• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57
Welke berekening kan ik hier op los laten?

Een objectief met f60 heeft een projectiebeeld van 60mm breed op een bepaalde (vaste) afstand.
Nu blijft de afstand gelijk maar het projectiebeeld wil ik 100mm hebben. Wordt het nu een f=100mm lens?

En/of welke conversie zou ik kunnen gebruiken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:50

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb het idee dat je een paar begrippen door elkaar haalt. Wees eens een heel stuk gedetaileerder waar je het precies allemaal over hebt. (Video-)camera? Objectieven? (Film, Dia, Overhead, ....)-projector? Beamer? Etc? En wat wil je er precies mee doen? Namen en rugnummers graag.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

f staat in fotografie meestal voor diafragma. Misschien bedoel je de focal length?

Als je van crop naar fullframe wilt omrekenen, dan is dat meestal maal of delen door 1,6.

• Hahn
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:09:
f staat in fotografie meestal voor diafragma. Misschien bedoel je de focal length?

Als je van crop naar fullframe wilt omrekenen, dan is dat meestal maal of delen door 1,6.
Mwa, dat 'meestal' valt wel mee, alleen bij Canon. Bij Nikon en Sony is het bijvoorbeeld 1,5 :P

Maar ik gok dat hij met f het brandpuntsafstand bedoelt inderdaad, maar het maakt er allemaal niet duidelijker op.

The devil is in the details.

• paQ
Het gaat om een projectie optiek.
Enige info die ik heb is 4.6 / f=60mm (van ISCO)

Het projectiebeeld is nu 60mm breed op ca 20 cm vanaf achterkant objectief.
Het beeld wil ik echter op dezelfde afstand naar 100mm breed trekken.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 18:52
De brandpuntsafstand van een lens is het punt waar de lichtstralen convergeren achter de lens. Nu houdt je een vlak achter het punt waar de stralen convergeren volgens mij, dus zo'n 20cm achter de lens (als ik je goed begrijp). Als het beeld op dat vlak groter moet worden, moeten de stralen dus eerder convergeren. Ik weet niet of dat mogelijk is met een objectief, maar ik zou vermoeden dat de brandpuntsafstand dan eerder korter dan 60mm zou moeten worden.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:03
Wikipedia: Lenzenformule

1/f = 1/v + 1/b

• Fiber

Fiber

Bij een beamer trek je hem gewoon een stukje naar achteren als je beeld breder moet worden. Als dat niet kan moet je inderdaad de lens aanpassen. Van 60 cm naar 100 cm is ongeveer 70 procent breder. Volgens mij moet je lens dan 70 procent korter worden, dus 60mm minus 70 procent is ongeveer 60mm - 40mm = ongeveer een 20mm lens. Lijkt mij. Ga je wel een hoop vertekening krijgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• paQ
20 dus...?

het vertekende beeld vangt de chip op.
Als ik de projectiegrootte instel, zie ik het beeld ook 'verkleinen', maar nog steeds op het zelfde formaat zeg maar

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-12-2025

Metten

ik hou het graag simpel

Fiber schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:53:
Bij een beamer trek je hem gewoon een stukje naar achteren als je beeld breder moet worden. Als dat niet kan moet je inderdaad de lens aanpassen. Van 60 cm naar 100 cm is ongeveer 70 procent breder. Volgens mij moet je lens dan 70 procent korter worden, dus 60mm minus 70 procent is ongeveer 60mm - 40mm = ongeveer een 20mm lens. Lijkt mij. Ga je wel een hoop vertekening krijgen.
Je berekening klopt niet helemaal je kan beter met een vegrotingsfactor rekenen: 100mm is 1,66x groter dan 60mm dus de lens moet ook 1,66x zo kort worden. 60mm / 1,66 = 36mm.

Een 20mm lens is 3x korter en zal dus een beeld van 3x60= 180mm breed geven.

• Fiber

Fiber

Klinkt logisch. Ik had al het gevoel dat 20mm wel erg wijd zou zijn en dat ik ergens een fout maakte...

Verwijderd

Metten schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:23:
[...]

Je berekening klopt niet helemaal je kan beter met een vegrotingsfactor rekenen: 100mm is 1,66x groter dan 60mm dus de lens moet ook 1,66x zo kort worden. 60mm / 1,66 = 36mm.

Een 20mm lens is 3x korter en zal dus een beeld van 3x60= 180mm breed geven.
Ligt er natuurlijk aan of je een cropbeamer hebt, een fullframe beamer of toch een middenformaat. ;) :P

• paQ
schop!

Ik krijg nu uit een betrouwbare bron te horen dat ik een f=100mm objectief moet hebben :?
Hij heeft het ook weer van horen zeggen overigens...

maar dat zou alleen maar kunnen kloppen als de lens verder van de bron is verwijderd, correct?

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 13-12-2012 16:42 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51

mjl

Ugh

Lees dit eens, dan weet je hoe het zit:

http://htrgroup.com/main.php?section=focal

Let op dat je niemand verward me de /f waarde van een fototoestel of de focal length zoals bij projectie lenzen .... een notatie als f60 wordt al snel gelezen als een diafragmawaarde van f/60 (zie de openingspost).

-------

Pagina: 1