led-verlichting stuk, op zoek naar omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 18:35

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Wij hebben hier in de tuin led-verlichting, een 40cm hoge metalen buis met bovenin een circel met 16 leds, zie foto 1. Die dingen waren best prijzig en er ging er nog wel eens eentje stuk, maar met 5 jaar garantie was dat niet zo erg. Inmiddels is de garantie verstreken en er zijn er alweer twee stuk. :-( Er zit eigenlijk niet zo veel in: een schijf met 16 leds en een 220V omvormer, zie foto 2. Die laatste zal dus wel stuk zijn. Op de sticker staat:
code:
1
2
3
4
5
Mastec
Led driver for 16 leds
Input 230-240V/50Hz
Stable output 240mA (CC)
-20C / 80C

Ik heb niet zo veel kaas van electronica gegeten en een zoektocht op internet leverde niet zo veel op. Waar kan ik advies inwinnen/deze blokjes kopen? Liefst on-line, want ik woon in het buitenland.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SpcUzXsBeKOMMvkxTV933ueF/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XOpMSDzqcqfFxRxPAhxGJ4rj/thumb.jpg

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Je kan deze kopen.

http://www.dealextreme.co...d-driver-85-265v-ac-13556

er gaat dan wel 320 ma de leds in, per led 20ma ipv 15 maar dat zou geen probleem moeten geven met standaard leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01

FeaR

In GoT we trust

Schopje naar Elektronica :)

LCD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Deal Extreme heeft een heel scala aan led drivers, soms een naakt printplaatje (de hierboven aangeraden), soms in een waterdichte behuizing (handig, want tuinverlichting). Wat ik alleen niet snap is welke ik nodig heb. Output wordt vaak in mA of watt gegeven. Nogmaals, ik weet alleen dat ik 16 leds in serie heb en dat er 240mA op de sticker staat. Als ik zo naar de verschillende specificaties kijk lijkt het dat ik 1W per led nodig heb. In dat geval zou ik deze nodig hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Dat kan en dan krijg je 320/16 20ma per led, wat voor standaard leds prima is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Wat heeft vermogen dan met dit verhaal te maken? Degene die jij in eerst instantie aanraadde is 3*1W 300~320mA, en bijvoorbeeld deze is 20W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 21:23

painkill

Pain(k)(ill)

Hoeveel volt komt er eigenlijk uit?

Als jij 16 leds in serie hebt á 2.5v per stuk dan zit je al snel op 40V.
Zou mooi zijn als je wist hoeveel volt er uit kwam, want dan is makkelijk te berekenen hoeveel W elke led is.

Trouwens, als er 1 led kapot is dan doet de rest het ook niet meer, dus sluit ze aan op 2-3 batterijen om ze te testen :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Drobanir schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:34:
Wat heeft vermogen dan met dit verhaal te maken? Degene die jij in eerst instantie aanraadde is 3*1W 300~320mA, en bijvoorbeeld deze is 20W.
het vermogen is hoeveel leds van 320ma of strings van 320ma je parallel kan schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Mm, de specs van de driver (240mA) lijkt te vermoeden dat ze allemaal parallel staan.

Dat is eigenlijk een flinke ontwerpfout, leds zijn niet identiek, dus ze worden ongelijk belast waardoor sommige eerder kapot gaan (ruim voordat ze onder normale omstandigheden kapot zouden gaan).

In dit geval zouden eigenlijk alle 16 leds in serie moeten staan, maar dan is 240mA weer erg veel voor zulke kleine leds.

Is op die 'ster' van 16 leds te zien hoe de leds aangesloten zijn?

Als het parallel is is het waarschijnlijk een of meerdere kapotte leds en niet de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb de schijf met leds even aan een schakelbare adapter gehangen (in 6 stappen van 3 tot 12V, 300mA, 8,7W) en 15 van de 16 leds branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt ook doormeten met de diodestand hoeveel volt spanningsval je hebt. Is het meer dan 1,4V (standaard spanningsval per led dacht ik), dan staan ze in serie, is het minder staan ze parallel. Zo kun je ook een schatting maken hoe ze zijn aangesloten, misschien 4x een groep van 4 leds.
Als het precies 1,4V is dan hebben ze evenveel leds in serie als parallel, dus moet je het rekenen als 1 grote led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Dat laatste snap ik niet wat je daar mee bedoeld, maar ik heb de gok maar genomen door deze led driver te bestellen, samen met een 10-pack witte leds, want inmiddels is er ook al een tweede led mee opgehouden. Voor nog geen €6 is het in ieder geval een leuk experiment. Mijn ervaring met Deal Extreme is een levertijd van zo'n 2 à 3 weken, dus nu maar even afwachten. Ik laat weten wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

SA007 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:55:
Dat is eigenlijk een flinke ontwerpfout, leds zijn niet identiek, dus ze worden ongelijk belast waardoor sommige eerder kapot gaan (ruim voordat ze onder normale omstandigheden kapot zouden gaan).
.
Denk je? Kijk eens naar kerstboomverlichting, 1 lampje kapot en het hele snoer doet het niet. Kan je op zoek naar dat ene kapotte lampje mocht je die uberhaupt kunnen verwisselen.
Bij dit ontwerp is een led niet direct wisselbaar en is het beter als 1 led uit valt dat de rest blijft branden.

Mooier zou het zijn als je van dat stukje print de printsporen zou kunnen laten zien maar ik vermoed dat alle LED's parallel staan, ieder wel met een eigen weerstand

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
memphis schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:02:
[...]

Denk je? Kijk eens naar kerstboomverlichting, 1 lampje kapot en het hele snoer doet het niet. Kan je op zoek naar dat ene kapotte lampje mocht je die uberhaupt kunnen verwisselen.
Bij dit ontwerp is een led niet direct wisselbaar en is het beter als 1 led uit valt dat de rest blijft branden.

Mooier zou het zijn als je van dat stukje print de printsporen zou kunnen laten zien maar ik vermoed dat alle LED's parallel staan, ieder wel met een eigen weerstand
Je moet misschien wel zoeken, maar de rest van je lampjes doet het nog wel. Als het hier 1 led kapot gaat krijgen de andere meer stroom door zich heen. Hierdoor kunne er nog meer het begeven totdat de laatste uiteindelijk de volle 240mA over zich heen krijgt wat hij vrij kort volhoudt en dus ook zo weg is ;-)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
@memphis:
Het is erg onlogisch om de combinatie current driver te hebben samen met voorschakelweerstanden.
Daarin hebben de voorschakelweerstanden namelijk puur het effect om het minder efficient te maken, heeft geen invloed op de stroom die er gaat lopen.

Als het een spanningsbron is met elke (serie) leds een voorschakelweerstand is het een goed ontwerp.
Als het een stroombron is met alle leds in serie is het een goed ontwerp.

Alle andere combinaties is het een slecht ontwerp wat de levensduur van de leds flink verkort.
Helaas is dit heel vaak wat er gebeurd omdat 'het toch wel werkt' en bij gloeilampen is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, niet onlogisch. LED's zonder een voorschakelweerstan zullen gezamelijk een vaste spanning creëren maar door toleranties zal bij die spanning ieder LED een eigen stroom trekken. Dit egaliseer je door toch voorschakelweerstanden te gebruiken. Het hoeft niet veel te zijn, een klein SMD dingetje van 10 ohm is voldoende om de stroomverschillen meer te egaliseren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
De onderdelen zijn vanochtend binnengekomen en de verwachting was hoog gespannen, maar het experiment lijkt mislukt. De defecte leds zijn vervangen, maar met de nieuwe led driver knipperen de leds met een frequentie van zo'n vier maal per seconde. Iemand nog een suggestie?

[ Voor 21% gewijzigd door Drobanir op 14-05-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Om dingen uit te sluiten zou je eens een halogeenlampje aan de leddriver moeten hangen en kijken hoeveel mA er door heen gaat lopen. Ook kan je dan meteen even zien of halogeen wel goed brand.

Het zou kunnen zijn dat al je ledjes samen een te kleine weerstand hebben voor die 18 tot 26 volt. Hij gaat vervolgens de stroom beperken door middel van pwm lijkt mij. Omdat er dus te makkelijk een stroom gaat lopen gaan ze maar 4x per seconde aan?

Als je vorige driver niet de stroom regelde maar gewoon een vaste spanning af gaf was is het waarschijnlijk berekend op 12v. Dan gaat er natuurlijk teveel mA lopen met 18v. Ik moet eerst lezen voordat ik dingen ga zeggen...

[ Voor 20% gewijzigd door boazkl0p op 14-05-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Als ik je verhaal goed begrijp zou het met een lichtere uitvoering van de led driver dus mogelijk wel goed gaan, b.v. deze (degene die ik nu heb: Output Voltage: 18~26V, Output Power: 8W, degene die ik voorstel: Output Voltage: 2.5~12V, Output Power: 3W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als ik naar de print met led's kijk dan lijken dat vrij standaard led's. Een standaard led maximale stroom is 20mA. Als je dan kijkt naar de specs die op het doosje van de led driver staan, verwacht ik dat de led's parallel staan(wat op zich vrij bijzonder is voor een led driver).
Kun je aan de sporen op de ledprintplaat zien of ze parallel staan of in serie?

Als ze in serie staan zou het makkelijk moeten zijn, want dan zou je gewoon een 240mA stroombron die 40V (16x2.5V) kan leveren moeten pakken.
Als ze parallel staan dan zal er voor elke led een voorschakelweerstand moeten zitten. In dat geval zul je ook met een DC-adapter(voltage hangt af van de weerstand) af kunnen.

Mocht ze parallel staan en geen voorschakelweerstand hebben dan is er een serieuze ontwerpfout (wat ook overeenkomt met het vake stukgaan van die dingen). In dat geval kun je misschien het beste zelf iets maken.
Mocht dit laatste het geval zijn heb je waarschijnlijk standaard leds die parallel staan en heb je twee opties:
- Zet alle led's parallel en neem een 40V 15mA(eventueel 20mA) led driver. (Wat betreft energieverbruik is dit het zuinigst)
- Zet voor elke een voorschakelweerstand en gebruik een ac-dc adapter. Als je bv een 5V adapter neemt dan heb je weerstanden van 150Ohm nodig, (5V-2,5V)/15mA=167Ohm en 150Ohm een mooie waarde dichtbij. Je 5V adapter moet wel 1,6watt (16led's x 20mA x 5V=1,6W) kunnen leveren.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Aan het printplaatje zelf is verder niets te zien. Er zit denk ik een sticker over de printplaat of het is in ieder geval goed afgelakt, dus je kunt niet zien hoe de leds met elkaar verbonden zin. Ik heb nog wat close-ups van de voor en achterkant gemaakt.

Omdat ik hem wel goed brandend kreeg met een universele adapter op 12V (zoiets als afbeelding 3), heb ik dus die kleinere uitvoering van de led-driver besteld. Deze is vandaag binnen gekomen en nu branden ze dus constant en niet meer het geknipper wat ik met de zwaardere led-driver had.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5kxTT5CuBbXyXL37gNTajPrv/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SQgGY97dGbp4pqFrOQLUJETk/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SlsnYLdyl5GBdNBlzdG8nOxS/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BwsZdjLoVAdmD0pbrnvuiOmO/thumb.jpg

Afijn, het probleem is nu in ieder geval opgelost en ik ga er een stuk of wat bestellen, want dan heb ik ze tenminste op voorraad. Er is een tweede pilaar stuk en dat zal best nog wel vaker gebeuren, ik denk dat het hier in Finland in de winter iets te koud is voor ze. Het is meestal in die periode dat ze stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal treden deze problemen op door een slechte driver of door een starter van een tl in dezelfde kring.
Als de driver los zit zou ik gewoon een betere insteken, zodat je vooral uw paaltjes kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Drobanir schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:40:
Omdat ik hem wel goed brandend kreeg met een universele adapter op 12V (zoiets als afbeelding 3)
Dat is een goede manier om alle 16 LEDS te slopen. Wat je dan doet is de adapter kortsluiten met de leds.
De adapter gaat de maximale stroom leveren en hoe hoger dat is, hoe sneller ze stuk zijn.
Als er 1 sneuvelt, dan gaat alle stroom door de overige 15, dan sneuvelt er nog 1 en gaat alle stroom door de overige 14, etc, etc...
Stel je hebt een 1A (1000mA) adapter die een kortsluitstroom heeft van 1.5A, dan trekt elke LED bijna 100mA terwijl ze gemaakt zijn voor 20mA.

Een LED mag je nooit direct op een spanningsbron aansluiten. Je kan de stroom begrenzen met een weerstand of een stroombron gebruiken.

Over het parallel aansluiten van LEDs, dat kan mits de LEDS afkomstig zijn uit dezelfde productie batch, want alleen dan is de Forward Voltage van alle leds vrijwel hetzelfde.
Pagina: 1