Toon posts:

Bol.com: met VVV-bonnen betaald en waardebon terug...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 456972

Topicstarter
Mijn vriend heeft 13 januari 2012 een mediaspeler besteld bij Bol.com. De leverdatum is heel wat keren uitgesteld en na drie maanden werd de bestelling door Bol.com geannuleerd. Het product is nu van de website afgehaald, maar tot die tijd stond er dat de levertijd 5 tot 10 werkdagen was. Dit heb ik zelf 3 keer aangegeven, maar er werd niks mee gedaan.

Het uitstellen van de bestelling en het feit dat er met je opmerking niks gedaan wordt is natuurlijk niet netjes.

Bol.com liet van hun kant nooit wat horen over de bestelling. Mijn vriend en ik hebben verschillende keren gebeld en gemaild om te horen hoe het ervoor stond.

Nu na 3 maande de bestelling is geannuleerd krijgen wij te horen dan wij de €80,- aan VVV-bonnen die we daar ingeleverd hebben niet terugkrijgen in geld of nieuwe VVV-bonnen, maar in een waardecheque van €80,- voor bol.com. Dit zou dus betekenen dat wij €80,- uit moeten geven bij Bol.com, terwijl wij het product wat we willen hebben niet meer kunnen krijgen.
Ik heb vandaag met Bol.com gebeld en gezegd dat ik het er absoluut niet mee eens was. Hun reactie was dat de VVV-bonnen ingeleverd zijn voor een waardebon die we konden besteden voor die mediaspeler.

Allemaal leuk en aardig, maar als wij het bestelde product niet kunnen krijgen op de website zouden wij ons geld terug moeten krijgen. Dit is echter niet mogelijk bij Bol.com.

Heeft iemand tips voor ons?

Groet,
Jeanne

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-03 10:08

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Klagen bij VVV. Zij zullen ook niet blij zijn dat Bol op deze manier met hun klanten om gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-12-2022
...na drie maanden werd de bestelling door Bol.com geannuleerd
Bij een ontbonden koopovereenkomst dient de verkoper de betaling ongedaan te maken, in dit geval de VVV bonnen terug te geven of anders in de vorm van wettig betaalmiddel (geld).

[Voor 18% gewijzigd door Henk007 op 01-05-2012 16:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
inderdaad

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00
Als je vriend (evt ouders, afhankelijk van leeftijd e/o thuiswonen) een rechtsbijstandverzekering heeft dan is dit bij uitstek iets om daar voor te leggen.

Eens met bovenstaande heren overigens.

[Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2012 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
't is heus ook wel mogelijk geld terug te krijgen van bol.com. jammer dat ze het hun klanten (en evt zichzelf) zo moeilijk maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals Rukapul al zegt, als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik daar even aanspraak op maken. Bol.com hoort gewoon het bedrag te retourneren of VVV bonnen met diezelfde waarde uit te keren en niet een eigen tegoed bon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
Bol.com heeft een trucje wat betreft het omgaan met VVV bonnen.

Je kan alleen bol.com cadeaubonnen bestellen met VVV bonnen.
Met die bol.com cadeaubonnen kun je vervolgens op bol.com iets kopen.

Als je die bestelling dan annuleert, krijg je je bol.com cadeaubon terug.

Je hebt dus geen poot om op te staan.

staat in de kleine lettertjes @ http://www.vvvcadeaubon.n...er%20acceptanten/Bol.aspx

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
RocketKoen schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:02:
Bol.com heeft een trucje wat betreft het omgaan met VVV bonnen.

Je kan alleen bol.com cadeaubonnen bestellen met VVV bonnen.
Met die bol.com cadeaubonnen kun je vervolgens op bol.com iets kopen.

Als je die bestelling dan annuleert, krijg je je bol.com cadeaubon terug.

Je hebt dus geen poot om op te staan.

staat in de kleine lettertjes @ http://www.vvvcadeaubon.n...er%20acceptanten/Bol.aspx
Ik wist niet dat het op die manier op bol.com ging, dan heb je inderdaad geen poot om op te staan en retourneren ze netjes je bol.com cadeaubon.

Toch een zure actie van bol.com imho.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 23:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Optie is natuurlijk altijd voor iemand wat te kopen bij bol.com en van die persoon contact geld krijgen, op V&A was dit volgens mij ook wel eens het geval.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:21

Dutch_Celt

Jollygood

BOL geeft dit min of meer ook op de eigen site aan:
Hoe wissel ik een boekenbon, Irischeque of VVV Cadeaubon in?

Het is mogelijk om artikelen te betalen met een Boekenbon*, VVV cadeaubon of Irischeque. U wisselt de bon om voor een bol.com cadeauboncode. Deze code krijgt u per e-mail toegestuurd. Hiermee bestelt u uw favoriete artikelen heel gemakkelijk bij bol.com.

Hoe werkt het?

Maak voor eigen administratie een kopie van de bon en bewaar deze totdat u de digitale code heeft ontvangen
Vul het aanvraagformulier in
Print het aanvraagformulier uit
Stuur de complete bon samen met het aanvraagformulier in een voldoende gefrankeerde envelop naar:
DESK VGO GROEP
Postbus 40068
6203 DK Maastricht
Van DESK VGO GROEP ontvangt u binnen 3 werkdagen per e-mail een bevestiging en een bol.com cadeauboncode die evenveel waard is als de ingestuurde bon
Deze code kun je vervolgens gebruiken bij het afrekenen van een bestelling
Als de opgestuurde bon zoekraakt in het proces en je kunt geen kopie overleggen, kunnen wij de bon niet omwisselen voor een bol.com cadeaubon.
*Boekenbonnen worden vervangen door bol.com codes die je alleen kunt inleveren op boeken, met uitzondering van 2ehands boeken.

Kan ik mijn VVV Cadeaubon, Boekenbon of Irischeque terugkrijgen nadat ik deze heb ingewisseld voor bol.com cadeaubonnen?

Wanneer u een VVV cadeaubon, Boekenbon of Irischeque heeft ingewisseld voor een bol.com cadeaubon, is het niet mogelijk om dit proces terug te draaien. Het is daarom niet mogelijk om uw ingewisselde VVV cadeaubon, Boekenbon of Irischeque terug te krijgen.
Bron:
http://www.bol.com/nl/m/k...bject/62649058/index.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Je kan natuulijk ook nakoming van de overeenkomst eisen, dan zorgen ze maar dat ze de bestelde mediaspeler leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:50

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

In dit geval voldoen ze aan de overeenkomst: ze kunnen niet leveren en retourneren de Bol.com bon die de TS met VVV bonnen heeft aangeschaft....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Hoezo ze kunnen niet leveren? Is de mediaspeler nergens meer verkrijgbaar? De overeenkomst is dat ze die mediaspeler leveren.

[Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 01-05-2012 17:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11
Beste is om die bon te verkopen (hier, of op marktplaats oid) voor contant geld.

Als Bol zegt dat ze het gewenste apparaat niet meer kunnen leveren dan kun je daarover wel in discussie gaan maar dat win je toch niet. Het zal heus wel echt waar zijn dat zij hem niet kunnen leveren, dat zeggen ze niet om mensen te pesten.

Het is inderdaad een wat flauw trucje wat Bol uithaalt met het omruilen van die bonnen, maar vanuit hun bedrijfsvoering snap ik het wel en aangezien het in hun voorwaarden staat, zal het ook vast wel in overeenstemming zijn met de wet. Ik zou er in ieder geval niet de tijd en moeite voor over hebben om hier een flinke zaak van te maken, ik acht de kans erg klein dat je die VVV-bonnen nog terugkrijgt.

Kortom, BOL-bon aannemen en doorverkopen voor cash!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46
migchiell schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:27:
Beste is om die bon te verkopen (hier, of op marktplaats oid) voor contant geld.

Als Bol zegt dat ze het gewenste apparaat niet meer kunnen leveren dan kun je daarover wel in discussie gaan maar dat win je toch niet. Het zal heus wel echt waar zijn dat zij hem niet kunnen leveren, dat zeggen ze niet om mensen te pesten.

Het is inderdaad een wat flauw trucje wat Bol uithaalt met het omruilen van die bonnen, maar vanuit hun bedrijfsvoering snap ik het wel en aangezien het in hun voorwaarden staat, zal het ook vast wel in overeenstemming zijn met de wet. Ik zou er in ieder geval niet de tijd en moeite voor over hebben om hier een flinke zaak van te maken, ik acht de kans erg klein dat je die VVV-bonnen nog terugkrijgt.

Kortom, BOL-bon aannemen en doorverkopen voor cash!
Met de wet koop-op-afstand loop je natuurlijk een enorm risico dat mensen massaal dingen bestellen met VVV bonnen. Die bestelling dan meteen na betaling annuleren en hun geld terug vragen.

Aangezien bol.com 4,5% provisie betaalt op elke VVV bon die ze aannemen, kost ze dat geld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11
begintmeta schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:20:
Hoezo ze kunnen niet leveren? Is de mediaspeler nergens meer verkrijgbaar? De overeenkomst is dat ze die mediaspeler leveren.
Uit de voorwaarden van Bol:

Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.

Als Bol niet kan leveren dan wordt dus de overeenkomst ontbonden en krijg je je geld terug, in dit geval je Bol-tegoedbon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:31:
...
Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.

Als Bol niet kan leveren dan wordt dus de overeenkomst ontbonden en krijg je je geld terug, in dit geval je Bol-tegoedbon.
De consument heeft dan recht te ontbinden, niet Bol. (Overigens heeft men in dit geval van een maand drie maanden gemaakt meen ik (en die voorwaarde is ivm de wet koop op afstand toch niet zo zinvol))

Niet kunnen leveren mag best hard worden geïnterpreteerd, zolang de speler op de markt beschikbaar is kan hij kennelijk geleverd worden.

[Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 01-05-2012 17:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unflux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10-2019

Unflux

mv crisis > /dev/null

Het is heel simpel, nogmaals bellen en naar de manager vragen. En je geld terug eisen! De servicedesk die luistert toch niet naar je...

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29
Unflux schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:35:
Het is heel simpel, nogmaals bellen en naar de manager vragen. En je geld terug eisen! De servicedesk die luistert toch niet naar je...
En dan? Die verwijst je naar de AV en dan houdt het alsnog op.
Je gaat akkoord dus dan is het in dit geval jammer. Je kunt hooguit vragen om clementie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
Of je ruilt gewoon elkaars 'clementie' de klant hoeft geen mediaspeler en bol.com geeft geld/VVV-bonnen terug.

[Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 01-05-2012 17:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fridgeman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

TS heeft gewoon de AV van Bol.com niet goed doorgenomen. Daar komt het op neer.

En geld terug krijgen terwijl het originele ruilmiddel VVV bonnen waren? Zo werkt het natuurlijk niet.

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
In principe moet de vriend van TS gewoon een mediaspeler krijgen inderdaad.

Daarnaast is hier, als de mediaspeler daadwerkelijk niet leverbaar was, al sprake van dwaling bij de ruil van de VVV-bonnen/koop van de bol-bonnen, VVV-bonnen terugkrijgen zou darom redelijk zijn.

[Voor 62% gewijzigd door begintmeta op 01-05-2012 17:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
Blijft natuurlijk de mogelijkheid dat AV in strijd zijn met wetten of regels, maar daarvoor is een gang naar de geschillencommissie of rechter noodzakelijk.
De kans lijkt me echter klein bij de grootste online retailer van Nederland.

[Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 01-05-2012 18:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
begintmeta schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:51:
In principe moet de vriend van TS gewoon een mediaspeler krijgen inderdaad.

Daarnaast is hier, als de mediaspeler daadwerkelijk niet leverbaar was, al sprake van dwaling bij de ruil van de VVV-bonnen/koop van de bol-bonnen, VVV-bonnen terugkrijgen zou darom redelijk zijn.
IANAL maar ik denk dat het hier in essentie draait om:

Bol beweert dat TS in essentie 2 losse transacties heeft gedaan:
- Inruilen van VVV-bonnen voor een Bol.com waardebon
- Bol.com waardebon gebruiken om een bepaald product te bestellen.
Bol beweert dat de tweede transactie niet kan worden uitgevoerd omdat ze het betreffende product niet meer op voorraad hebben. Ze stellen dus voor dat de tweede transactie als niet gedaan te beschouwen, oftewel TS de Bol.com waardebon terug te geven.

Echter, TS had alleen de intentie om de VVV-bonnen te gebruiken om een bepaald product te aanschaffen. Hij heeft zijn bonnen dus ingeruild voor een Bol.com waardebon om daarmee het product aan te schaffen, ervan uitgaande dat Bol.com hem beschikbaar en leverbaar had en de transactie dus voltooid zou worden. Dit was voor TS een duidelijke voorwaarde om bij Bol.com te bestellen en iets wat Bol.com duidelijk had kunnen weten. In feite is er dwaling ontstaan, doordat Bol.com adverteerde de product te kunnen leveren terwijl dat achteraf gezien niet zo was. Dit is iets wat alleen Bol.com had kunnen weten op moment van bestellen (en dus informatieplicht van Bol.com). Ergo denk ik dat er zodanig sprake van dwaling is dat de overeenkomst van omwisselen van de VVV-bonnen naar een Bol.com waardebon niet zou zijn gedaan als TS (en inherent Bol.com) wist dat de product niet geleverd zou worden. Op basis daarvan zou ook deze overeenkomst ongedaan moeten worden, dat wil zeggen dat de waardebon van Bol.com weer teruggewisseld moeten worden naar de VVV-bonnen met gezamelijke waarde van de VVV-bonnen die TS initieel had ingewisseld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kutagh schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:16:
[...]

IANAL maar ik denk dat het hier in essentie draait om:

- Inruilen van VVV-bonnen voor een Bol.com waardebon
- Bol.com waardebon gebruiken om een bepaald product te bestellen.
En dat is al genoeg, want het zijn twee losse transacties. Je moet eerst je bonnen opsturen naar Bol en krijgt vervolgens een code voor een Bol.com waardebon. Daarna kun je pas het product met deze bon bestellen. Het een is niet vooraf aan het andere gelinkt, dat doet de consument pas op het moment van de bestelling.

Bol staat dus volledig in haar recht en kan natuurlijk niet vermoeden dat de consument dit zo aan elkaar koppelt. Als Bol nu bij het inwisselen vraagt waarvoor je het wil gebruiken of dat je de betaling van de bestelling kunt koppelen aan het inwisselen van de VVV-bon, dan had de consument misschien een poot om op te staan. Dat is echter niet het geval.

Ik zie (maar ook bij mij ontbreekt de rechtskennis) op basis van de voorwaarden niets wat Bol fout doet. Dat de consument teleurgesteld is kan ik mij best voorstellen, maar het staat toch duidelijk opgenomen in de voorwaarden dat terugwisselen niet kan. De consument had dus deze kennis en kan dan toch eigenlijk ook weer niet teleurgesteld zijn (muv het niet leveren).

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kutagh
  • Nu online
@Bastien: Ik zeg dat Bol.com het beweert! Dat het ook daadwerkelijk zo is, valt nog te bezien.
Het probleem is: Waarom zou je puur je VVV-bonnen opsturen naar Bol.com om een waardebon terug voor te krijgen? Dat gebeurt bijna altijd als de consument besloten heeft een bepaald product te bestellen bij Bol.com. De consument gaat in praktijk dan ook meestal de meest gunstige verdeling van zijn bonnen gebruiken voor Bol.com waardebonnen om zo min mogelijk te veel of te weinig in VVV-bonnen te opsturen.

Redelijkerwijs kun je daaruit concluderen dat de consument de VVV-bonnen inwisselt met 1 specifiek doel: Het bestellen van een bepaald product op de Bol.com site. Immers, als de Bol.com waardebon een cadeau zou zijn, waarom zou de consument dan niet in plaats van de Bol.com waardebon de VVV-bonnen geven?

Daarnaast is er ook nog het feit dat je in principe met de VVV-bonnen betaalt. Bol.com accepteert de VVV-bonnen als een betaalmiddel, maar i.v.m. het feit dat ze niet digitaal verwerkt kunnen worden moeten ze eerst omgewisseld worden in Bol.com waardebonnen. Kan Bol.com dus claimen dat het echt twee losse transacties zijn zonder directe verband?

Ik vind het te gemakkelijk gezegd om te zeggen dat het twee losse transacties zijn, persoonlijk zou ik het als 1 transactie beschouwen die in stappen wordt voltooid, er is een duidelijke verband tussen de twee transacties: Het omwisselen wordt in praktijk alleen gedaan om een specifiek product (of producten) te bestellen. Dat Bol.com niet weet van tevoren welk product, verandert hier niets aan.

Als de klant wist dat de koop zelf niet zou lukken omdat Bol.com het product niet kan leveren terwijl ze zeggen dat ze het product wel kunnen leveren, zou de klant zeer waarschijnlijk de bonnen niet omgewisseld hebben en in plaats daarvan een ander winkel gezocht hebben waar ze hem wel kunnen leveren en de VVV-bonnen kunnen gebruiken. Bol.com kan achteraf gezien het product niet leveren maar willen de klant wel binden aan Bol.com door een Bol.com waardebon te bieden in plaats van de VVV-bonnen, wat geheel tegenin de bedoeling van de Wet Koop op Afstand was: Dat je op zijn minst je geld zoals je hem aan Bol.com hebt betaald ook op die manier terug kunt krijgen.

Daarnaast is er nog een belangrijke oogpunt om in de gaten te houden: Als dit gedoogd wordt, is dit een constructie die veel winkels mogelijkerwijs gaan overnemen: Je koopt met je geld geen product maar een waardebon van X euro. Daarna kun je de bon inwisselen voor het product. Als je hem annuleert onder Wet Koop op Afstand, krijg je dus je geld zoals je hem voor het product hebt betaald: Als waardebon voor de winkel, wat weer inherent tegen de Wet Koop op Afstand in gaat!
Mede daardoor denk ik dat een rechter geneigd is te beslissen dat zulke constructies dus niet toegestaan zijn maar dat de klant de keuze moet hebben tussen de originele aankoopbedrag op de manier zoals ze hem betaald hebben (geld of waardebonnen) en minstens de originele aankoopbedrag als waardebon van de winkel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
Nogal off topic:
Door topics als dit merk ik dat het tijd wordt dat we waardebonnen afschaffen. Er zijn al sinds jaar en dag universele, overal inwisselbare waardebonnen, die noemen we ook wel Eurobiljetten.
Alleen is er die rare fake redenering dat het niet creatief, niet origineel, ongeïnteresseerd overkomt als je iemand geld geeft als cadeau. Bij waardebonnen geldt dit alles plotseling niet meer ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00
Ik heb in de voorwaarden van Bol.com trouwens niets kunnen vinden wat Bol.com het recht geeft de koop te ontbinden. Het enige wat in de buurt komt lijkt het volgende te zijn:
5. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd.
Bol.com heeft dit schijnbaar nagelaten (/kan dit niet nakomen). Derhalve zou je kunnen stellen dat het de overeenkomst niet nakomt en schadeplichtig is geworden. Dit zou op kunnen lopen tot de kosten voor het verkrijgen van het product in nieuwstaat elders. Het terugstorten van de bonnen in cash zou in dat licht nog een mooie middenweg zijn.

Bovenstaande niet te verwarren met art 11 lid 3, want dat geeft de consument het recht te ontbinden (zonder schadevergoeding etc), maar daarvoor is dus een actieve handeling van de consument nodig.

Als je een rechtsbijstand hebt is dit nog een keer grappig om te proberen. Anders resteert het verlies nemen, je verhaal doen, en ergens in de toekomst het tegoed alsnog opmaken wat niet bepaald onmogelijk is.

[Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2012 20:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47
Henk007 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:30:
Alleen is er die rare fake redenering dat het niet creatief, niet origineel, ongeïnteresseerd overkomt als je iemand geld geeft als cadeau. Bij waardebonnen geldt dit alles plotseling niet meer ??
Dit heeft te maken met een trucje voor de belastingen. Een bedrijf kan wel 100 euro aan vvv bonnen schenken, maar geen 100 euro cash. Boekhoudkundig kun je vvv-bonnen wegschrijven in je admini.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 21-03 16:25
kutagh schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:16:
[...]

in essentie draait om:

Echter, TS had alleen de intentie om de VVV-bonnen te gebruiken om een bepaald product te aanschaffen
Ik ben het eens met de redenering dat de twee handeling zo nauw met elkaar zijn verbonden dat er gesproken kan worden over één enkele overeenkomst in plaats van twee losse. Basically is het een (juridisch gezien mislukt) trucje van Bol om alsnog de huid (VVV bon) te kunnen verkopen, voordat de beer geschoten (mediaspeler bij klant) is. Niet zo netjes dus m.i..

2430Wp ZW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fridgeman
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

S0epkip schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:42:
[...]

Ik ben het eens met de redenering dat de twee handeling zo nauw met elkaar zijn verbonden dat er gesproken kan worden over één enkele overeenkomst in plaats van twee losse. Basically is het een (juridisch gezien mislukt) trucje van Bol om alsnog de huid (VVV bon) te kunnen verkopen, voordat de beer geschoten (mediaspeler bij klant) is. Niet zo netjes dus m.i..
Dus jij beweert dat Bol.com VVV bonnen verkoopt?

Ik heb zelf een tijdje geleden ook VVV bonnen ingestuurd naar Bol.com en de waarde in tegoed ontvangen. Zie nog maar eens een tech winkel te vinden waar je met VVV bonnen terecht kunt.

Die waarde staat nog steeds open, want heb nog niets dat ik bij Bol.com wil kopen, dus erg makkelijk om te roepen dat het omwisselen v/d bonnen en verkopen v/d mediaplayer tot 1 handeling behoort. Daar ben ik het niet mee eens.

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kutagh
  • Nu online
fridgeman schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:09:
[...]

Dus jij beweert dat Bol.com VVV bonnen verkoopt?

Ik heb zelf een tijdje geleden ook VVV bonnen ingestuurd naar Bol.com en de waarde in tegoed ontvangen. Zie nog maar eens een tech winkel te vinden waar je met VVV bonnen terecht kunt.

Die waarde staat nog steeds open, want heb nog niets dat ik bij Bol.com wil kopen, dus erg makkelijk om te roepen dat het omwisselen v/d bonnen en verkopen v/d mediaplayer tot 1 handeling behoort. Daar ben ik het niet mee eens.
Nee, hij beweert dat niet, hij drukt het alleen ongelukkig uit: De huid verkopen (VVV-bonnen inwisselen voor cash) voordat de beer geschoten is(Bol.com het product verzonden hebben).

Ja, het is op zich wel goed dat Bol.com de mogelijkheid biedt om met VVV-bonnen te betalen. Echter, ze hebben zich gewoon te houden aan de wetten, die stelt dat als je met een bepaald betaalmiddel betaalt, dat je op zijn minst bij ontbinding van de koop je geld in dezelfde betaalmiddel terug hoort te krijgen.

Het zijn inderdaad twee losse handelingen, echter zijn ze m.i. nauw gecorreleerd: Het is bijna altijd zo dat je een betaalmiddel omwisselt voor een waardebon om daarmee zelf weer een product te kopen. De enige uitzondering is als je een waardebon koopt met geld om dat cadeau te doen. Echter, dit is hier niet van toepassing, want je gaat geen VVV-bonnen (die je bij meerdere winkels kunt gebruiken) omwisselen voor een waardebon die bij 1 winkel geldig is. Dus Bol.com kan er logischerwijs uit concluderen dat het omwisselen van de VVV-bonnen vrij zeker bedoeld is om een bepaald product bij Bol.com te bestellen. Om het bestellen te vergemakkelijken, sturen ze dus een digitale waardebon op naar de klant, zodat deze via de normale bestelprocedure de VVV-bonnen kan gebruiken om zo de totaalbedrag te verlagen met de waarde van de VVV-bonnen.
Dat Bol.com het een waardebon noemt, doet hier niets aan af: het is in feite een representatie van de VVV-bonnen. Bol.com heeft de mogelijkheid om op een of ander manier te controleren of een Bol.com waardebon met VVV-bonnen is gekocht, hoe ze dat controleren is aan Bol.com.

Ik durf dus te beweren dat de klant in feite met de VVV-bonnen heeft betaald en de constructie met Bol.com waardebonnen alleen kan worden beschouwd als een methode om de betaling mogelijk te maken. Derhalve moet de klant de mogelijkheid hebben om indien gewenst de VVV-bonnen terug te krijgen en mag de klant weigeren een Bol.com waardebon te accepteren. Dat Bol.com niet van tevoren weet welk product dit is, doet hier niets aan af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb laatst ook iets besteld bij Bol.com waarbij ik na 'n maand te horen kreeg dat het niet leverbaar was. Ik heb ze er vriendelijk op gewezen dat het op diverse andere plaatsen nog wel leverbaar was (zij het voor een hoger bedrag) en hen gevraag het daar aan te schaffen en het mij conform overeenkomst te leveren.

Je krijgt enkel 'n standaard-reactie dat ze het niet kunnen leveren en daarmee basta.

Voor de rest: het gaat idd om 2 verschillende handelingen; VVV-bonnen omzetten in Bol.com tegoed, en besteden van Bol.com tegoed aan product X.

No good deed goes unpunished.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

kutagh schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:28:
[...]
Echter, ze hebben zich gewoon te houden aan de wetten, die stelt dat als je met een bepaald betaalmiddel betaalt, dat je op zijn minst bij ontbinding van de koop je geld in dezelfde betaalmiddel terug hoort te krijgen.
En daar ligt een probleem, VVV-bonnen zijn geen geldig betaalmiddel.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Anoniem: 456972

Topicstarter
Met de wet koop-op-afstand loop je natuurlijk een enorm risico dat mensen massaal dingen bestellen met VVV bonnen. Die bestelling dan meteen na betaling annuleren en hun geld terug vragen.
Bovenstaande is in ons geval niet van toepassing. Wij sturen niks terug, maar krijgen gewoon niks geleverd. Ik vind dat een ander verhaal. Als wij iets gekregen hadden en dat teruggestuurd zouden hebben is het logisch dat we geen geld of VVV-bonnen terugkregen. Maar Bol.com is hun leveringsvoorwaarden niet nagekomen.

Ik ga een klacht indienen bij de thuiswinkel-organisatie en bij de VVV verder wil ik kijken of de consumentenbond mij kan helpen.

Ik ga hier niet mee akkoord en na al dat bellen wat steeds 15 cent per minuut kost hoop ik dat ik daar ook wat mee kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirania
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-01 11:17
Zinvolle kick: Arnoud heeft hier zojuist wat over geplaatst op zijn blog:

blog.iusmentis.com - Ik wil mijn VVV-bon terug van Bol.com!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee