Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09-2022
Gegroet, oh medeTweakers!

Als een beginnend noobje zou ik graag mijn boottime wat verkorten op mijn notebook, en een van de manieren die ik heb gevonden is het aanzetten van Quickboot in de BIOS, maar voordat ik dat aanzet zou ik graag de nadelen weten, want de BIOS is een enge plaats voor noobs.
Wie oh wie kan het mij vertellen?:)

Ik gebruik trouwens een HP Envy 17-2100ed.

Bij voorbaat dank,
Dasherman, het beginnende noobje

(//MihiPotestasSit\\)

Quis custodiet custodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Geen nadeel, is een legacy iets.
Bij Quick boot krijgt het geheugen niet een snelle controle. Maar tijdens zo'n snelle controle zouden eventuele geheugenproblemen toch waarschijnlijk niet opgemerkt worden.
Lekker ingeschakeld laten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
Ow zo, bedankt :)
Heb je nog andere tips om het booten te versnellen?

Quis custodiet custodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:06
Opstartprogramma's uitschakelen (via msconfig en menu start->Alle programma's->Opstarten)
of een ssd erin steken. En als je je optische drive niet wil opofferen, maar toch veel plaats nodig hebt, dan kan een 7200 rpm disk ook al helpen of zelfs een hybride Seagate Momentus XT.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je in de BIOS de auto-detect voor harddisks en optische drives uitzet op de poorten waar niets aanhangt, schiet ie daar voorbij, ipv dat ie kijkt of er iets aanhangt. Dat kan dus een vertragende factor zijn.

Of dat nu ook nog opgaat voor SATA weet ik niet, maar in de tijd dat je nog met jumpers en 2 devices op 1 kabel kon hebben, kon dat wel eens behoorlijk wat secondes schelen.

Maar dat moet je dan niet vergeten eventueel weer aan te zetten als je er wel iets aan gaat hangen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
Ik ben net in de BIOS geweest van mijn HP Notebook maar ik kan geen quickboot functie of iets soortgelijks vinden. Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene mij vertellen waar ik het vinden kan?

Quis custodiet custodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je klaar bent met werken op je notebook, dan klap je eenvoudig het deksel dicht (dus niet uitzetten).
Als je dan weer op je notebook wil, doe je het schermpje open en drukt op de aan/uit knop. Je zal zien dat het ding in no-time opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
Reepje schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:56:
Als je klaar bent met werken op je notebook, dan klap je eenvoudig het deksel dicht (dus niet uitzetten).
Als je dan weer op je notebook wil, doe je het schermpje open en drukt op de aan/uit knop. Je zal zien dat het ding in no-time opstart.
Ja, ik weet dat dat kan, maar ik vind het niet fijn om mijn notebook zo veel aan te hebben staan (en hij staat immers nog steeds aan als je het dekseltje dichtklapt).

EDIT: Extra vraagje: is opstarten vanuit hibernation sneller dan opstarten na "normaal" afsluiten?

[ Voor 8% gewijzigd door Dasherman op 30-04-2012 18:09 ]

Quis custodiet custodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dasherman schreef op maandag 30 april 2012 @ 18:06:
[...]
EDIT: Extra vraagje: is opstarten vanuit hibernation sneller dan opstarten na "normaal" afsluiten?
Test het zelf zou ik zeggen.Dit soort dingen kun je toch makkelijk zelf uitvinden?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
Eigenlijk wel, mijn excuses, ga ik nu gelijk doen :)

EDIT: Het is sneller :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dasherman op 30-04-2012 18:18 ]

Quis custodiet custodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt ook de hibernate functie gebruiken in plaats van Windows afsluiten. Opstarten gaat dan veel sneller en je hebt meteen weer alles open staan waar je de laatste keer gebleven was en kunt meteen weer verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hibernate is idd mogelijk, maar de S3 standby functie (wat de meeste laptops doen als je het scherm dichtklapt) is niet hetzelfde als "aan staan". De stroom naar alle onderdelen gaat uit, behalve naar het RAM.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 30-04-2012 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Precies dreamvoid, als je het schermpje dichtklapt, gaat de notebook uit (behalve dat er stroom blijft staan op RAM uiteraard).
Dasherman maakt problemen waar ze niet zijn. Dichtklappen en klaar. Precies wat hij wil. (maar dan toch weer niet, sommige mensen zijn echt hopeloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
Ik ben inderdaad een hopeloos geval :) maar ik moet ergens beginnen.

Quis custodiet custodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dasherman schreef op maandag 30 april 2012 @ 19:21:
Ik ben inderdaad een hopeloos geval :) maar ik moet ergens beginnen.
Geeft niet, maar je hebt het nu wel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dasherman
Ik denk het ja:)
Bedankt voor de hulp!

Ga voort, wetend dat je een noob iets minder noob hebt gemaakt:)

Quis custodiet custodes?

Pagina: 1