• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Ik zit met een 'probleem' en kom er maar niet uit.

Al geruime tijd komt er een 'raar geluidje' uit mijn kast.
Het is niet luid maar wel hoorbaar/irritant, zeker als de rest van de hardware stil is ;)

Ben erachter dat het ergens bij mijn CPU (daar in de buurt) vandaan komt, tenminste zo klinkt het.
Heb een hele tijd gedacht dat het aan mijn Noctua CPU koeler lag, of één van de fans, en ben overgestapt op een Corsair H100 (wilde ik toch al) :)
Geluid is echter gebleven, dus daar ligt het niet aan.
Het rare is dat als ik de kast op de zijkant neerleg dan is het weg...

Alle fans heb ik al uitgezet, deze zijn het dus niet.

Specs:
  • Aerocool Xpredator Black Edition
  • Asus Sabertooth P67
  • I5 2500K
  • Corsair H100
  • Corsair Dominator GT 4GB CL7
  • Sapphire HD7970
  • OCZ Agility 3 120GB
  • 2 x Samsung HD103SJ 1TB
  • Cooler Master Silent Pro Gold 800W
Alle temps zijn goed, heb dus het idee dat de CPU verder goed zit.
Heb ook al van een Tweaker een tip gekregen dat het misschien aan de voeding zou liggen maar deze heb ik gecheckt en is verder goed.

Misschien dat iemand dit eens heeft meegemaakt of tips heeft?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 22:47
Is het een piep geluid?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

ik denk dat je waarschijnlijk coil whine bedoelt.
en dit komt denk ik niet van je cpu af, maar van je moederbord, en wel specifiek de stroomvoorzieningen van je cpu (je vrm's).

YouTube: Corsair 650TX coil noise vanaf 0:13 zon geluid neem ik aan?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Iets met beweging erin trilt of laat iets in de kast trillen. Coil noise verdwijnt namelijk niet als je de kast op zijn kant zet.
Je komt erachter wie de boosdoender is door je hand stevig op verschillende onderdelen te leggen terwijl het geluid hoorbaar is.

• jasiccama
Fordox schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:16:
ik denk dat je waarschijnlijk coil whine bedoelt.
en dit komt denk ik niet van je cpu af, maar van je moederbord, en wel specifiek de stroomvoorzieningen van je cpu (je vrm's).

YouTube: Corsair 650TX coil noise vanaf 0:13 zon geluid neem ik aan?
Alvast bedankt voor jullie snelle reactie's :)

Het geluid vanaf 0.13 in het filmpje is het niet, maar het lijkt meer op dat knisperend geluid vanaf het begin...
Leg ik de kast dan op z'n kant, dan is het weg.

@Reepje: Heb overal al mijn hand op gehad maar kan het echt niet vinden.

Ook als ik aan de achterkant van het moederbord luister dan hoor ik dat knisperend geluidje ergens bij mij CPU vandaan komen, heel vreemd :?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45
jasiccama schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:06:

Het rare is dat als ik de kast op de zijkant neerleg dan is het weg...

Alle fans heb ik al uitgezet, deze zijn het dus niet.
De fan van de voeding kan het ook niet zijn?
Mijn eerste optie in dit geval (liggend geen geluid, staand wel) is een lager of een instabiele fan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• jasiccama
Tens schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:30:
[...]

De fan van de voeding kan het ook niet zijn?
Mijn eerste optie in dit geval (liggend geen geluid, staand wel) is een lager of een instabiele fan.
Dat dacht ik dus ook maar daar komt het geluid niet vandaan, dat is juist het vreemde.
Dacht dus eerst dat het één van mijn Noctua fans zou zijn, van de CPU koeler, niet dus.
H100 erop en het geluid is er nog steeds.
Rest van de fans zijn al uit geweest, die zijn het ook niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

knisperend ? ook als je hem uitzet toevallig ?

Iperf

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

plug eens een paar dingen uit, zoals een latje ram, je gpu, je hardeschijven en die dingen tot je het geluid niet meer hoort.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• jasiccama
fish schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:38:
knisperend ? ook als je hem uitzet toevallig ?
Wat bedoel je; als de pc uitstaat?
Dan hoor ik niets nee, alleen als ik de pc aanzet.
Fordox schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:38:
plug eens een paar dingen uit, zoals een latje ram, je gpu, je hardeschijven en die dingen tot je het geluid niet meer hoort.
Ga ik zo even proberen, misschien dat ik er dan achter kom.
Blijf het raar vinden.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:45
Reepje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:18:
Iets met beweging erin trilt of laat iets in de kast trillen. Coil noise verdwijnt namelijk niet als je de kast op zijn kant zet.
Als de kern net iets anders tegen de spoel komt te hangen zou het wel kunnen verdwijnen/veranderen denk ik.
Je komt erachter wie de boosdoender is door je hand stevig op verschillende onderdelen te leggen terwijl het geluid hoorbaar is.
Als je het zo gevonden hebt: een drupje (hete) lijm doet vaak wonderen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• jasiccama
Heb een aantal dingen afgekoppeld, alleen H100 draait nog en geluid is er nog steeds.

Kan het dan toch de H100 zijn???

Wat verklaard dan, dat als je de pc op z'n kant legt dat het geluid weg is bij de H100?

Daarnaast, moet de H100 compleet stil zijn of is er altijd nog iets te horen.
Hoor namelijk wel dat dit ding 'bezig' is (weet zo niet hoe je dat omschrijft).

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-02 11:34
jasiccama schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:55:
Heb een aantal dingen afgekoppeld, alleen H100 draait nog en geluid is er nog steeds.

Kan het dan toch de H100 zijn???

Wat verklaard dan, dat als je de pc op z'n kant legt dat het geluid weg is bij de H100?

Daarnaast, moet de H100 compleet stil zijn of is er altijd nog iets te horen.
Hoor namelijk wel dat dit ding 'bezig' is (weet zo niet hoe je dat omschrijft).
Bij waterkoeling heb je natuurlijk altijd een pomp die je hoort :) is normaal.
Een raar geluidje in de pc anders dan geratel lijkt mij toch echt coil whine.

Het hoeft ook geen constante piep te zijn, gekraak en gepiep door elkaar heb ik ook gehad (moeilijk te omschrijven geluid), heb alles vervangen -> PSU did the trick (combinatie PSU + moederbord zoals hierboven ook al ergens aan werd gegeven).

• jasiccama
E2TK schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:04:
[...]

Bij waterkoeling heb je natuurlijk altijd een pomp die je hoort :) is normaal.
Een raar geluidje in de pc anders dan geratel lijkt mij toch echt coil whine.

Het hoeft ook geen constante piep te zijn, gekraak en gepiep door elkaar heb ik ook gehad (moeilijk te omschrijven geluid), heb alles vervangen -> PSU did the trick (combinatie PSU + moederbord zoals hierboven ook al ergens aan werd gegeven).
Dan sluit ik eerst de H100 uit :)

Is mijn voeding dan te krachtig voor mijn mobo?
Of zijn het dan gewoon bepaalde combi's die niet lekker met elkaar werken...
Dacht ik net even het een beetje voor elkaar te hebben met mijn systeempje :'(

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
denk dat het toch de pomp is van je h100, ik had het zelfde met mijn h80. in mijn geval hielp het om de kast een nacht op zijn kant te laten liggen en te laten draaien. Het wordt veroorzaakt door luchtbellen in de pomp.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=101677 ( geld ook voor h100, zie link ergens in de discussie)

Als het aanblijft houden dan is RMA de enige oplossing

• jasiccama
udybees schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:24:
denk dat het toch de pomp is van je h100, ik had het zelfde met mijn h80. in mijn geval hielp het om de kast een nacht op zijn kant te laten liggen en te laten draaien. Het wordt veroorzaakt door luchtbellen in de pomp.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=101677 ( geld ook voor h100, zie link ergens in de discussie)

Dat kan ik altijd nog even proberen ja.
Had ook al eens iets gelezen over luchtbellen maar ging er in eerste instantie niet vanuit dat het hier ook van toepassing zou zijn.

• jasiccama
udybees schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:24:

Zoals het nu lijkt is het toch echt mijn H100 ;(
Net een paar forums doorgelezen inclusief filmpjes en daar hoor ik toch echt hetzelfde geluid.
Kast op zijkant leggen behoort tot één van de fixes, ga ik dus even proberen en anders maar een RMA helaas.
Ik hoop dat ik dan wel een goede weer terugkrijg want blijkbaar zijn er verschillende batches in omloop...

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Bij mij hield het na een dag of 10 op, eerste keer kast op zijn kant hielp even, toen kwam het weer terug. poosje met de slangen gerommeld en kast nog eens op zijn kant en net toen ik dacht dat het tijd was voor RMA werdt het stil. Niet te snel opgeven dus, want je weet inderdaad niet wat je er voor terug krijgt.

Succes!

• jasiccama
udybees schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:21:
Bij mij hield het na een dag of 10 op, eerste keer kast op zijn kant hielp even, toen kwam het weer terug. poosje met de slangen gerommeld en kast nog eens op zijn kant en net tioehn ik dacht dat hyet tijd was voor RMA werdt het stil. Niet te snel opgeven dus, want je weet inderdaad niet wat je er voor terug krijgt.

Succes!
Thanx ;)

• jasiccama
Ik heb mijn vraag in eerste instantie bij Corsair neergelegd en eigenlijk vrij vlot al een reactie terug gekregen.
Van Corsair moet ik de H100 terugsturen en deze zal dan omgeruild worden.
Blijkbaar ondernemen ze direct actie :)

Weet alleen niet wat nou verstandig is om te doen, RMA bij Corsair of gewoon via Alternate (waar deze vandaan komt).
Ik geloof dat via Corsair alles gratis is, verzendkosten bedoel ik, maar dan ben ik de H100 langer kwijt.
Maar via Alternate moet ik in ieder geval al verzendkosten betalen, om het pakket op te sturen.
Voordeel is dan wel dat ik eerder een ander exemplaar binnen heb.

Ik denk dat ik via Corsair ook direct een goed exemplaar (daar zij het probleem onderbouwen) en via Alternate gewoon weer een andere van de plank, toch?

Iemand een advies?

Verwijderd

Ik zou het gewoon via Corsair doen.
Zoals je zelf zegt ze kennen waarschijnlijk het probleem al.

Succes.

• jasiccama
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 08:48:
Ik zou het gewoon via Corsair doen.
Zoals je zelf zegt ze kennen waarschijnlijk het probleem al.

Succes.
Ik bleek iets te voorbarig te zijn; Dacht dat ik de H100 naar Amerika moest sturen maar blijkt gewoon in Almere te zitten... moet je net weten :)

Ga gewoon via Corsair en zet er tijdelijk wel even de stock koeler op.

Verwijderd

jasiccama schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:30:
[...]

Ik bleek iets te voorbarig te zijn; Dacht dat ik de H100 naar Amerika moest sturen maar blijkt gewoon in Almere te zitten... moet je net weten :)

Ga gewoon via Corsair en zet er tijdelijk wel even de stock koeler op.
Dat is dan ook weer een meevaller :)
Pagina: 1