• haxil
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-05-2022
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een nieuwe computer samen te stellen met een GTX 680.

Ik heb momenteel 2 monitors : 1 ASUS VG236 @ 120HZ ( 1900x1080 ) en samsung syncmaster 2343 w @60hz (1600x1200 max)

Ik had hier nog enkele vragen over ( heb alles gegoogled dus al veel weggelaten ) :

- Welke GTX680 is aangeraden : Asus GTX680-2GD5 of EVGA GeForce GTX 680 SuperClocked of een andere?

1) Indien bij een spel (CSS of WoW,BF3 etc ) de FPS nooit 120 haalt,
zobiezo de Vsync uit? en is het dan ook een beter idee om eventueel settings zoals AA te verlagen zodat er altijd 120 FPS kan gehaald worden voor het 120HZ scherm voor betere resultaten ?

2) Op mijn 120 HZ scherm speel ik WoW in windowed mode ( maxed window ) en op het ander scherm laat ik FB of youtube opstaan op 60 hz,
gaat dit de FPS EN "smoothheid" naar omlaag halen, iemand dit al getest?
- Indien dat zo is, is het dan beter om de 2 schermen laten lopen @ 60Hz?

3) Er is ook nog een optie GPU Scaling ( wat sommmige gebruiken ) is dit aangeraden of niet voor 2 monitors met andere Refresh rate?

4) bijkomende vraag, ik was eventueel van plan om een 3de scherm te kopen vr triple Monitors op te stellen :
- Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart) 180 euro+- of
- BenQ G2420HD 24 inch Widescreen LCD Monitor 155 euro maar moeilijker verkrijgerbaar

: http://www.amazon.co.uk/g...8&creativeASIN=B002M1FH2Q
-> zijn beide heel erg goed volgens reviews, maar mn voorkeur gaat naar de Dell.

A) Belangrijk om de 3 schermen op 60hz te runnen of is dit niet nodig?
B) 2 schermen op de DVI, 2x60 hz schermen en 1 x HDMI op het 120hz scherm of 2x dvi 1x Displayport?
-> volgens unpacking vids zit er geen hdmi kabel bij package ->
welke hdmi kabel is aangeraden? komt bij bestelling erbij.

ik zou het enorm waarderen als iemand hiervoor de tijd kan nemen !

Ik ben er zeker van dat er wel tweakers bij zitten die er wat van af kennen.

Alvast bedankt :) !

Mvg,

Thijs.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

eyefinity is van AMD/ATi, je hebt het over nVidia in de topic titel. What's it gonna be?

d:)b :henk d:)b

• haxil
Idd over Nvidia, namelijk de Gtx680 setup :)

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Als je triple screen gaat doen met 3 verschillende schermen en resoluties en refreshrAte is niet zo slim, want je kan niet gebruik maken van de 120 hz en je hebt een kans dat het niet gaat werken dOor de 3 verschillende schermen. Ik raad je aan om de 3 dezelfde schermen te kopen en het maakt niet uit welke gtx 680 je neemt. Ik draai zelf nu triple screen met 3 benq's g2420hd en gtx 560 sli. Binnekort ga ik ook maar is overstappen naar gtx 680, want kom nu vram tekort. En je kan misschien wachten op de andere gtx 680 met meer vram

• haxil
Bedankt voor de reactie!
Hiermee ben ik al een beetje verder geholpen, bedankt hiervoor.

- Ik neem dan ook aan dat bij de 1ste vraag 120hz vsync op 1 scherm wel is aangeraden bij 120+ FPS.
- GPU scaling is enkel interessant bij SLI setups heb ik vernomen.

Nu voor die monitors , als iemand deze beide heeft getest of kent uit ervaring :

- Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart) 180 euro+- of
- BenQ G2420HD 24 inch Widescreen LCD Monitor 155 euro maar moeilijker te krijgen.

De vraag in principe : A) 2 schermen op DVI, 60 hz schermen & 1x HDMI 1.4(?) op het 120hz scherm of 2x dvi 1x Displayport?

of B: Ik had vernomen dat er ook een optie is voor 2x DVI en 1x een converter naar DVI ( scherm) naar Displayport ( op de gtx 680 )

** 3 schermen op 60hz is dus het beste **

En weet iemand als deze kabels standaard ergens zitten bijgeleverd, en zo niet best gewoon bestellen?

Bedankt voor je tijd.

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste haxil

Het v-sync verhaal.
Als je met V-sync speelt op een 60scherm heb je max 60fps. Dropt deze lager? Dan krijg je dubble v-sync en word je gekapt op 30fps. Dit krijg je in principe ook met 120hz. Wil je 120hz + v-sync hebben. Dan moet je inderdaad 120fps hebben. Je word dan gecapt op 120fps en hebt altijd 120fps.
Dit is trouwens wel het domste wat je in mijn ogen kunt doen. v-sync gaat screen tearing tegen. Iets waar je last van krijgt als je meer dan 60fps genereert op een 60hz scherm. Bij een 120hz scherm is de refresh rate dermate hoog dat je hier sowieso nauwelijks last van hebt. Wel zorgt v-sync voor input lag en moet je daarnaast ook nog eens altijd 120+ fps zien te krijgen(om geen last te krijgen van dubble v-sync en dus 60fps cap). Wat nogal lastig is bij de nieuwste spellen. Die je met een 680GTX natuurlijk wel op ultra settings wilt spelen. Ik raad je dan ook aan om gewoon 120hz aan te zetten en NIET met v-sync aan te gaan spelen (NOOIT). Dit is 1 van de mooie dingen aan een 120hz scherm.

WoW in windows mode: Ik speel geen wow en heb geen idee of dit invloed heeft. Je kunt dit zelf wel heel makkelijk testen door even "FRAPS" te installeren. Kijken hoeveel fps je met full en windows mode hebt. En je kunt het verschil zo zien.

Wat multi monitor betreft. Hiervoor heb je 3 identieke schermen nodig. Je kunt je 120hz scherm dus niet meer mooi gebruiken. Persoonlijk zou ik niet voor deze setup gaan. Maar als je zo'n breed beeld icm lijnen tussen de schermen echt zo geniaal vind moet je dus 3 gelijke schermen kopen.

Verder maakt het inderdaad niks uit welke 680 je koopt. Mocht je niet zelf van plan zijn de kaart te OCen. Dan zal ik persoonlijk de snelst geklokte nemen. Tenzij het prijs verschil erg groot is.

PS: als je een grote scherm wilt. Kun je ook gewoon je 23inch 120hz verkopen en er een 27inch 120hz voor terug kopen. Dit is (naar mijn mening) groot genoeg en speelt veel fijner. (kheb zelf de SA950D van samsung bevalt echt super.)
Pagina: 1