Tablet / telefoon sneller opladen via USB3.0 hub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb wel interesse om een USB oplaad-station te maken voor mijn gadgets, tegenwoordig kunnen die dingen allemaal wel 2A op om sneller op te laden. Helaas is mijn computer niet zo modern en levert die nog altijd maar 500mA per poort.

USB3.0 levert wel 2A per poort, dus in theorie zou ik een USB3.0 hub, van genoeg stroom voorzien via een externe voeding, tussen de laptop en het gadget kunnen stoppen om zo gewoon snel op te laden en tegelijk een dataverbinding te hebben. Mijn vraag is, heeft iemand dit al geprobeerd? Een 5v 8A voeding kost op eBay $15, een USB3.0 hub kost ongeveer net zo veel, dus ik zou het liefst eerst weten of dat werkt voordat ik het allemaal koop. Wordt de stroomvoorziening over USB3.0 poorten door de hub-chip geregeld of door de computer die er uiteindelijk achter zit?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Actieve hub = met voeding
Passieve hub = zonder voeding

Als je dus een actieve hub koopt, heb je dus de power die de adapter kan leveren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 30 april 2012 @ 19:55:
Actieve hub = met voeding
Passieve hub = zonder voeding

Als je dus een actieve hub koopt, heb je dus de power die de adapter kan leveren.
Klopt, het is dus belangrijk dat er een aparte voeding-aansluiting op de hub zit. Echter moet de tablet/whatever geloof ik ook nog 'handshaken' met de andere kant hoeveel stroom hij nodig heeft/krijgt. Als hij dat met het OS van de computer gaat overleggen gaat hij geen 2A krijgen, als hij dat met de USB hub regelt dan misschien wel. Tenzij de USB hub terugvalt op een 'USB 2.0 mode' waarbij de apparaten ook maar 500mA krijgen, wat dus roet in het eten zou gooien. Daar twijfel ik nog over.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Dit gaat niet werken zoals je verwacht tenzij je pc en tables/whatever beide usb3 ondersteunen.

In de handshake van usb1/2 wordt gevraagd wat de maximale stroom is wat het device mag trekken.
Dit kan maximaal 500mA zijn, meer niet. Het protocol staat het ook niet toe meer dan 512mA te vragen al is hoger dan 500 meestal al niet toegestaan.

Laden met meer dan 500mA gaat dan ook niet via de usb handshake, maar door middel van de usb pinnen op andere voltages zetten dan een pc ze zou zetten.
Bijvoorbeeld door de naar 5V te trekken met een pull-up of kort te sluiten.
Dit zal een pc of hub nooit doen en een device zal dan de stroom beperken tot max 500mA.

Volgens mij is het dan ook niet mogelijk om en >500mA te laden en dataverbinding te hebben tenzij beide kanten usb3.0 kunnen.