Toon posts:

analoge PLC communicatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

in een project installatie hebben we een Koyo DL-06 (D0-06 DD2) PLC. nu wil ik analoog kunnen inbellen. Ik ben een totale leek op dit vlak en wil nu weten hoe dit in zijn werk gaat. als hij daar analoog is aangesloten. Hoe moet ik dan inbellen? en hoe kan ik dan de PLC uitlezen? en hoe weer ik of de verbinding tot stand is gekomen?

hopelijk kunnen jullie me helpen.

groeten Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien kan je deze vragen beter in electronica stellen.
Maar ik zou zeggen bel de installateur, zo te zien heb je daarvoor nog een extra module nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er zit inderdaad een module voor analoge communicatie op en deze is daar volgens hun goed aangesloten. maar als bel naar de PLC hoor ik een 'in-gesprek' toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders een idee waarom ik een ingesprekstoon hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > EL

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:15:
Iemand anders een idee waarom ik een ingesprekstoon hoor?
Misschien omdat de PLC al ergens anders naartoe naar buiten gebeld heeft of ie aan een huurlijn verbonden is?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt het als je analoog verbinding maakt? Hoe ziet het netwerk er dan uit. Mijn idee:

PLC KOYO DL06 (via RS232)-> in modem (stuurt het ANALOOG door) -> ?? provider?? -> analoog in modem (stuurt digitaal door) -> naar PC..

klopt dit? zijn er providers die nog echt analoog doorsturen of wordt het hier weer eerst digitaal gemaakt en daarna weer analoog.?

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:22:
PLC KOYO DL06 (via RS232)-> in modem (stuurt het ANALOOG door) -> ?? provider?? -> analoog in modem (stuurt digitaal door) -> naar PC..

klopt dit? zijn er providers die nog echt analoog doorsturen of wordt het hier weer eerst digitaal gemaakt en daarna weer analoog.?
Ik heb nog nooit gehoord van een 'analoog-digitaal provider', dat lijkt me sowieso ook een onwaarschijnlijk scenario. Ik zou eerder zoiets verwachten:

PLC & modem <-> analoge telefoonlijn <-> pc & modem

Heb je de telefoonlijn al eens getest? Dus een werkend toestel aangesloten in plaats van de PLC en geprobeerd of je dan wel verbinding krijgt?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat ga ik meteen doen! dankje voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:15
Hoe heb je het nu aangesloten? Met een los modem? Als ik op die plc google zie ik dat deze plc een RJ-achtige aansluiting heeft (net als een telefoonstekkertje) waar "port1" bij staat. Dit is zoals ik zo snel kan zien echter niet een aansluiting voor een telefoonlijn, maar gewoon een seriële poort met een ander stekkertje (dat zie je overigens wel vaker bij plc en aanverwante artikelen, heb hier een Schneider HMI-paneel waar zowel de ethernet- als de seriële aansluiting met een RJ-45 stekkertje gaan, gebeurd dus regelmatig dat de seriële kabel in de ethernetpoort gestopt wordt.). Ik kan mij voorstellen dat als je daar een telefoonlijn in stopt, dat deze inderdaad bezet aangeeft omdat er maar iets van contact hoeft te zijn en de centrale denkt al dat deze in gesprek is.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:50:
er zit inderdaad een module voor analoge communicatie op en deze is daar volgens hun goed aangesloten. maar als bel naar de PLC hoor ik een 'in-gesprek' toon.
Wat voor type is dat dan?
Ik werk dagelijks met plc's in combinatie met inbelverbindingen dus weet wat er bij komt kijken, maar kan op internet nog niets vinden van een DL-06 plc met ingebouwd modem. Ook tussen de communicatiemodules zie ik alleen seriële- (voor modbus enzo) en ethernet-modules, geen
PSTN of GSM modules.

Maak anders eens een foto van je opstelling.

Afgezien van bovenstaand verhaal, zou je inderdaad de telefoonlijn eerst eens moeten testen met een analoog telefoontoestel. Trek ook eerst gewoon de telefoonstekker er uit en bel dan nog eens in. Als je dan alsnog een ingesprektoon krijgt heb je waarschijnlijk sluiting in je telefoonaansluiting en zou je je kabels en aansluitingen moeten controleren.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:22:
Hoe werkt het als je analoog verbinding maakt? Hoe ziet het netwerk er dan uit. Mijn idee:

groeten
Ja, er zijn nog providers die dat aanbieden (oftewel een gewone telefoonaansluiting zonder voip enzo, oftewel PSTN), maar dat is over een paar jaar wel over. Als alternatief zou je een serieel GSM of GPRS modem toe kunnen passen, dat werkt verder het zelfde.

De opzet met PSTN is als volgt:

PLC->serieel->modem->PSTN-provider->modem->pc

Edit:
Wat ik mij ook nog even bedenk, zit er een telefooncentrale tussen de telefoonaansluiting en het modem (zowel bij de pc als bij de plc)? Tegenwoordig zijn dit namelijk vaak telefooncentrales die naar je toestel een annaloge lijn aanbieden, maar in de centrale met voip werken. Met dit soort centrales gaat het sowieso niet goed werken. Je moet echt een 100% analoge lijn hebben buiten zulke moderne centrales om.

[ Voor 6% gewijzigd door Invisible_man op 09-05-2012 09:00 ]

Pagina: 1