Ik kreeg van de woningbouw weer eens een voorstel tot huurverhoging voor de aankomende periode, en ik zou graag willen controleren of wat ze doen wel kan/mag volgens de overeenkomst.
Situatie:
Kale huur 2010/2011: 995,-
Verhoogd per juni 2011 met 3% naar: 1024,84
Voorstel per juni 2012 met 4,3% naar: 1068,92
Mijn huurcontract stelt het volgende:
Volg ik de stappen, kom ik uit op een wijziging van 2,5% naar € 1050,47. Maar die laatste zin in bovenstaande verhaal zint me niet. Klopt het als ze dan in theorie daar nog eens 3% bovenop kunnen gooien, als de verhuurder daar maar zin in heeft? Of is 3% de max?
Situatie:
Kale huur 2010/2011: 995,-
Verhoogd per juni 2011 met 3% naar: 1024,84
Voorstel per juni 2012 met 4,3% naar: 1068,92
Mijn huurcontract stelt het volgende:
Hoe moet ik dit nu precies lezen? Op deze pagina van de CBS site valt e.e.a. te berekenen: http://www.cbs.nl/nl-NL/m...a/stapsgewijs/default.htmDe jaarlijkse huurprijswijziging vindt plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer van de consumenten- en prijsindex (CPI), reeks CPI alle huishoudens, op de meest recente tijdbasis vastgesteld, gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de tot de datum van aanpassing geldende huurprijs, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de maand vijf maanden voorafgaande aan de maand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de maand zeventien maanden voorafgaande aan de maand waarin de huurprijs wordt aangepast. De verhuurder heeft het recht om deze gewijzigde huurprijs, berekend op basis van de hiervoor vermelde indexclausule, op de wijzigingsdatum daarboven te verhogen met maximaal 3%.
Volg ik de stappen, kom ik uit op een wijziging van 2,5% naar € 1050,47. Maar die laatste zin in bovenstaande verhaal zint me niet. Klopt het als ze dan in theorie daar nog eens 3% bovenop kunnen gooien, als de verhuurder daar maar zin in heeft? Of is 3% de max?