NAS: Zelfbouw met 2 sata schijven; eentje voor het OS, eentje als dataschijf gemapped naar een shared folder, draait Ubuntu 12.04 64-bit, gigabit netwerkverbinding naar gigabit switch, naar gigabit router (Linksys E4200)
Laptop: Windows 7 64-bit, verbonden via 5ghz N-band, 300mbps
NAS draaide eerder 11.10, merkte dat schrijven naar de share uitermate traag gaat; en met traag bedoel ik in de orde van 20 ~ 550kb/sec.
Lezen van de NAS naar mijn laptop gaat prima: ~33mb/sec.
Geprobeerd/gedaan:
- NAS naar 12.04 geüpgrade
- Nieuwste realtek drivers voor gigabit netwerkkaart geinstalleerd (29/03/2012 uitgebracht)
- NAS gereboot (duh
)
- Download vanuit Internet naar NAS getest - gaat prima, haal de maximale internetbandbreedte binnen (+- 6Mb/sec)
Wat kan ik nog meer proberen?
- edit -
extra testresultaten:
* bestand van 130Mb dupliceren binnen diezelfde schijf vanuit het Ubuntu OS geeft een gemiddelde write van 1,2Mb/sec, terwijl de schijf volgend de oude benchmarkresultaten (onder de 11.10 installatie getest) gemiddeld 60mb/sec kan schrijven.
* kopieeractie van schijf 2 naar schijf 1 (uit voorzorg) van de data verloopt retestabiel met 60Mb/sec naar de eerste schijf (een 320gb, ook op Ext4). Hij kan dus wel lézen met de juiste snelheid, maar niet schrijven.
Mijn mount options in fstab:
UUID=<nummer> /home/<username>/netshare ext4 rw,user,sync,exec 0 2
dit is het in ieder geval niet:
http://askubuntu.com/ques...to-a-misaligned-partition
want mijn disk utilily (waarmee de schijf ook in gebruik is genomen) geeft 'status ok' en 'smart status health' aan, geen misalignment dus.
Laptop: Windows 7 64-bit, verbonden via 5ghz N-band, 300mbps
NAS draaide eerder 11.10, merkte dat schrijven naar de share uitermate traag gaat; en met traag bedoel ik in de orde van 20 ~ 550kb/sec.
Lezen van de NAS naar mijn laptop gaat prima: ~33mb/sec.
Geprobeerd/gedaan:
- NAS naar 12.04 geüpgrade
- Nieuwste realtek drivers voor gigabit netwerkkaart geinstalleerd (29/03/2012 uitgebracht)
- NAS gereboot (duh
- Download vanuit Internet naar NAS getest - gaat prima, haal de maximale internetbandbreedte binnen (+- 6Mb/sec)
Wat kan ik nog meer proberen?
- edit -
extra testresultaten:
* bestand van 130Mb dupliceren binnen diezelfde schijf vanuit het Ubuntu OS geeft een gemiddelde write van 1,2Mb/sec, terwijl de schijf volgend de oude benchmarkresultaten (onder de 11.10 installatie getest) gemiddeld 60mb/sec kan schrijven.
* kopieeractie van schijf 2 naar schijf 1 (uit voorzorg) van de data verloopt retestabiel met 60Mb/sec naar de eerste schijf (een 320gb, ook op Ext4). Hij kan dus wel lézen met de juiste snelheid, maar niet schrijven.
Mijn mount options in fstab:
UUID=<nummer> /home/<username>/netshare ext4 rw,user,sync,exec 0 2
dit is het in ieder geval niet:
http://askubuntu.com/ques...to-a-misaligned-partition
want mijn disk utilily (waarmee de schijf ook in gebruik is genomen) geeft 'status ok' en 'smart status health' aan, geen misalignment dus.
[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-05-2012 16:41 ]