Stelling: Computer wordt trager door slijtage.

Pagina: 1
Acties:

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:10
Momenteel heb ik een discussie met een vriend van me. Hij zegt het volgende.

Je processor kan minder load aan omdat ie minder bits krijgt in verloop van tijd. Zijn argument is. Door gebruik van je processor slijten de metalen in de CPU, waardoor de bits ''geen goede verbinding meer hebben, waardoor de CPU weer minder data kan verwerken. Hij zegt dat je computer na verloop van tijd dus minder snel is.

Ik zeg, wat je zegt is complete bullshit, heb daar zelf ook nog nooit van gehoord. Ik ben heilig van overtuigt dat ik gelijk heb.

Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door TZC-T1-FX op 01-05-2012 00:54 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Simpel antwoord: Nee.

Metaal slijt inderdaad (extreem) langzaam wanneer er stroom doorheen loopt. Echter zal je systeem constant vastlopen of compleet stoppen met werken als er "minder bits" overkomen doordat de slijtage zo erg is geworden..

In lekentaal: Je CPU doet het, of doet het niet. Niks er tussenin 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 01-05-2012 00:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

:D

Slijtage van metaal! Vraag je maat alsjeblieft een bron, dan zal ik het evangelisch verkondigen in elke thread die langskomt

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

kKaltUu schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:49:
:D

Slijtage van metaal! Vraag je maat alsjeblieft een bron, dan zal ik het evangelisch verkondigen in elke thread die langskomt
Wikipedia: Electromigration ;) .

Tot dus ver heeft zijn vriend gelijk. Echter zal een CPU (Zwaar) instabiel worden als dit zou gebeuren. En dat levert simpelweg een onbruikbaar systeem op, niet een systeem wat "trager" is.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 01-05-2012 00:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

In een cpu zit geen metaal, maar silicium. Dat lijkt meer op zand.

Je pc word wel trager na een bepaalde tijd door slijtage, maar dit zit hem meer in de hardeschijf. Deze heeft na een bepaalde tijd ook wel zoveel acties uitgevoerd dat de bewegende onderdelen wel eens trager willen reageren of je krijgt bad sectors.

Maar hetgene dat het snelst traag word na een bepaalde tijd, is en blijft toch echt je software. En niks in de buurt van de processor. Het komt wel voor dat de processor zijn beste tijd heeft gehad, maar dit duurt langer dan het eerder genoemde.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Het is vooral de software, hdd laat zich wel gelden als hij op zijn laatste benen loopt, een cpu doet het zoals eerder gezegd wel of niet.

Wat je vriend zegt is idd complete bullshit, cpu = 100% of 0%, geen middenweg.

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Lulkoek, 99% vd gevallen is 't je register dat dichtslibt. Of 20 addons en toolbars die lekker mee opstarten met elk IE tabje dat je opent.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Fordox schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 02:29:
In een cpu zit geen metaal, maar silicium. Dat lijkt meer op zand.
Natuurlijk zitten er wel metalen in een cpu. De verbindingen tussen de transistoren en van de die naar buiten zijn van metaal. Maar ook de transistors zijn meestal MOSFET's waar 'MOS' dus staat voor Metal Oxide Semiconductor.

Si lijkt ook niet op zand, het IS zand.

Wat eventueel bij aantasting een snelheidsverschil kan opleveren is als inderdaad een bepaalde bit al eens kan omslaan en dat door errorcontrole dit gedetecteerd is en de data opnieuw opgevraagd/berekend moet worden.
Maar geen idee of dat ook veel voorkomt en of dat in de loop van jaren inderdaad een meetbaar verschil oplevert. Statische elektriciteit zal bv veel meer schade aanbrengen. Slijtage van metalen lijkt me zeker gedurende 3 jaar (afschrijving pc) verwaarloosbaar.

Mij lijkt het eerder inderdaad de software die vervuilt geraakt maar ook de persoon zelf die gewent raakt aan hogere snelheiden en dus het gevoel dat een systeem trager is.

[ Voor 9% gewijzigd door kluyze op 01-05-2012 09:04 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Elektronica verslijt niet of nauwelijks.
Wat wel slijt zijn bewegende delen. Het is niet ondenkbaar dat een harddisk over verloop van tijd wat trager wordt.
Gezien de HDD toch wel het onderdeel is waar je de meeste tijd op zit te wachten, kan het zijn dat dat de oorzaak is.

Verder inderdaad gewoon gewenning en een vervuid OS.
M'n buurman heeft destijds een door mij gebouwde PC ontvangen. Behoorlijk snel voor z'n tijd, SSD er in enzo.
Kwam pas nog weer naar me toe, dathet ding "trager" was. Alles getest, inmiddels hadtie al een schoon OS er op en zo. Ding was nog even snel als altijd en mijn gevoel erbij was ook niet veranderd. Nog altijd even "snappy", photoshop laden binnen een paar seconden en Word bijna onmeetbaar snel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1