Vervanging ventilator processorkoeler

Pagina: 1
Acties:

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:04
Is een pricewatch: Enermax UCMA8 Magma, 80mm een goede vervanging voor een 'stock' amd ventilator op een processorkoeler? Ik ben mij er van bewust dat de ventilator geen 4 maar een 3 pin connector heeft en dus de ventilator op full speed zal gaan draaien.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
De koeler die jij voor ogen hebt is voor in een behuizing.
De koeler voor je processor is afhankelijk van de socket.
Kijk dus even in de boekjes in wat voor socket je processor zit en zoek dan naar een koeler voor deze socket (bijv. deze ).

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59

Fordox

00101010

Yarno schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:00:
De koeler die jij voor ogen hebt is voor in een behuizing.
De koeler voor je processor is afhankelijk van de socket.
Kijk dus even in de boekjes in wat voor socket je processor zit en zoek dan naar een koeler voor deze socket (bijv. deze ).
dat had geen enkele toevoeging op zijn vraag, lees eens wat beter :P

de fan van een amd stockkoeler is niet makkelijk te vervangen. als je al de moeite doet om een nieuwe fan te halen voor 13 euro, kun je gelijk kijken naar een coolermaster tx-3 of een andere aftermarket koelblok.
linkje naar de tx-3:
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 01-05-2012 20:19 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• tsjeck
Ja, ik snap dat er volledige processorkoelers zijn en dat de ventilator die ik heb een case fan is. Echter, wil ik alleen de ventilator vervangen van een stock amd koeler. Deze geeft nogal geluid. Het vervangen is mogelijk, alleen met het nadeel geen fan control te hebben (3 ipv 4 pin). Maar is de casefan die ik al heb een verbetering van de stock ventilator? Sowieso is de casefan stiller op full speed.

Edit: Vervangen lijkt me niet moeilijk. Ik zie lange schroeven in de huidige 80mm ventilator zitten. Deze zet ik gewoon over in de enermax..Lijkt me :p. Ik check zo ff voor de zekerheid, anders is het natuurlijk end of story

[ Voor 27% gewijzigd door tsjeck op 01-05-2012 20:21 ]

Verwijderd

Hoe groot is de fan in kwestie? Zit er nog een frame bij o.i.d.?
Fordox schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:18:
dat had geen enkele toevoeging op zijn vraag, lees eens wat beter :P

de fan van een amd stockkoeler is niet makkelijk te vervangen. als je al de moeite doet om een nieuwe fan te halen voor 13 euro, kun je gelijk kijken naar een coolermaster tx-3 of een andere aftermarket koelblok.
Dat had het wel, jij herhaalt in feite alleen maar wat Yarno zegt.

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:20:
Hoe groot is de fan in kwestie? Zit er nog een frame bij o.i.d.?

[...]

Dat had het wel, jij herhaalt in feite alleen maar wat Yarno zegt.
hm ja nu lees ik het, onder koeler versta ik eigenlijk koelblok.

een tx-3 evo geeft betere koelprestaties dan een standaard koeler, en is ook een stuk stiller. desnoods pas je het fan profiel ervan aan. er is natuurlijk ook een reden waarom amd zon snel draaiende ventilator op hun standaard koeler zetten, als je fan te weinig lucht blaast word je cpu te warm.

• tsjeck
Nja, het hele punt is, is dat als ik in de BIOS de fan speed op 'auto' zet ipv 'full' de ventilator niet aanslaat als de processor warmer wordt. Ik stel bijv. 45 graden in en vervolgens check ik pc wizard of oc tuner en dan zie je de temperatuur stijgen...46,47,48..49..50,51..Op dat moment maar weer op full gedaan. Dus óf ik heb geen andere keus en ik zet er een andere ventilator op óf er is een software issue. En er van uitgaande dat ik de fan op full moet laten staan zoek ik eigenlijk een simpele oplossing. De enermax draait nu ook op full en doet het vrij aardig (blaast veel lucht). Als ik de pricewatch mag geloven is de luchtstroom (m³/h) 58,04m³/h en Luchtstroom (CFM) 34cf/m, maar wel met slechts 2200 rpm. Is dit wijs om de originele amd ventilator te wisselen?

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:56

thijsco19

KTM 990 SMT

Als je het geld er voor over heb kan je het proberen.
Het zal ongetwijfeld wel (iets) beter zijn.
Heb je al gekeken OF je de fan wel kan vervangen (bevestiging en groote)?
De cpu van is inderdaad een 4 pins en ik weet niet of je daar nou ook een 3 pin op aan kan sluiten. Anders heb je vast nog wel een andere header over waar je hem in kan pluggen.

Als je egt stiller en betere koel prestaties wilt dan zal je inderdaad een aftermarket koeler moeten nemen, wat ook al hierboven gezegt word.

EDIT//
Ik vond het instellen via bios ook niet fijn/ werkte ook niet. Ik heb toen speedfan gedownload en daarmee kan je de snelheid regelen (alleen van een 4pin PWM fan zoals je standaard koelerfan) doormiddel van een grafiekje te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door thijsco19 op 01-05-2012 20:54 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• tsjeck
Volgens onze vriend google kun je een 3 pin fan op de cpu (4pin) connector pluggen met als enige nadeel dat er geen speed control is..maar enkel full speed. Ik zal morgen even kijken of vervanging überhaupt mogelijk is. Thx voor de reacties tot dusver! Wordt zeer gewaardeerd

Verwijderd

Voor cpu fan control heb je een fan nodig met een 4 pins aansluiting.
Op de cpu fan aansluiting van je moederbord moet je gewoon, moet, de fan van je cpu koeler aansluiten.
Maakt niet uit of je een 3 of 4 pins aansluiting hebt die moet daar gewoon op anders had de aansluiting wel een andere naam gekregen.
Je kan er ook een pwm, powerfan , fan op aansluiten dan is de controller van je fan wel in te stellen en gaat de fan automatisch harder draaien als de temps stijgen.
Wil je hetzelf regelen dan zet je er een fancontroller tussen als je met een 3 pins fan aansluiting werkt dan kan je de snelheid zelf regelen.

Tip, je haalt de onderstaande 2 en je koeling zal vele malen beter zijn.

pricewatch: Noiseblocker M12-PS PWM, 120mm
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2012 09:21 ]

• Fordox

Fordox

00101010

tsjeck schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:39:
Nja, het hele punt is, is dat als ik in de BIOS de fan speed op 'auto' zet ipv 'full' de ventilator niet aanslaat als de processor warmer wordt. Ik stel bijv. 45 graden in en vervolgens check ik pc wizard of oc tuner en dan zie je de temperatuur stijgen...46,47,48..49..50,51..Op dat moment maar weer op full gedaan. Dus óf ik heb geen andere keus en ik zet er een andere ventilator op óf er is een software issue. En er van uitgaande dat ik de fan op full moet laten staan zoek ik eigenlijk een simpele oplossing. De enermax draait nu ook op full en doet het vrij aardig (blaast veel lucht). Als ik de pricewatch mag geloven is de luchtstroom (m³/h) 58,04m³/h en Luchtstroom (CFM) 34cf/m, maar wel met slechts 2200 rpm. Is dit wijs om de originele amd ventilator te wisselen?
je processor is nog goed tot 62 graden, 51 graden is heel normaal ;)

Pagina: 1