Retro phone: weerstand koolstof / grafiet microfoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Hallo Tweakers,

Ik heb recent een bakelieten Ericsson telefoon type 1954 op de kop getikt. De ontvangen geluidskwaliteit is prima. Sommige mensen klagen echter dat onze kant heel zacht binnen komt.

Ik heb de microfoon bekeken. Dit is een koolstof / grafiet microfoon. Ik kan echter zien dat deze niet origineel is. Er staat een weerstand op vermeld van 100 Ω. Ik heb iemand benaderd op marktplaats die eenzelfde telefoon aanbied. Hij zegt dat er op zijn microfoontje 350 Ω staat.

Nu is mijn middelbare school natuurkunde een beetje weggezakt. Zou het kunnen dat het gebrek aan volume komt doordat het aantal ohm lager is?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
De meeste moderne telefoonsystemen ondersteunen deze oude microfoons niet meer vandaar dat het geluid erg zacht is. Ik denk neit dat er met de telefoon echt iets mis is.

Moderne telefoons werken met electet microfoons met versterker in de telefoon (signaal daarvan is nog veel zachter.

Je kan er een versterker bijpassen of indien je via een ATA werkt een andere proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor telefoonlijn heb je?

Ondertekende heeft veel ervaring met T65-telefoons op moderne telefoonsystemen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is hij niet domweg vies (spuug/restjes eten)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oja, de kooldeeltjes in een koolmicrofoon willen na lange tijd nogal eens verkleven waardoor de weerstandsverandering bij praten niet voldoende is en daardoor je modulatie nogal zwak is. Probeer ook is de microfoon is uit de hoorn te nemen en er is flink mee te schudden, je moet de kooldeeltjes kunnen horen bewegen.

Verder, zie mijn bovenstaande vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:36:
Oja, de kooldeeltjes in een koolmicrofoon willen na lange tijd nogal eens verkleven waardoor de weerstandsverandering bij praten niet voldoende is en daardoor je modulatie nogal zwak is. Probeer ook is de microfoon is uit de hoorn te nemen en er is flink mee te schudden, je moet de kooldeeltjes kunnen horen bewegen.

Verder, zie mijn bovenstaande vraag.
He Magnetra,

Bedankt voor je reacties. Ik heb een VOIP-lijn van KPN. Ik heb de microfoon inderdaad al een keertje goed opgeschud, maar dit heeft niet geholpen. Wat voor microfoon zit er in de T65?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Narc schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:20:
[...]

He Magnetra,

Bedankt voor je reacties. Ik heb een VOIP-lijn van KPN. Ik heb de microfoon inderdaad al een keertje goed opgeschud, maar dit heeft niet geholpen. Wat voor microfoon zit er in de T65?
Achter je modem zit 48v ipv de hogere spanningen die op de oude telefoonlijnen staan. Aangezien dit een weerstands mic is zal dat ook invloed hebben op het volume

je kan het signaal versterken : http://home.hccnet.nl/l.f.../audio/micversterker.html dan zul je een (9v) batterij kunnen inbouwen.

of gewoon helemaal vervangen http://www.pi4raz.nl/inde...sk=view&id=2413&Itemid=46

[ Voor 21% gewijzigd door Rmg op 21-05-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:59

skoozie

SCSI

Tijd geleden ook een Bakkeliete telefoon aangesloten op mijn Ziggo modem. uitgaand bellen moet ik doen dmv een andere telefoon omdat Ziggo pulse niet ondersteund.
Ik moet de hoorn goed bij mijn mond houden, anders krijg ik ook vaak dat ik slecht hoorbaar ben. Ik heb het idee dat dat komt door de richting waar de hoorn naar kijkt/luisterd. nog niet eens gedacht dat het aan de microfoon kon liggen. Zal thuis eens kijken naar weerstand.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Rmg schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:54:
[...]

Achter je modem zit 48v ipv de hogere spanningen die op de oude telefoonlijnen staan. Aangezien dit een weerstands mic is zal dat ook invloed hebben op het volume
Bedankt voor je reactie, heb je ook een idee of ik de microfoon kan vervangen door een type dat wel beter zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
skoozie schreef op maandag 21 mei 2012 @ 16:01:
Tijd geleden ook een Bakkeliete telefoon aangesloten op mijn Ziggo modem. uitgaand bellen moet ik doen dmv een andere telefoon omdat Ziggo pulse niet ondersteund.
Ik moet de hoorn goed bij mijn mond houden, anders krijg ik ook vaak dat ik slecht hoorbaar ben. Ik heb het idee dat dat komt door de richting waar de hoorn naar kijkt/luisterd. nog niet eens gedacht dat het aan de microfoon kon liggen. Zal thuis eens kijken naar weerstand.
Ben gelukkig niet de enige :) Ik heb zelf voor ongeveer 20 euro een tone-pulse converter besteld in de states. Dan kan je ook uitgaand bellen. Mocht je geïnteresseerd zijn kan ik je de verkoper doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Narc schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:20:
[...]

He Magnetra,

Het wisselt een beetje, maar in de toestellen die ik heb zit meestal een 350 Ohms microfoontje. Dat doet het eigenlijk best goed op onze Ziggo VoIP lijn, ik ben goed verstaanbaar. Het wisselt wel erg per modem, op de ene werkt het beter dan op de andere. Op een vaste KPN lijn zal het in ieder geval altijd goed moeten werken.

Is de bakelieten Ericsson uit 1954 een Nederlands model? Of is hij gemaakt voor gebruik in een ander land? Vroeger hadden alle landen namelijk nogal wat verschillen tussen de telefoonsystemen (qua belspanning, impedantie en dergelijk). Een telefoon uit België hoefde bijvoorbeeld niet per sé goed te werken op de Nederlandse PTT-lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:54:
[...]

Het wisselt een beetje, maar in de toestellen die ik heb zit meestal een 350 Ohms microfoontje. Dat doet het eigenlijk best goed op onze Ziggo VoIP lijn, ik ben goed verstaanbaar. Het wisselt wel erg per modem, op de ene werkt het beter dan op de andere. Op een vaste KPN lijn zal het in ieder geval altijd goed moeten werken.

Is de bakelieten Ericsson uit 1954 een Nederlands model? Of is hij gemaakt voor gebruik in een ander land? Vroeger hadden alle landen namelijk nogal wat verschillen tussen de telefoonsystemen (qua belspanning, impedantie en dergelijk). Een telefoon uit België hoefde bijvoorbeeld niet per sé goed te werken op de Nederlandse PTT-lijnen.
Bedankt voor je reactie. Het is een officieel PTT toestel. Er zit een PTT plaatje aan de zijkant. Ik heb helaas geen POTS lijn meer, maar alleen VOIP van KPN. Het toestel krijgt buiten de router om direct op de ISRA geen kiestoon. Dan zou ik het toestel bij mijn ouders een keer moeten uitproberen.

Ik vraag me nog steeds af of alleen het aantal Ohm kan bepalen dat het geluid zacht wordt. Zal het eens aan een maat voorleggen die natuurkunde gestudeerd heeft. Heb jij toevallig nog een microfoontje liggen van een T65 die ik van je over kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Solved!

Ik heb via een veilingsite uit de UK een vervanging voor een koolstof microfoon besteld:

This auction is for one GPO/BT red 21A DAE electronic transmitter.

This transmitter, which contains an integrated circuit amplifier, (ZN470AE) can be used to convert GPO/BT 200,300 and 700 type telephones which originally used a carbon granule transmitter.

Bij ontvangst bleek de module niet in mijn hoorn te passen. Ik heb het plastic omhulsel verwijderd en met een dremel de printplaat bijgeschaafd. Met een beetje gepiel heb ik de printplaat met het nieuwe microfoontje in de hoorn geplaatst. Om rammelen tegen te gaan heb ik een schuursponsje als demping gebruikt. Het klinkt een stuk beter aan de andere kant van de verbinding!
Pagina: 1