Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
A'dam PVOutput
als het glas maar half vol is?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Totaal is het ik net geen 2m2 glas oppervlak.
Ik wil het graag vervangen maar mijn vrouw twijfelt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dit is de bedoeling om te doen in de bijkeuken en schuur. ( na het strippen )
- Lekkage oplossen boven dak in de bijkeuken.
- Overschot aan ventilatiegaten dicht maken. 6 is veel teveel.
- Isoleren van de vloer met aerogel matten. ( 2cm / Rd 3.0 ).
- Opnieuw isoleren van de muren met 12cm steenwol (bijkeuken en schuur! )
- Oude kattenluik verwijderen in de bijkeuken en muur netjes afwerken ( en isoleren )
- Ombouw maken voor radiatorbuizen en aanwezige radiator in de bijkeuken
- Gat in dak goed dichtmaken. ( Nu provisorisch gedaan ).
- 18mm MDF extra tegen dak aan om kieren te dichten en voor "isolatie" aan de binnenkant, ook al is dit zeer gering. Ik moet sowieso 18mm plaatsen om het gat in het dak waar het 7e ventilatiegat zat goed dicht te maken.
- Glas vervangen in de bijkeuken voor HR++
- Elektriciteit opnieuw aanleggen in de schuur ( Is nu door Beun de Haas gedaan ( SLECHT! ) ).
En daarna alles netjes afwerken.
Ventilatievraag
Ik heb nu 5 ventilatiegaten in de muren zitten en 1 in het dak van de schuur. Ik wil nu 4 van de 6 gaten dichtmaken. Ik wil 1 gat in de muur open houden en het ventilatiegat + pijp in het dak. Is dit een goede keuze?
Glas HR++
Druk ik spreekwoordelijk gewoon door
Verlichting in de bijkeuken worden 2x3W LED spots van Leditlight die we nu ook al in de woonkamer / gang / overloop hebben. Die spotjes bevallen me prima! Verlichting in de schuur ben ik nog niet uit. Ik denk 1 of 2 centrale lampen en een TL balk boven mijn werkbank. Of ik inbouwspotjes ga gebruiken ben ik nog niet over uit.
Op de zuidkant heb ik het raampje ernaast (0.8x2m) vervangen door HR+, het verschil tussen beide is goed te merken.
Persoonlijk zou ik het gewoon vervangen, als je toch bezig bent... zoveel hoeft glas nou ook weer niet te kosten. Vorig jaar zou ik nog heel erg getwijfeld hebben om ze te vervangen, maar denk dat het deze zomer gewoon GO wordt. Het schilderwerk op de zuidkant wordt al een stuk minder, dus overnieuw zal dat toch een keer moeten.
Ah dat veranderd al een hoop. De meeste bijkeukens zijn gewoon een hok achter het huis waar wat kasten en andere bende staat, daar zou in principe dubbel glas voldoende moeten zijn. Maar als het in directe verbinding staat met een leefruimte en dus verwarmd wordt zou ik er gewoon HR++ in doen.mkleinman schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:29:
Bijkeuken is ongeveer 3m2 en staat in open verbinding, dus zonder deur, met de woonkamer.
Totaal is het ik net geen 2m2 glas oppervlak.
Ik wil het graag vervangen maar mijn vrouw twijfelt.
Is een deur geen optie? Scheelt weer een aantal m2 die je moet verwarmen.
Nu ga je je waarschijnlijk over 5 jaar afvragen had ik toen maar voor HR+++ glas gekozen...
Ook het extra/opnieuw isoleren zou ik richting passiefhuis gaan denken, dus isoleren to the max.
Afhankelijk van hoe goed de rest van de muren geïsoleerd zijn moet je wel opletten met condensvorming. Als de beglazing richting HR++ en triple gaat bestaat de mogelijkheid dat deze beter isoleren dan de muren. Leuk zou je denken maar dit houdt ook in dat het binnenoppervlak van de beglazing op een hogere temperatuur staat dan de binnenmuren. Ergo, condensvorming zal plaatsvinden op de muren in plaats van op het glas ! Nu met voldoende ventileren zou dit normaal geen probleem moeten zijn maar het is wel iets om bij stil te staan omdat dit risico's kan inhouden in verband met schimmelvorming als dit niet voorkomen wordt...marz01 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 09:25:
waarom als je toch met geld gaat gooien direct triple glas erin?
Nu ga je je waarschijnlijk over 5 jaar afvragen had ik toen maar voor HR+++ glas gekozen...
Ook het extra/opnieuw isoleren zou ik richting passiefhuis gaan denken, dus isoleren to the max.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Ik moet wel praktisch blijven. Ik kan 2cm Aerogel isolatie, drukvast, onder de vloer kwijt. De vloer in de bijkeuken komt dan op dezelfde hoogte als de keuken. 2cm Aerogel heeft een Rd van 3.0, dus best hoog.marz01 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 09:25:
waarom als je toch met geld gaat gooien direct triple glas erin?
De vloer of de tegels wegbikken is denk ik geen optie, ik heb geen enkel idee hoe dik de betonvloer is en het laatste wat ik wil is dat ik met m'n boorbeitel per ongeluk de vloer doormidden klief. Dan ben ik veel verder van huis.
Het stuk wand onder het glas is al geisoleerd met 7cm steenwol. Veel dikker ga ik dat niet krijgen. Aan de binnenkant zit een radiator + de leidingen over de vloer. Die moet ik dan gaan verplaatsen om dikkere isolatie te krijgen.
Eventueel kan ik nog wel Aerogel isolatie erin kwijt ipv het steenwol 7cm Aerogel heeft een Rd van 10.5 Hmmm...
Ik zal mijn Excelsheet er nog een keer bijpakken, eens kijken hoeveel energie ik nu verlies op dit moment en wat er gebeurd als ik normaal isoleer en idioot isoleer.
Ik kan nu wel mijn bijkeuken als een idioot gaan isoleren, de rest van het huis blijft dan nog steeds warmte weglekken.
Trippleglas kan ik trouwens niet in het kozijn kwijt. Daar is het kozijn simpelweg niet dik genoeg voor. HR++(+)( gaat wel lukken ).
Aangezien het dak toch lek en vol gaten zit kan dat niet opnieuw voorzien worden van iso en epdm rubber?of een omkeer dak met xps platen erop?
Verwijderd
en nu is het zover.
ik heb het gecombineerd zoals je zag met verntilatieroosters meer uit de lichtinval, en het effect is trouwens wel erg groot, we zijn nu net de maand april doorgegaan.. en die was koud buiten, niet binnen.
het zon-cv effect is enorm versterkt.
Is niet goedkoop, 58 euro/m2 exclusief BTW. 10mm dik. Maar wel een Rd van 1.5 voor die 10mm. Dus waanzinnig veel isolatie in weinig ruimte. En het is drukvast! Ik kan het dus rechtstreeks leggen onder mijn laminaatvloer.marz01 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 18:09:
Wat kost dat aerogel?
Aangezien het dak toch lek en vol gaten zit kan dat niet opnieuw voorzien worden van iso en epdm rubber?of een omkeer dak met xps platen erop?