Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Goedenavond,

Ik zit met het volgende. Vorige week woensdag ben ik voor de tweede keer vader geworden van een zoon.
Helaas heeft hij wat opstartproblemen en ligt nog in het ziekenhuis. Mijn vrouw geeft borstvoeding en wil hem drie keer per dag aanleggen.

Echter heb ik ook een dochter van anderhalf thuis. Die kan niet met alleen mama mee naar het ziekenhuis, maar er moet iemand mee om dr in de gaten te houden of bij dr thuis te blijven. Deze week heeft mijn zus vakantie en kan bijspringen, maar als mijn zoon volgende week nog niet naar huis mag zal ik bij dr moeten blijven. Ik kan dit beperken tot de ochtenden, want schoonmoeder kan elke middag oppassen.

De vraag is, heb ik recht op zorgverlof? Ik zorg niet voor mijn zieke kind, maar wel voor de andere omdat mijn vrouw bij onze zoon wil zijn. Of is er een andere regeling waar dit onder zou kunnen vallen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Calamiteitenverlof van toepassing?

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:23
Ouderschapsverlof? wel onbetaald en gaat van het totaal af, maar als je het nu nodig hebt...

Betreft zorgverlof: http://www.rijksoverheid....lof/kortdurend-zorgverlof

Kortdurend zorgverlof is bedoeld om enkele dagen noodzakelijke zorg aan (pleeg)kinderen, de partner of ouders te kunnen geven. De werkgever betaalt minstens 70% van het loon door.

[ Voor 62% gewijzigd door DutX op 01-05-2012 21:31 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Een kind dat niet ziek is, kun je toch kwijt bij een kinderdagverblijf?

Volgens mij kies je hier vrijwillig om niet te gaan werken zodat jij (of je vrouw) meer tijd met jullie kinderen kan besteden. Daar krijg je ouderschapsverlof voor.

TheS4ndm4n#1919

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
RocketKoen schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:44:
...
Dat gaat lang niet altijd op korte termijn. Trouwens, een ziek kind kan je kwijt in een ziekenhuis en anders heb je altijd nog adoptie&pleeggezinnen. Ook zijn er kinderdagverblijven/opvangen die (tot op zekere hoogte) zieke kinderen wel nemen.

Kortdurend zorgverlof lijkt op het eerste gezicht toch wel een mogelijkheid, maar aangezien dat volgende week pas aan de orde is zal men eventueel kijken naar of het nog wel noodzakelijk was.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 01-05-2012 21:50 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Je kunt het natuurlijk altijd aan je werkgever vragen

[ Voor 180% gewijzigd door RocketKoen op 01-05-2012 22:03 ]

TheS4ndm4n#1919

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
Vandaahl schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:29:
Calamiteitenverlof van toepassing?
Dat is max 1 dag.
Def1ant schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:30:
Ouderschapsverlof? wel onbetaald en gaat van het totaal af, maar als je het nu nodig hebt...
Niet ervoor bedoeld en ook flinke overhead.

Volgens mij kies je hier vrijwillig om niet te gaan werken zodat jij (of je vrouw) meer tijd met jullie kinderen kan besteden. Daar krijg je ouderschapsverlof voor.
Te kort door de bocht op vrijwel alle vlakken.

Kortdurend zorgverlof is hier zeker op z'n plaats voor die uren dat er echt geen alternatief is (bv familie die in kan springen.). Blijkt het structureel dan zul je over moeten gaan op langdurig zorgverlof (onbetaald), kinderopvang, vakantiedagen, onbetaald verlof, etc.

Voor de eerste tijd is kortdurend zorgverlof echter bedoeld hiervoor. Hier zit een maximum aantal uren aan vast ter hoogte van twee werkweken.

Bij veel werkgevers is in dit soort gevallen een en ander in goed overleg te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2012 22:02 ]

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

En anders kun je ook gewoon een paar vrije dagen opnemen?

• Botticelli
  • Laatst online: 17-11 15:15
Ik zou met HR in overleg gaan. Vaak is er een verschil tussen wat er op papier staat en wat er mogelijk is in goed overleg. Is er een mogelijkheid om thuiswerken te combineren met oppassen (ben ik zelf geen voorstander van, maar je zou voor kunnen stellen om in de avonduren thuiswerk te verrichten en zo uren te maken)? Blijkbaar is er op (korte termijn) geen opvang te regelen?

• LinkinTED
Def1ant schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:30:
Kan ik ook gewoon onbetaald verlof nemen. Gaat er mij om dat er nog wel geld binnenkomt, moet geforceerd vrij nemen tenslotte.
Bedankt voor de link, kende m al wel.

Wat Rukapul al zegt, wel erg kort door de bocht. Een kinderdagverblijf kost ook geld, kan ik beter zelf thuis blijven. Daarbij is dat geen oplossing voor een week lang. Als je zelf kinderen hebt snap je wel wat ik bedoel.
En het is juist niet vrijwillig... ik moet wel, kan een kind van 1,5 niet alleen thuis laten...
RocketKoen schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:52:
Je kunt het natuurlijk altijd aan je werkgever vragen
Uiteraard, maar kom graag beslagen ten ijs :)
Bedankt voor je constructieve reactie! Duidelijk verhaal.
Vandaahl schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:10:
En anders kun je ook gewoon een paar vrije dagen opnemen?
Ik werk in de bouw en heb 5 vrij opneembare per jaar, rest zijn allemaal vastgesteld (bouwvak, kerst, enz). Dus die offer ik liever niet op. Als ik dan later vrij wil nemen wordt het alsnog onbetaald verlof.
Botticelli schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:45:
Ik zou met HR in overleg gaan. Vaak is er een verschil tussen wat er op papier staat en wat er mogelijk is in goed overleg. Is er een mogelijkheid om thuiswerken te combineren met oppassen (ben ik zelf geen voorstander van, maar je zou voor kunnen stellen om in de avonduren thuiswerk te verrichten en zo uren te maken)? Blijkbaar is er op (korte termijn) geen opvang te regelen?
Ja, ik ga zeker met de baas overleggen. Thuiswerk is geen optie, alle papieren en tekeningen liggen op kantoor. Zou hooguit de email deels kunnen behandelen.
Er is inderdaad moeilijk opvang te regelen, ouders en schoonouders moeten ook gewoon werken.

Bedankt voor de reacties, zal zo eens met de heren overleggen... wordt vervolgd...

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28
Ik onderschrijf wat Rukapul zegt. Dit is ook iets waar zorgverlof voor bedoeld is. Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt, vrouw en baby in ziekenhuis, geen oppas voor de kleine.

Mijn werkgever deed daar toen helemaal niet ingewikkeld over. Het helpt natuurlijk wel als je zelf ook laat zien dat je moeite doet om andere oplossingen te regelen en het dus echt niet anders kan. Als je er echt voor kiest om niet naar alternatieven te zoeken dan moet je gewoon vrij nemen, dan kan je werkgever er ook nooit problemen mee hebben.

Ouderschapsverlof is voor een korte periode niet bedoeld en mede daardoor qua praktische regelingen ook gewoon niet interessant in deze situatie. Daarnaast zal dit bij een doorsnee werkgever onbetaald zijn. Het enige voordeel wat je bij ouderschapsverlof hebt boven onbetaald verlof of parttime werken is dat de werkgever het eigenlijk niet mag weigeren.

• LinkinTED
Inderdaad, ouderschapsverlof mag niet geweigerd worden, maar ik heb van anderen gehoord dat het absoluut niet gewenst is hier. Maar goed, ik schiet er ook niets mee op aangezien het onbetaald is.

De directeur heeft me al aangegeven dat ik naar huis moet gaan als het nodig is en dat we er wel met elkaar uitkomen.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat niet alleen, calamiteitenverlof is in geval van calamiteit. Na één week geldt dat dan niet meer.

Maargoed, hiervoor is kortdurend zorgverlof bedoeld.
Zeker geen ervaring met een KDV? Een KDV is natuurlijk niet zomaar op afroep beschikbaar. Veel KDV's hebben wachtlijsten, alleen hele dagen, etc.
timag schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:12:
Ouderschapsverlof is voor een korte periode niet bedoeld en mede daardoor qua praktische regelingen ook gewoon niet interessant in deze situatie. Daarnaast zal dit bij een doorsnee werkgever onbetaald zijn. Het enige voordeel wat je bij ouderschapsverlof hebt boven onbetaald verlof of parttime werken is dat de werkgever het eigenlijk niet mag weigeren.
Voor korte periode is het inderdaad niet handig. Voor lange termijn heeft ouderschapsverlof echt wel wat voordelen (ondanks onbetaald) t.o.v. minder werken: je contract blijft ongewijzigd en dat is dus voordelig voor je pensioen en eventueel WW.

[ Voor 71% gewijzigd door MrSleeves op 02-05-2012 13:24 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• LinkinTED
MrSleeves schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:18:
Voor korte periode is het inderdaad niet handig. Voor lange termijn heeft ouderschapsverlof echt wel wat voordelen (ondanks onbetaald) t.o.v. minder werken: je contract blijft ongewijzigd en dat is dus voordelig voor je pensioen en eventueel WW.
Hmm, inderdaad.
Onze dochter gaat 1x per week naar het KDV. Stel dat ik ouderschapsverlof zou nemen, dan zou ik die dag moeten schrappen om het financieel te compenseren. Echter vind ik het KDV goed voor haar ontwikkeling en wil dr dat niet afnemen. Gaat deze discussie niet over, maar is wel een interessante discussie!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

LinkinTED schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:17:
[...]

Hmm, inderdaad.
Onze dochter gaat 1x per week naar het KDV. Stel dat ik ouderschapsverlof zou nemen, dan zou ik die dag moeten schrappen om het financieel te compenseren. Echter vind ik het KDV goed voor haar ontwikkeling en wil dr dat niet afnemen. Gaat deze discussie niet over, maar is wel een interessante discussie!
Wij hebben 1x KDV en ik heb 1 dag ouderschapsvelof en mijn vriendin 12 uur van de 36. Verder eens met het feit dat het een goede ontwikkeling is. Ze begon laatst spontaan te koppeltje duikelen (ze is 2½), maar dat had ze daar dus geleerd.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-11 10:50
Ik zit met iets soortgelijks, mijn tweede zoon is 23 april geboren met een keizersnede + hersteloperatie omdat ze van eerste niet lekker genezen was. Ze mag nu 6 weken absoluut niet tillen, waardoor ze onze eerste niet in bed kan knallen. We hebben iets kunnen regelen voor m,d,w en donderdag maar de komende vrijdagen zal ik toch echt thuis moeten zijn. In principe neem ik vier / vijf dagen verlof op, maar als p-zaken aangeeft dat er ook zorg verlof oid voor kan worden opgenomen dan doe ik dat. Ik zal wel snel antwoord krijgen. Ik laat het wel even weten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• LinkinTED
Inderdaad een soortgelijk geval.
Ben benieuwd of je wat hebt kunnen regelen!

En veel sterkte gewenst!
Pagina: 1