2 inkomende netwerken combineren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig met het netwerk voor een klein bedrijfje van een vriend van me. KPN heeft aangegeven dat door de afstand tot de centrale de maximum snelheid van een netwerk slechts 8 MB is. Om een hogere snelheid te krijgen hebben ze 2 abonnementen afgesloten, om deze te combineren tot 1 netwerk. KPN had het over het stapelen van deze 2 lijnen. Helaas bieden ze deze service helemaal niet zelf, dus moet ik nu aan de slag om dit te realiseren.
Nu liggen er dus 2 routers met 2 inkomende internet connecties, ik weet alleen niet hoe deze te combineren tot 1 inkomend netwerk met hogere snelheid. Is dit een kwestie van een 2 WAN router aanschaffen en de 2 internet connecties daarin prikken, of is het een stuk ingewikkelder dan dat?

Dank voor de hulp alvast, ik ben zelf niet bekend met het combineren van meerdere internet connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 09:20
Een router met 2 WAN poorten is wel zo makkelijk ja, anders moet je zelf aan de gang met een duurder model router waar je het zelf op configureert zoals een Juniper SRX*. In principe kun je het volgens mij ook met een router die DD-WRT ondersteunt, er is documentatie voor maar dat kost ook aardig wat tijd mogelijk.

Is overigens Kabel of glasvezel geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In dit geval had ik overigens gekeken of het niet handiger was 2 abonnementen bij verschillende providers aan te laten sluiten. Het liefst via verschillende media (kabel, glas, telefoonlijk.) Dan heb je meteen veiligheid ingebouwd tegen de uitval van 1 provider. Met 2 abonnementen bij KPN ben je meteen de klos als KPN een storing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Je kan niet zomaar je downloadsnelheid vergroten door twee verbindingen te leggen, als je dat wil dan heb je een soort van loadbalancing of aggregation nodig en dat werkt niet zonder configuratie aan de andere kant (KPN dus).

Wat je wel kan doen is verbindingen van binnenuit naar buiten verdelen over de twee verbindingen en van buitenaf naar binnen bijvoorbeeld de webserver over verbinding1 laten gaan en de mailserver over verbinding2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Dual Wan router aanschaffen.

Zyxel USG50 bijv.

Maar een downloaden gaat dan niet automatisch twee keer zo snel.
Een uitgaande verbinding loopt of via de ene of via de andere verbinding.

Twee lijnen is meer voor Fail over / Load balancing.
En meestal inderdaad via twee verschillende aanbieders / technieken

[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 01-05-2012 10:30 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien KPN zelf heeft gesuggereerd dat het bedrijf 2 verbindingen (lees: abonnementen) moest aanschaffen om te combineren tot één, ga ik er vanuit dat ze die loadbalancing/aggregation in moeten kunnen stellen daar.

Als ik het goed begrijp wordt er met bv die Zyxel Dual WAN router niet zozeer 2 connecties opgeteld tot 1, maar wordt er per verbinding/download een van de twee internet connecties aangeroepen? Dat zou op zich prima zijn, het gaat erom dat meerdere mensen zo snel mogelijk internet hebben. Als er dus 1 computer van de ene verbinding gebruik maakt, regelt dat apparaat dan dat een andere internet connectie gebruik maakt van de andere, minder belaste verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heeft KPN je gesuggereerd een gestapelde lijn te nemen, of dat zo aangeboden?

In dat eerste geval heb je daarna de verkeerde keuze gemaakt-- zonder configuratie bij KPN kun je die lijnen niet stapelen. KPN-dochter XS4ALL biedt die dienst wel. Praat eens met hen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KPN heeft 2 abonnement aangeboden, om deze vervolgens te stapelen. Maar na verder gebeld te hebben met hun technische afdeling leek het erop dat het stapelen van lijnen helemaal niet in hun diensten zit. Wat mij betreft dus een fout van KPN, ze hebben immers de indruk gewekt dat zij het stapelen zouden doen. Situatie is nu dat ikzelf aan de slag moet, desnoods probeer ik de gemaakt contracten open te breken aangezien het onder foute voorwaarden is aangeboden. (weet nu al dat dat een lastig verhaal wordt, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het laten doen een optie?
Netco levert DSL-stapelen werkend op en verzorgt het onderhoud en beheer. DSL-stapelen is beschikbaar voor zakelijke partijen in heel Nederland

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Voor hoeveel mensen in dat kleine bedrijf ben je nu bezig ?

En "snel" internet is heel erg subjectief als we/je niet we(e)t(en) wat ze ermee gaan doen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om ong 10 mensen die tegelijkertijd op het net bezig zijn. Hoewel ze niet met zware downloads als video's en dergelijke bezig zijn, merken ze nu (met 1 internet connectie van 8MB) dat het af en toe wel erg traag is. Daarnaast zal er dropbox of equivalent draaien, wat betekent dat files online worden opgeslagen/gesynct tijdens het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

10 man op een 8 mbit verbinding is onder normale omstandigheden prima werkbaar. Het klinkt alsof ze wellicht moeten stoppen met dropbox en dergelijke gebruiken omdat daarmee de upstream van die verbinding dichtslibt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Het inzetten van een multi WAN router zal in deze situatie zeker voordeel bieden (zoals hierboven al genoemd). Dit in het kader van load balancing (oftewel, het verkeer wordt verdeeld over de twee ADSL lijnen). Krijg je er gratis fail-over bij :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Alleen vraag ik me af of fail-over bij dezelfde provider zinvol is ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
pfSense doet ook prima loadbalancing/failover. :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1