• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 10:13
Hallo lezers,

Ik heb een Dell GX280 ( Pentium 4HT 2,8 Ghz / 2 x 256 MB geheugen / 40 GB SATA / Slimline DVD / Floppy )

Probleem: Hij start niet meer op, komt geen beeld meer uit. Opmerkelijk is dat de ventilator op de cpu steeds sneller begint te draaien tot hij op zijn maximum zit ( alsof een vliegtuig opstijgt ). Ook geen opstartpiepje uit de interne speaker.

Zelf geprobeerd: Geheugen eruit ( geen foutcode in piepje pc speaker ). Ander geheugen erin, geen resultaat. Alles los ( hdd, cdrom, floppy ), want dan zou die ook gewoon wel moeten opstarten, maar ook geen resultaat. En een cmos reset helpt ook niet. (batterij eruit, stroom er op, aanzetten, uitzetten, batterij weer terug plaatsen)

Ik denk zelf dat het moederbord gewoon dood is, maar het is wel een Dell...misschien dat een medelezer nog een foefje weet en dit probleem herkent, dan hoor/lees ik dat graag.

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 09:33

derx666

mecker ende blaet

Moederbord is dood. Controleer de condensators op je moederbord maar eens, waarschijnlijk staan er een heel aantal bol. Dit is een vrij bekend probleem.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Net te laat, omdat plaatjes meer dan 1000 woorden zeggen :)
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1052734326.jpg

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

De GX270 had er opzich meer last van, maar bij de 280 komt het ook voor ja >:)

• ewal
Nee, dat is niet het geval. Het moederbord, en de elco's, zien er als nieuw uit.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

In dat geval zet ik mijn geld in op "een rotte voeding" die wilde het ook bij bosjes begeven, bij die modellen.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al trouwens doorgenomen, dan hoeven we hier niet opnieuw het wiel uit te vinden

Voor de miljoenste keer

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 30-04-2012 17:36 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• ewal
Ik heb deze topic gestart om te kijken of een mede dell-gebruiker dit probleem herkend en er een foefje op weet. Troubleshooter kan ik in dit geval ff niks mee, een andere voeding proberen is onmogelijk, daar het geen standaard voeding is met bepaalde aansluitingen die je op een normale voeding niet hebt. Anders had ik de voeding van deze pc wel ff getest, maar past allemaal niet.

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Probeer de cpu eens te re-seaten (even uit socket en weer terug).

Zit er toevallig een losse temp sensor op het chassis, tussen de behuizing en de cpu fan?
Als dat zo is, kan het ook het i/o bordje zijn waar die sensor op aangesloten zit.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Er zijn trouwens genoeg andere dingen die je kan doornemen in de "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" zonder meteen de voeding te vervangen.
  • Voeding na meten
  • CPU reseaten
  • Geheugen vervangen
  • Voeding vervangen met het overzetten van de PSU aansluiting die op het moederbord aangesloten wordt(wel enige kennis vereist, en een kwestie van goed op letten)

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Bij een normale desktop versie zit er ook vaak een i/o - audio - usb boardje in de pc, en daar kan een temp sensor aan zitten "wat wel eens problemen wil geven".

Bij een small form factor (SFF niet) zit dit er niet in.
En het lastige bij de 280 serie is het uitsluiten van diverse problemen.

TS kan ook even Dell bellen met servicetag bij de hand of expresscode,..zodat de ts samen met Dell even kan troubleshooten (garantie zit er niet meer op, maar mocht er duidelijk zijn wat er aan de hand is, kan er waarschijnlijk tegen een kleine vergoeding een onderdeel vervangen worden).

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 19:49
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met een gx280 en het is in ieder geval niet de voeding, ik heb die toen ook omgewisseld en dat hielp niets. Ik heb uiteindelijk de conclusie getrokken dat het het moederbord moest zijn en de computer toen maar weggegooid. Het onhandige aan die dell computers is namelijk dat alles afwijkt van standaard atx specificaties, dus een vervangend (non-dell) moederbord past er ook niet in.
Pagina: 1