Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Vorige week hadden we een flinke storing doordat iemand een eigen netwerkje had opgezet in een SBS omgeving. In dat eigen netwerkje met een hele andere IP-range had hij wel automatische DHCP uit staan en een eigen draadloos punt om een wagen te programmeren.

Hoe kan zo een een eigen netwerkje een ander netwerk volledig platgooien met een hele andere IP-range en geen automatische DHCP maar wel via een switch gekoppeld aan ons netwerk zodat dat andere bedrijf kon inloggen in dat andere netwerk?

Woensdag lagen eerst alle draadloze punten eruit en de volgende dag ook het vaste. Je kon wel adressen pingen maar niet de shares benaderen. Er werden ook heel veel mac adressen gespoofed alsof alle apparaten dezelfde mac-adres hadden. Het was echt een zooitje. Gebruikers vaste IP-adressen geven hielp niet.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Als eerste, onderbouw je zinnen wat duidelijker.
Sommige delen begrijp ik niet wat je bedoelt.
Alsof je van hak op de tak gaat.

Ten tweede, heb je gekeken of zijn eigen netwerken wel in een eigen Vlan was gecreëerd?
Heb je gekeken naar de DNS settings en naar welke Gateway zijn netwerkje toe verwijst?

Ook al kan hij DHCP uitgezet hebben, vergeet niet dat hij nog altijd niet in een aparte Vlan kan zitten en de interne DNS omzeep kan helpen.
Ik weet niet waar precies zijn netwerkje voor bedoelt was maar om dat in de SBS omgeving te plaatsen maar kijk een of hij gebruik maakte van Vlan.

Edit: Als je wel kan pingen maar de shares niet kan benaderen kan het zijn dat hij gebruik maakt van DNS adressen die normaal voor die shares bedoelt was.
Laat hem dat netwerk uitzetten en begin eerst een Vlan te creeeren voor zoiets.

[ Voor 16% gewijzigd door Xtr3me4me op 01-05-2012 07:06 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 07:02:
Als eerste, onderbouw je zinnen wat duidelijker.
Sommige delen begrijp ik niet wat je bedoelt.
Alsof je van hak op de tak gaat.

Ten tweede, heb je gekeken of zijn eigen netwerken wel in een eigen Vlan was gecreëerd?
Heb je gekeken naar de DNS settings en naar welke Gateway zijn netwerkje toe verwijst?

Ook al kan hij DHCP uitgezet hebben, vergeet niet dat hij nog altijd niet in een aparte Vlan kan zitten en de interne DNS omzeep kan helpen.
Ik weet niet waar precies zijn netwerkje voor bedoelt was maar om dat in de SBS omgeving te plaatsen maar kijk een of hij gebruik maakte van Vlan.
Bedankt voor het antwoord. Ik heb zijn settings niet gezien omdat deze meneer in het buitenland zit en het buitenom de systeembeheerder omgegaan is. Zonder overleg dus. Ineens was het netwerk plat en dan ga je natuurlijk zoeken waar er in hemelsnaam aan de hand is maar niets kunnen vinden van een mis configuratie of wat dan ook. Uiteindelijk hoor je via een andere afdeling in het bedrijf dat een monteur van een dochterbedrijf een eigen netwerk heeft opgezet om wagens te kunnen testen van afstand. Ik heb deze monteur gebeld en hij begreep de storing niet omdat hij een hele andere range gebruikte maar dat wel zijn draadloze unit in conflict was met een draadloos punt van ons. Hij had de channel verandert van zijn eigen draadloze accespoint en er was geen conflict meer.

Ik heb vrijdag de UTP kabel eruit getrokken wat zijn netwerk met ons netwerk verbind via een switch en het probleem is compleet verdwenen. Meer gegevens heb ik niet. Enige wat ik wel weet is dat hier een verbod op gaat komen om deze trucjes zonder overleg worden gedaan. Je zoekt je rot.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 07:09:
[...]

Bedankt voor het antwoord. Ik heb zijn settings niet gezien omdat deze meneer in het buitenland zit en het buitenom de systeembeheerder omgegaan is. Zonder overleg dus. Ineens was het netwerk plat en dan ga je natuurlijk zoeken war er in hemelsnaam aan de hand is maar niets kunnen vinden van een mis configuratie of wat dan ook. Uiteindelijk hoor je via een andere afdeling in het bedrijf dat een monteur van een dochterbedrijf een eigen netwerk heeft opgezet om wagens te kunnen testen van afstand. Ik heb deze monteur gebeld en hij begreep de storing niet omdat hij een hele andere range gebruikte maar dat wel zijn draadloze unit in conflict was met een draadloos punt van ons. Hij had de channel verandert van zijn eigen draadloze accespoint en er was geen conflict meer.

Ik heb vrijdag de UTP kabel eruit getrokken wat zijn netwerk met ons netwerk verbind via een switch en het probleem is compleet verdwenen. Meer gegevens heb ik niet. Enige wat ik wel weet is dat hier een verbod op gaat komen om deze trucjes zonder overleg worden gedaan. Je zoekt je rot.
Dat begrijp ik dat je je rot zoekt. Hebben jullie niet een soort policy hiervoor?
Sowieso raar dat zulke dingen zonder de systeem/netwerk beheerder overlegd wordt.
Leuk als je dingen in productie live hebt draaien en de boel ligt plat.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Misschien een idee om ACL's te gaan gebruiken op jullie switchen? Wie of wat er dan ook aangesloten wordt zonder medeweten van de systeembeheerders zal niets kunnen uitrichten of platleggen.

Verwijderd

Topicstarter
Xtr3me4me schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 07:16:
[...]

Dat begrijp ik dat je je rot zoekt. Hebben jullie niet een soort policy hiervoor?
Sowieso raar dat zulke dingen zonder de systeem/netwerk beheerder overlegd wordt.
Leuk als je dingen in productie live hebt draaien en de boel ligt plat.
Jawel, maar dit zijn soort mensen welke denken alle kennis in huis te hebben en het wel even regelen. Als zich dan zo een storing voordat krijgt de systeembeheerder de schuld dat het een kut netwerk is. Scheldwoorden vlogen naar mijn hoofd. Vorige week was de slechtste week ooit :|

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 07:18:
[...]

Jawel, maar dit zijn soort mensen welke denken alle kennis in huis te hebben en het wel even regelen. Als zich dan zo een storing voordat krijgt de systeembeheerder de schuld dat het een kut netwerk is. Scheldwoorden vlogen naar mijn hoofd. Vorige week was de slechtste week ooit :|
Hahahahaha sorry dat ik lach maar komt mij heel bekend voor!
Ik kan je teleurstelling delen.
Gelukkig hebben wij nu een policy dat eerst alles in overleg gaat en elke aanpassing van compleet nieuw netwerk tot aan een simpele dns toevoeging langs de beheerders gaan.
Mocht het fout gaan, kunnen wij snel de aangepaste settings terug zetten en opnieuw analyseren waarom het niet werkt.

Er bestaat niks irritanter dan meerdere mensen en ook externe mensen zonder overleg aan je netwerk gaat prutsen. En als de shit hits the fan zogezegd, krijgen wij het op onze bord.
Ik heb me gelukkig nu ingedekt en alles per mail staan van elke aanpassing die derden maken.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 10:52

elTigro

Es un Gringo!

En uberhaupt: Schelden is een teken van onmacht. Als je je al moet verlagen tot scheldwoorden betekent dus dat je je niet op een hoger/beter niveau kunt uitdrukken :)

Dat gezegd hebbend: wat weten die kutgebruikers nu van een netwerk? :P

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Het draadloze netwerk is niet meer werkend te krijgen. DHCP forward requests worden niet meer geregeld door de acces-points. Alle 4 de acces-points werken du sniet meer sinds die storing. Vast is wel in orde. Het valt mij ook op dat de mac-adressen van de LAN en de WLAN precies hetzelfde zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Het probleem is opgelost. Door een Abus IP camera welke stond te broadcasten was het netwerk van een ping 1ms naar 1000ms tot "timed out" gegaan en het draadloze helemaal plat.
Pagina: 1