wel kunnen.

voor een huis lijkt het mij zonden van het beperkte dak oppervlak. dat kan beter gebruikt worden.
voor een kantoor misschien wel, maar dan moet het wel heel strak ingebouwd worden en alle waarden precies kloppen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:54:
[...]

geen ervaring.
maar als ik de folder lees heb ik niet zoiets als wouw gaaf.

een afgedekte (met glas) collector doet makkelijk 90 graden halen in de zomer.
dan is die 45 graden is dan wel wat laag.

ze hebben het er over dat tab water van 45 graden genoeg is.
daar is niet iedereen het over eens.

misschien precies goed toegepast dat het wel interessant is.
met een bron en warmte pomp zou het misschien wel kunnen.

voor een huis lijkt het mij zonden van het beperkte dak oppervlak. dat kan beter gebruikt worden.
voor een kantoor misschien wel, maar dan moet het wel heel strak ingebouwd worden en alle waarden precies kloppen.
Bedankt, heb inderdaad nu zelf ook zo'n beetje hetzelfde idee als wat jij zegt... Ziet er niet echt rendabel uit, en is heel duur; zelfde verhaal als met zonnepanelen geïntegreerd in de dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En weer een andere vraag (deze keer maar gewoon in hetzelfde topic (: )

Ben nu bezig met de opbrengsten door de energiebesparing op jaarbasis. Door het gebouw op jaarbasis energieneutraal te maken levert het in de zomer energie aan óf omringende gebouwen, of aan de energiemaatschappij. Ik denk dat het rendabeler is om dit te leveren aan de omringende gebouwen.

Maar de vraag is nu, waar kan ik vinden wat ik met utiliteitsbouw betaal aan gas en elektra. En wat ik betaald krijg bij levering van elektra aan de energiemaatschappij???
Pagina: 1