[Win7-Ubuntu] Samba share uitermate traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
NAS: Zelfbouw met 2 sata schijven; eentje voor het OS, eentje als dataschijf gemapped naar een shared folder, draait Ubuntu 12.04 64-bit, gigabit netwerkverbinding naar gigabit switch, naar gigabit router (Linksys E4200)

Laptop: Windows 7 64-bit, verbonden via 5ghz N-band, 300mbps

NAS draaide eerder 11.10, merkte dat schrijven naar de share uitermate traag gaat; en met traag bedoel ik in de orde van 20 ~ 550kb/sec.

Lezen van de NAS naar mijn laptop gaat prima: ~33mb/sec.

Geprobeerd/gedaan:

- NAS naar 12.04 geüpgrade
- Nieuwste realtek drivers voor gigabit netwerkkaart geinstalleerd (29/03/2012 uitgebracht)
- NAS gereboot (duh :P)
- Download vanuit Internet naar NAS getest - gaat prima, haal de maximale internetbandbreedte binnen (+- 6Mb/sec)

Wat kan ik nog meer proberen?

- edit -

extra testresultaten:

* bestand van 130Mb dupliceren binnen diezelfde schijf vanuit het Ubuntu OS geeft een gemiddelde write van 1,2Mb/sec, terwijl de schijf volgend de oude benchmarkresultaten (onder de 11.10 installatie getest) gemiddeld 60mb/sec kan schrijven.

* kopieeractie van schijf 2 naar schijf 1 (uit voorzorg) van de data verloopt retestabiel met 60Mb/sec naar de eerste schijf (een 320gb, ook op Ext4). Hij kan dus wel lézen met de juiste snelheid, maar niet schrijven.

Mijn mount options in fstab:

UUID=<nummer> /home/<username>/netshare ext4 rw,user,sync,exec 0 2

dit is het in ieder geval niet:

http://askubuntu.com/ques...to-a-misaligned-partition

want mijn disk utilily (waarmee de schijf ook in gebruik is genomen) geeft 'status ok' en 'smart status health' aan, geen misalignment dus.

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-05-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb Ubuntu server en ongeveer hetzelfde probleem. Niet per se met schrijven vanaf een Windows bak, maar ook met schrijven vanaf een andere Linux pc. Met een vorige Linux server met een andere linux (Mint) had ik dit probleem niet. Hardware is nog steeds gelijk. vaag verhaal dus :).

nog geen oplossing voor mezelf gevonden helaas, maar ik hou dit draadje wel in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Met ifconfig kijken naar fouten in je netwerkkaart, dus files oversturen, dan ifconfig.
Bij fouten, dan zie je hier bepaalde getallen omhoog gaan.

In je samba config file staat ergens de grootte wat door gestuurd wordt, er staat ook ergens een voorbeeld.
Hier kun je mee spelen door steeds een beetje groter te gaan.

Wel als je klaar bent met dit instellen, test je nas op fouten, door 40 GB aan files die met par bewerkt zijn, dus later parren en kijken of de files goed zijn en of de copieren niet uitvalt.
De 40 GB in een keer oversturen zodat je kunt zien of je nas stabiel is, of je pc.

Dit staat in de file:

# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
# SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
# socket options = TCP_NODELAY
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb fouten in mijn netwerkkaart eigenlijk al uitgesloten - de traagheid doet zich ook intern voor wanneer ik een file dupliceer binnen dezelfde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook al een fsck uitgevoerd om te kijken of er geen fouten in je FS zitten? Verder zegt SMART niet altijd alles, heb je al een grondige check laten uitvoeren? Hoor je iets vreemds tijdens het schrijven? Wat zijn de snelheden als je disk 1 gebruikt voor schrijven, ipv disk 2? Wat ik begrijp is dat dat wel snel gaat.

Er rest mij alleen nog het advies om een low level format te proberen en met de diagnose tools van de schijf fabrikant te controleren of de schijf wel echt 100% in orde is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat is de laatste optie, omdat ik dan alle data moet weghalen, heel vervelend :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je windows client via een netwerkkabel aan router of switch aansluit, is de snelheid dan nog steeds zo bedroevend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Andere netwerk kabel al geprobeerd.

Zoek met google op:

"ubuntu samba+writing is slow"

Je vind dan veel oplossingen die je kunt proberen.

[ Voor 61% gewijzigd door jan99999 op 01-05-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mensen mensen, lezen jullie niet wat hij post? Hij heeft het netwerk al uitgesloten door lokaal het een en ander te verschuiven. Hier is duidelijk uit gekomen dat de schijf zelf zo traag is als een baksteen door een vergiet. De schijf zelf is gewoon niet in orde.

Wat zeggen parted en fdisk als je de partitietabel laat weergeven? Als er een misalignment is, zal een van die tools dat geven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat gebeurt er als je de sync optie niet gebruikt? Gezien het verschil tussen lezen en schrijven zou ik dat zeker eens proberen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Pagina: 1