Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies nodig (Geluid set up)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben (probeer) zelf een geluid set samen te stellen die ik wil gaan gebruiken voor o.a Films en Concerten te bekijken/beluisteren. Ik heb hier zelf weinig tot geen verstand van om te bepalen wanneer iets goed is of wat niet. Na zelf een tijdje zoeken en zat ik te denken aan een combinatie van;

*pioneer vsx - 521k
*Teufel Ultima 40 Speakers

Wat is voor mij belangrijk?
Ik wil tijdens een film of concert genieten van mooi vol geluid. Ik hoef niet een bioscoop ervaring te evenaren maar wil wel kwaliteit horen en niet een simpel logitech speaker setje blijven gebruiken wat ik nu wel nog steeds doe. Ik ben geen voorstander van 5.1 setjes. Wil niet onnodig veel speakertjes verspreid neer hangen ik hou het liefst bij 2.0 of 2.1

Zoals ik zei heb ik hier geen ervaring in en hoop ik wat advies van jullie te kunnen krijgen. Als jullie betere alternatieven hebben hoor ik die graag.

Budget; +/- 800,-

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 14:54 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AUD > CEA

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-11 21:54

DjVe

Hatsaflats!

speakers zijn prima, maar waarom een meerkanaals receiver als je toch maar stereo gaat aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:29:
speakers zijn prima, maar waarom een meerkanaals receiver als je toch maar stereo gaat aansluiten?
Ik kwam toevallig via kieskeurig en wat googlen hier op en terecht en kon niet echt een versterker vinden die minder kanalen aanstuurt. Mocht je een alternatief hebben hoor ik die graag.

Nieuwe vraag; Stel ik heb die versterker plus die 2 teufel boxen er op aangesloten, zou ik dan nog altijd een losse subwoofer kunnen aansluiten? Misschien is wat ik nu zeg flauwekul en zijn de teufel speakers al prima van zich zelf.

Bedankt voor je reactie

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:50:
[...]
Ik kwam toevallig via kieskeurig en wat googlen hier op en terecht en kon niet echt een versterker vinden die minder kanalen aanstuurt. Mocht je een alternatief hebben hoor ik die graag.
Zoek eens op een "stereoversterker" of - als je ook een ingebouwde tuner wilt - "stereoreceiver". Dat zijn apparaten die maar twee kanalen ook sturen. Let wel dat op dit soort apparaten eigenlijk vrijwel geen digitale ingangen zitten. De meerwaarde van digitale audio (het versturen van surround) heb je met stereo (2.0) niet nodig.
Nieuwe vraag; Stel ik heb die versterker plus die 2 teufel boxen er op aangesloten, zou ik dan nog altijd een losse subwoofer kunnen aansluiten? Misschien is wat ik nu zeg flauwekul en zijn de teufel speakers al prima van zich zelf.
Een subwoofer kan je over het algemeen altijd wel aansluiten. Een surroundreceiver heeft daar een Pre-Out voor, er zijn ook stereoversterkers met een Subwoofer Pre-Out maar die zijn zeldzaam. Maar High Level aansluiten is altijd een mogelijkheid (dus het doorlussen van speakerkabel van de gewone terminals).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:45:
[...]

Zoek eens op een "stereoversterker" of - als je ook een ingebouwde tuner wilt - "stereoreceiver". Dat zijn apparaten die maar twee kanalen ook sturen. Let wel dat op dit soort apparaten eigenlijk vrijwel geen digitale ingangen zitten. De meerwaarde van digitale audio (het versturen van surround) heb je met stereo (2.0) niet nodig.

[...]

Een subwoofer kan je over het algemeen altijd wel aansluiten. Een surroundreceiver heeft daar een Pre-Out voor, er zijn ook stereoversterkers met een Subwoofer Pre-Out maar die zijn zeldzaam. Maar High Level aansluiten is altijd een mogelijkheid (dus het doorlussen van speakerkabel van de gewone terminals).
Bedankt voor je reactie

Ik ben zoals aanbevolen gaan kijken voor een stereo versterkers alleen zat ik met 1 vraag. Een meerkanaals receiver zoals ik in mijn originele post had staan (pioneer) is dat nadelig voor als je 2.0/2.1 gebruikt? Word het geluid niet goed aangestuurd en verwacht het ding dat je ten alle tijden 5.1 aan speakers hebt? De prijzen verschillen nogal flink wat betreft receivers en waarom ik voor de pioneer vsx 521k koos, is omdat 225 euro mij redelijk in de oren klinkt (misschien is hij kwalitatief minder dat weet ik niet).

Verders ben ik dankbaar voor ieder de moeite neemt mij te adviseren. Zoals gezegd heb ik hier totaal geen verstand van en hoop ik met voldoende informatie volgende maand mijn set te kunnen aanschaffen zonder twijfel.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk vind ik het stereogeluid van goedkopere receivers vele malen minder dan van een beetje stereoversterker. Bij de hogere segmenten receivers wordt het verschil al kleiner. Maar dat kan dus een reden zijn om voor een stereoversterker te gaan. Qua aansturen maakt het voor een surroundreceiver niet uit of er nu twee of vijf speakers aanhangen, dat kan je allemaal instellen in de receiver. Het is dus vooral de geluidskwaliteit. Een subwoofer is overigens wel handiger aan te sluiten op een surroundreceiver, één kabel via de Subwoofer Pre-Out. Bij een stereoversterker wordt het grote kans dat je dus High Level aan moet gaan sluiten.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

En wat FeaR al eerder aangaf, op een surround receiver zitten ook vele digitale geluids en HDMI aansluitingen. Dat is in veel situaties ook een voordeel tegenover een stereo versterker (of receiver).

Verwijderd

Ik heb niet al te veel ervaring ik kan je enkel zeggen dat mijn Pioneer VSX-920 en mijn KEF Q100 boxen het fenomenaal doen in mijn oortjes. Ik heb ook nog wel een subwoofer maar deze staat enkel aan bij de films.

Als ik van jou was zou ik een hoger typje nemen van je receiver en 2de hands je speakers.

Verwijderd

Topicstarter
Fear & DjVe bedankt voor jullie reacties, ben een stuk wijzer geworden.

@Anter0 Welk type zou jij zelf in die lijn aanbevelen dan? Ik zie namelijk niet veel verschil op enkele opties na zoals Ipod compatibiliteit.

Er komt meer bij kijken bij een receiver/versterker dan ik in eerste instantie had gedacht.
Super bedankt voor ieder de moeite neemt mij te beantwoorden.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Veelal kies je eerst het type speakers dat je wilt hebben. Dat die je aan de hand van een aantal eisen die je opstelt:
  1. Budget
  2. Ruimte (aankleding, plaatsing, hoeken)
  3. Soort (vloerstaand, boekenplank)
  4. Klank
  5. Design
Stel. Ik zou een ruimte hebben van 22M2 met de AV wand van 3,50m (breedte kamer). Kamer is voorzien van een grote bank en een hardhouten vloer met een kleed. Ik heb de Tv zwevend hangen en heb er een klein meubel onder staan waar ik mijn versterker en bronnen in kwijt kan. Ik heb aan beide kanten nog een meter ruimte over om in de hoeken speakers te zetten. Er loopt niemand langs de speakers en mijn luisterplek is precies in het midden 3 meter van de tv. In feite heb ik dan een redelijk optimale kamer en daar kan ik vrijwel alle speakers in kwijt. Het wordt een heel ander verhaal als ik aan beide kanten van het meubel maar 30 cm over heb, waardoor de speakers helemaal in de hoek komen te staan. De meeste speakers klinken dan namelijk beduidend minder. Dus let niet alleen op hardware, maar ook op de plaatsing tegenover je luister plek. Ideaal gezien moet je een gelijke driehoek vormen tussen jou luister plek en de twee speakers (dan haal je met twee speakers ook een heel acceptabel surround geluid).

Je budget laat een stel goede speakers zeker toe, dus ga vooral kijken naar speakers. Versterking is naar mijn menig een stap die je daarna doet. Die Teufel 40 speakers hebben een redelijk normale gevoeligheid en zijn daarmee vrij makkelijk aan te sturen. Je hoeft echt geen state of the art versterker te hebben om er goed geluid uit te krijgen. Een 921 is een mooie receiver, maar als dat te veel van je budget gaat vreten pak dan maar een 521 of 421. Als ik de specificaties van de 421/521/821/826 ga bekijken op gewicht, RMS vermogen, maximaal opgenomen vermogen, dan kom ik al snel tot de conclusie dat er qua versterking geen/amper verschil in deze modellen zit. Pas bij de 921 is er een kleine verandering in het vermogen zichtbaar.

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:17:
Veelal kies je eerst het type speakers dat je wilt hebben. Dat die je aan de hand van een aantal eisen die je opstelt:
  1. Budget
  2. Ruimte (aankleding, plaatsing, hoeken)
  3. Soort (vloerstaand, boekenplank)
  4. Klank
  5. Design
Stel. Ik zou een ruimte hebben van 22M2 met de AV wand van 3,50m (breedte kamer). Kamer is voorzien van een grote bank en een hardhouten vloer met een kleed. Ik heb de Tv zwevend hangen en heb er een klein meubel onder staan waar ik mijn versterker en bronnen in kwijt kan. Ik heb aan beide kanten nog een meter ruimte over om in de hoeken speakers te zetten. Er loopt niemand langs de speakers en mijn luisterplek is precies in het midden 3 meter van de tv. In feite heb ik dan een redelijk optimale kamer en daar kan ik vrijwel alle speakers in kwijt. Het wordt een heel ander verhaal als ik aan beide kanten van het meubel maar 30 cm over heb, waardoor de speakers helemaal in de hoek komen te staan. De meeste speakers klinken dan namelijk beduidend minder. Dus let niet alleen op hardware, maar ook op de plaatsing tegenover je luister plek. Ideaal gezien moet je een gelijke driehoek vormen tussen jou luister plek en de twee speakers (dan haal je met twee speakers ook een heel acceptabel surround geluid).

Je budget laat een stel goede speakers zeker toe, dus ga vooral kijken naar speakers. Versterking is naar mijn menig een stap die je daarna doet. Die Teufel 40 speakers hebben een redelijk normale gevoeligheid en zijn daarmee vrij makkelijk aan te sturen. Je hoeft echt geen state of the art versterker te hebben om er goed geluid uit te krijgen. Een 921 is een mooie receiver, maar als dat te veel van je budget gaat vreten pak dan maar een 521 of 421. Als ik de specificaties van de 421/521/821/826 ga bekijken op gewicht, RMS vermogen, maximaal opgenomen vermogen, dan kom ik al snel tot de conclusie dat er qua versterking geen/amper verschil in deze modellen zit. Pas bij de 921 is er een kleine verandering in het vermogen zichtbaar.
Erg informatief, dankje!

Punt is dit gaat mijn eerste geluid set worden die ik zelf ( met behulp van jullie advies) ga samen stellen. Het voelt allemaal een beetje alsof ik in het diepe word gegooid met al het audio geweld om mij heen. De reden waarom ik op Teufel terecht kwam is omdat die naam in mijn omgeving het vaakst geschreeuwd word en daarom mijn aandacht trok. Wat je zegt over receivers neem ik van harte en kijk ik nog even naar de genoemde types.

Wat betreft speakers vind ik dit dus erg moeilijk. Ik ben zelf samen met mijn vriendin al een lange tijd simpele Logitech speakers gewent die we aan een tv hebben hangen wat ons nu verveeld. Wat betreft receivers ben ik nu vrij dicht een definitieve beslissing en weet ik waar ik naar moet kijken dankzij jullie richtlijnen. Speakers is voor mij nog veel googelen en het forum hier doorzoeken want. Teufel lijkt mij nog steeds de beste keus gezien alle lovende reacties maar sta ik natuurlijk altijd open voor suggesties.

Waar moet er eigenlijks naar gekeken worden bij een goede speaker set?

alvast bedankt

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Of die goed klinkt en of die goed bij je ruimte past.. Speakers met een reflexpoort aan de achterkant (gat in de behuizing met een pijp erin) hebben meer ruimte nodig aan de achterkant van de speakers, anders gaan ze bonkerig klinken (soort van boost in het laag). Je kan die poorten ook dicht maken met een sok/doek, maar dan mis je weer wat laag weergave. Je hebt ook speakers die de poort aan de voorkant hebben om dat een beetje te omzeilen, maar het is toch altijd verstandig om speakers redelijk wat ruimte te geven.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:47:
[...]
Teufel lijkt mij nog steeds de beste keus gezien alle lovende reacties maar sta ik natuurlijk altijd open voor suggesties.
Handige van Teufel is dat je ze meerdere weken thuis uit kan proberen en mocht het niet bevallen dan kan je ze terug sturen. Maar toch wil ik je echt aanraden om eens een Hifi winkel in te gaan, desnoods een Media Markt. Niet om daar iets meteen te kopen, maar om gewoon eens te horen wat er voor verschil kan zitten tussen Speaker X en Speaker Y. Dergelijke dingen zijn lastig uit te leggen en niet af te lezen uit specificaties. Ook niet uit reviews, want wat de ene een warme sound vindt kan een ander wel als "neutraal" ervaren. Dat is ook het lastige van speakers uitzoeken. En als je er serieus mee bezig gaat kan het ook heerlijk zijn om met je eigen muziek in een winkel speakers te beoordelen en zo tot een keuze te komen.

Pagina: 1