• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik kreeg van de woningbouw weer eens een voorstel tot huurverhoging voor de aankomende periode, en ik zou graag willen controleren of wat ze doen wel kan/mag volgens de overeenkomst.

Situatie:

Kale huur 2010/2011: 995,-
Verhoogd per juni 2011 met 3% naar: 1024,84
Voorstel per juni 2012 met 4,3% naar: 1068,92

Mijn huurcontract stelt het volgende:
De jaarlijkse huurprijswijziging vindt plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer van de consumenten- en prijsindex (CPI), reeks CPI alle huishoudens, op de meest recente tijdbasis vastgesteld, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de tot de datum van aanpassing geldende huurprijs, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de maand vijf maanden voorafgaande aan de maand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de maand zeventien maanden voorafgaande aan de maand waarin de huurprijs wordt aangepast. De verhuurder heeft het recht om deze gewijzigde huurprijs, berekend op basis van de hiervoor vermelde indexclausule, op de wijzigingsdatum daarboven te verhogen met maximaal 3%.
Hoe moet ik dit nu precies lezen? Op deze pagina van de CBS site valt e.e.a. te berekenen: http://www.cbs.nl/nl-NL/m...a/stapsgewijs/default.htm

Volg ik de stappen, kom ik uit op een wijziging van 2,5% naar € 1050,47. Maar die laatste zin in bovenstaande verhaal zint me niet. Klopt het als ze dan in theorie daar nog eens 3% bovenop kunnen gooien, als de verhuurder daar maar zin in heeft? Of is 3% de max?

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Er staat 'daarboven te verhogen' oftewel ze volgen de berekening voor indexeren en mogen daar nog eens 3% bij optellen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Ja, daar was ik al bang voor...

Blijft wel raar en geheel willekeurig waar ze nu op uit komen dan, 4,3%.

Afgelopen jaar was de verhoging dus 3% (volgens CPI: 1,9%). Toen hebben ze er dus 1,1% extra bovenop gegooid. Dit jaar zou dat dus zijn 4,3 - 2,5 = 1,8%. Dat cijfer lijkt dus gewoon uit de lucht gegrepen.

Verwijderd

Ik kan bevestigen wat Myrdreon stelt :). Ik ken mensen die nu precies hetzelfde voor de kiezen krijgen, want vrije huursector. Desalniettemin lijkt dat "extra" percentage inderdaad wel erg arbitrair gekozen gezien de verhoging van vorig jaar, dus ik zou hoe dan ook bezwaar indienen tegen hun voorstel mededeling.

Een huurverhoging van ruim 4% in een tijd van sterk dalende huizenprijzen. Gekker dan dat moet niet worden. 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:46:
Ik kan bevestigen wat Myrdreon stelt :). Ik ken mensen die nu precies hetzelfde voor de kiezen krijgen, want vrije huursector. Desalniettemin lijkt dat "extra" percentage inderdaad wel erg arbitrair gekozen gezien de verhoging van vorig jaar, dus ik zou hoe dan ook bezwaar indienen tegen hun voorstel mededeling.

Een huurverhoging van ruim 4% in een tijd van sterk dalende huizenprijzen. Gekker dan dat moet niet worden. 8)7
Verbanden leggen die er niet zijn. Gekker dan dat moet het niet worden.. Of mis ik het sarcasme in je opmerking?... :P

De relatie tussen de huurprijs en de waarde van het vastgoed is Nederland niet eenduidig te leggen. Lees het hele huizenbubble topic maar eens door.

On-topic:

http://www.rijksoverheid....e-huurovereenkomsten.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 15:19 . Reden: on-topic reply toegevoegd ]