Tja: Aion
Echt het beste f2p model voor mmorpg's die ik tot nu toe mee heb mogen maken.
Je begint als restricted starter. Je kan geen lfg channel gebruiken, geen gebruik maken van de mogelijkheid om via een ingame systeem een groep te zoeken, je kan de broker (auction house) niet gebruiken, je kan niet traden, je hebt een max gather amount van 150 pieces, etc.
MAAR
Als beginner heb je geen van bovenstaande functies nodig. Alleen het vinden van een groep voor group quests kan wat vervelend zijn, maar je kan een legion joinen, of gewoon naar de plek gaan en kijken of er mensen zijn om een group mee te vormen.
VERVOLGENS
Als je hoger level bent kun je bij de broker (auction house) een Gold Package kopen met ingame credits, jawel met gold, in Aion Kinah genoemd. Open je de package dan heb je voor 30 dagen unrestricted acces tot de volledige game.
Maar je hebt toch geen acces tot de broker als starter zijnde?
Nee dat klopt, maar je kun WEL een gold package aanschaffen via de broker.
HOE WORDT DIT DAN MOGELIJK GEMAAKT?
Dit wordt NIET mogelijk gemaakt door de verkoop van items in de webshop die andere spelers bevoordelen in bijvoorbeeld PvP. Er zitten namelijk vette items in de webshop, en handige pets. Je kan ook in de webshop zelf voor echt geld een gold package aanschaffen voor 10 euro. Ik zou zeggen, check het zelf op de website.
Het is verder lastig uit te leggen, en het is ook de vraag of dit stand houdt. Ik kan niet kijken naar de inkomsten en uitgaven van Gameforge (het bedrijf wat Aion F2P heeft geïntroduceerd). In principe lijkt het er op het eerste oog voor mij persoonlijk op dat het systeem zeer goed in elkaar steekt. Je zult het zelf wel merken. Er zit een groot economisch systeem rond het spel wat dit blijkbaar mogelijk maakt.
Zowel niet betalende spelers, betalende spelers, en externe aanbieders van cash voor Kinah (websites die voo r echt geld kinah leveren) spelen een belangrijke rol. De niet betalende spelers zorgen voor materials in de broker. De betalende spelers kopen met echt geld Kinah bij externe partijen om de materials weer te kopen van de mensen die niet met echt geld betalen voor het spel, maar de gold packages met de kinah van de in de broker verkochte materials kopen. Die externe partijen kopen vervolgens weer gold packages van Gameforge om die ingame aan te bieden, om mensen te stimuleren kinah te kopen, omdat het goedkoper is om Kinah te kopen bij een externe partij en dan ingame met Kinah de gold package te kopen dan de gold package bij Gameforge aan te schaffen. Er komen meer partijen daardoor stijgt de concurrentie, worden gold packages goedkoper, worden ze meer gekocht en kopen externe partijen weer meer bij Gameforge.
Anyhow het lijkt erop dat dit werkt, maar nogmaals ik kan niet in de portemonne van gameforge kijken, dus niemand weet of dit huidige systeem zal blijven bestaan.
WAAROM AION SPELEN DAN?
Omdat het het beste free 2 play mmorpg is die op dit moment bestaat, met de beste f2p systeem. De gfx zijn prachtig, het PvP systeem is dusver het beste wat ik ooit ben tegen gekomen, de gameplay is super, en het hebben van vleugels EN DUS kunnen vliegen maakt het helemaal af.
De area's verschillen keer op keer. Van super mooi en levendig, naar grijs en grauw. Veel instances, de replay value is super. Je kan met één character ALLE quests pakken, of er voor kiezen om de ene area met je main te doen, en de andere weer met een alt. Het is namelijk niet nodig om alle quests te doen om de max level cap te halen.
De nieuwe 3.0 patch komt eraan met de introductie van, jawel, mounts. En bovendien nieuwe area's, instances, level cap gaat van 55 naar 60, en nieuwe quests.
Het equipment design in deze game is echt vet, je speelt echt met een gruwelijke avatar, no matter what you choose. En ik ben geen cyber pervert or anything, maar de female characters zien er echt super goed uit

.
Je moet wel enigszins van PvP houden, en absoluut een Legion zoeken. Je zult al vrij snel met PvP te maken krijgen, de twee facties: Asmodians en Elyos kunnen namelijk voor het grootste gedeelte elkaars terreinen betreden, en op een moord tocht gaan. In het begin zal het wennen en hekelen zijn. Maar als je er gewend aan raakt wordt het een uitdaging en zul je zelf geregeld met groepen eens de tegenpartij tegemoet gaan.
En als finale klapper, misschien nog wel het belangrijkst: sieges. Het is de endgame content, en eigenlijk hetgeen waar je naartoe werkt. Heb je in WoW groundwars, in GW2 straks WvW, in Aion draait het om het veroveren van fortresses en het behouden ervan. De Elyos en Asmodians strijden tegen elkaar en tegen een NPC vijand om de fortresses.
Ik ben tevreden, en als GW2 p2p was geweest had ik die game waarschijnlijk niet op het oog, aangezien Gameforge echt een goeie f2p systeem met een super leuke game neer heeft gezet. Er is op dit moment een massale stroom van nieuwe spelers en iedereen geniet volop. Vele spelers maken ook alts en het is dus ook in de starter area's heerlijk crowded.
Best f2p game of 2012, en deelt voor mij voor 2012 de eerste plaats met League of Legends wat betreft meeste uren in een game (en dan ben ik nog volop bezig). Zelf zitten m'n beste maat en ik op de server Anuhart in de Legion Foxhound. Mijn nick voor de geïnteresseerden: Tabula.
Website:
http://www.aionfreetoplay.com/website/