Geen internetverbinding, graag uitleg.

Pagina: 1
Acties:

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-02 19:21
Even het volgende.

Een gebruiker heeft nu 3 weken de nieuwe ziggo modem/router in gebruik (Cisco EPC3212). Maar sinds enkele dagen kan de pc geen verbinding meer maken met het internet. Er komt te staan dat er een beperkte verbinding is. Ik kreeg een 169.*.*.* adres

Dus ik als eerste mijn laptop aan de kabel geknoopt, en ik had gewoon internet.
Dus ik dacht het ligt aan de pc.

Dus ik heb een nieuwe driver geïnstalleerd, dit boodt helaas niet de oplossing. Vervolgens Windows 7 erop schoon geïnstalleerd maar nog steeds geen internet.

Dus ik de utp kabel cat5e maar eens bekeken, er zaten 4 aders in, dus ik zou wel een 100mbit verbinding moeten hebben. (de laptop werkt er wel op). Het gele ledje op de NIC knipperde ook, dus op de router ook.

Dus ik trok de conclusie dat de netwerkkaart defect was van de pc.

Toch maar even de de pc aan een upt kabel gehangen met 8 aders, en warempel ik had internet.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik op de laptop wel internet had, en op de pc niet? De verbinding ging dus over de zelfde kabel. Speed en duplex stond op auto. en beide netwerkkaarten zijn 10/100/1000mbit.

[ Voor 4% gewijzigd door Isane op 01-05-2012 00:28 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 23:06

makje

Professioneel prutser

1000 mbit werkt niet met 4 aders maar heeft er 8 nodig. als je laptop ook 1000mbit ondersteund dan had je waarschijnlijk geluk (of betere kwaliteit netwerkkaart). mijn advies: alle 4 aderige kabels weggooien, dat was enkel een walgelijke manier om de kabel ietsjes goedkoper te kunnen fabriceren...

zie ook de NT faq

9800x3d

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 21:17
Wat ik zo weet: Meestal zijn de extra aders ook voor de afscherming. Dus om storingssignalen tegen te gaan. Daarom zijn de aders ook getwist en ook nog eens tegengesteld met de andere aders.
De pc zal meer storing hebben...? Vanwege de plaatsing of simpelweg omdat de kaart IN de pc zit met al zijn signalen.
Hopelijk heb ik het zo goed gezegd.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-02 17:52
Modem al eens gereset? de EPC3212 kan maar met 1 appraat (MAC) werken die in het modem blijft staan. Wanneer je er dan zonder reset een andere PC / laptop aan hangt, kan het modem hier niks mee doordat de MAC adressen niet overeenkomen.

Door het modem te resetten worden ook die gegevens gereset.

[ Voor 11% gewijzigd door cmndr_adama op 01-05-2012 00:30 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Goeie kans dat de laptop terugeschakeld was naar 100 Mbit en dus niet in de problemen kwam, waar de ander probeerde 1 Gbit probeerde te doen. Daarbij zal hij tegen het gebrek aan wire pairs aan zijn gelopen.

• Isane
makje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:27:
1000 mbit werkt niet met 4 aders maar heeft er 8 nodig. als je laptop ook 1000mbit ondersteund dan had je waarschijnlijk geluk (of betere kwaliteit netwerkkaart). mijn advies: alle 4 aderige kabels weggooien, dat was enkel een walgelijke manier om de kabel ietsjes goedkoper te kunnen fabriceren...

zie ook de NT faq
Nee maar een NIC weet toch wel wat voor kabel eraan zit en zal toch geen 1000mbit verbinding over een 100mbit lijn gooien? Of zie ik dat verkeerd ?
cmndr_adama schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:29:
Modem al eens gereset? de EPC3212 kan maar met 1 appraat (MAC) werken die in het modem blijft staan. Wanneer je er dan zonder reset een andere PC / laptop aan hangt, kan het modem hier niks mee doordat de MAC adressen niet overeenkomen.

Door het modem te resetten worden ook die gegevens gereset.
Lijkt me stug, ik kan toch een kabel in diverse hosts prikken en dan werken ze toch allemaal?
CherandarGuard schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:30:
Goeie kans dat de laptop terugeschakeld was naar 100 Mbit en dus niet in de problemen kwam, waar de ander probeerde 1 Gbit probeerde te doen. Daarbij zal hij tegen het gebrek aan wire pairs aan zijn gelopen.
Dat zal zomaar eens kunnen inderdaad, maar vreemd dat het toch een aantal weken gewerkt heeft

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:59

D4NG3R

kiwi

:)

makje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:27:

zie ook de NT faq
Echter heeft vrijwel alle moderne apparatuur (De Cisco in iedergeval) Wikipedia: Autonegotiation. Over 4 aders (Ader 1 - 2 -3 & 5) heb je gewoon 100Mbit zoals de TS ook aangaf.

Ik ken geen (onboard) ethernet controllers sinds 2005 die niet over autonegotiation beschikken dus dat zal het probleem denk ik niet zijn. (Of de opties op de PC moeten totaal ruk zijn).
JantjeKoud schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:28:
Wat ik zo weet: Meestal zijn de extra aders ook voor de afscherming. Dus om storingssignalen tegen te gaan. Daarom zijn de aders ook getwist en ook nog eens tegengesteld met de andere aders.
De pc zal meer storing hebben...? Vanwege de plaatsing of simpelweg omdat de kaart IN de pc zit met al zijn signalen.
Hopelijk heb ik het zo goed gezegd.
Dit is het geval bij sommige (ouderwetse) kabels. Bijvoorbeeld bij een ouderwetse PATA ribbon cable. Een 1Gbit netwerk maakt gewoon gebruik van alle 8 de kabels. Een 100Mbit netwerk maakt slechts gebruik van 4 kabels. De extra kabels voegen niks toe en zijn niet vereist.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Isane
Dus als ik de Speed van de adapter naar 100mbit had gezet dan was het probleem waarschijnlijk ook opgelost geweest. :+ (maar de instellingen stonden op auto)

[ Voor 14% gewijzigd door Isane op 01-05-2012 00:40 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MarkoAlmelo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:40:
Dus als ik de Speed van de adapter naar 100mbit had gezet dan was het probleem waarschijnlijk ook opgelost geweest. :+ (maar de instellingen stonden op auto)
Dikke kans van wel ja.

• cmndr_adama
MarkoAlmelo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:33:
[...]

Lijkt me stug, ik kan toch een kabel in diverse hosts prikken en dan werken ze toch allemaal?
[...]
Ik werk bij Z. en ik ken onze modems :P
Dit modem kan echt maar met 1 werken. Het enige reguliere modem dat dit probleem niet heeft is de Ubee EVM320b.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

cmndr_adama schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:42:
[...]

Ik werk bij Z. en ik ken onze modems :P
.
Blijkbaar niet :+ .
http://www.cisco.com/en/U...ps8675/ps8682/7016884.pdf
10/100/1000 BASE-T auto-sensing/auto-MDX Ethernet port
Edit: Of bedoel je het aantal netwerken? Aangezien dit een Modem is krijg je slechts 1 IP adres toegewezen (Het externe).

Ah dat brengt me meteen op een ander punt: Heeft je PC niet toevallig een statisch IP adres?

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 01-05-2012 00:45 ]

• Isane
D4NG3R schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:40:
[...]

Dikke kans van wel ja.
Dat zal het dan moeten zijn. Ik kan geen andere logische verklaring bedenken. Maar toch vreemd dat het probleem na 2 weken optreed.

• Isane
D4NG3R schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:44:
[...]

[...]

Edit: Of bedoel je het aantal netwerken? Aangezien dit een Modem is krijg je slechts 1 IP adres toegewezen (Het externe).

Ah dat brengt me meteen op een ander punt: Heeft je PC niet toevallig een statisch IP adres?
Stond op DHCP :)

Heb ook een dynamisch geprobeerd, maar dat bood de oplossing ook niet.

• cmndr_adama
D4NG3R schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:44:
[...]

[...]

De poort is auto sensing m.b.t. de link-speed / medium-type, dat klopt, maar meer ook niet. Het modem krijgt & deelt maar 1 IP uit, wat gekoppeld wordt aan het MAC van de aangesloten PC. Het modem 'onthoudt' die gegevens, wanneer je dus een andere PC aansluit zal deze geen IP toegewezen krijgen omdat het MAC niet overeenkomt met het MAC in het modem.

[ Voor 3% gewijzigd door cmndr_adama op 01-05-2012 01:08 ]

Pagina: 1