Politieke onrust in Oekraine en de gevolgen voor het EK2012

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Het is al langer onrustig in de Oekraine. Na de Oranje-revolutie zijn de partners elkaar in de haren gevlogen, en zit de vroegere premier Timosjenko nu in de gevangenis, is in hongerstaking gegaan, en schijnt mishandeld te zijn. De volgende nieuwsberichten van de laatste paar dagen suggereren dat de teams en de supporters die in Polen beginnen zich bij de voorrondes wat minder zorgen hoeven te maken:
Vier bomaanslagen in EK-land Oekraïne
Oekraïense neonazi's trainen hooligans voor EK
Oranje moet EK boycotten

De reactie van de UEFA is voorspelbaar en begrijpelijk:
Verplaatsing EK voetbal uit Oekraïne geen optie

Dit roept weer vragen op, bijvoorbeeld of je politiek en voetbal moet scheiden (ja!), of je toernooien als deze in landen moet houden waar de politieke situatie op zijn minst gezegd instabiel of onbetrouwbaar is. WK2014 in Brazilie, WK2018 in Rusland, WK2022 in Qatar. En, voor hen die naar de Oekraine gaan voor het EK, ga je er wat van merken, hoe voorzichtig zul je moeten zijn?

Voer voor discussie? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Zie Bahrein 2012. Zelfde laken en pak.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat bedoel je met : Ga je er wat van merken?

Ik verwacht namelijk dat je er heel veel van gaat merken, in de vorm van veiligheidschecks etc. Er zal gewoon enkele miljarden extra in beveiliging gepompt worden en dat ga je idd merken.
Ik verwacht echter niet dat je iets gaat merken van de onrust.

Het voetbal (en het daarbij gekoppelde hooliganisme) kent al genoeg extremiteiten, dit zou enkel maar een kleine verergering zijn. Geen compleet nieuw iets. Alhoewel de beveiligingsbedrijven het wel weer zo zullen introduceren om maar geld binnen te krijgen.

Wmb is het hele hooliganisme gestoord. Echter zie ik hier niet iets speciaals aan, momenteel slopen ze al hele binnensteden en daar wordt al rekening mee gehouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Gomez12 op 30-04-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Poltiek en sport scheiden is een utopie. De sporttoernooien van tegenwoordig bestaan bij gratie van de politiek want die mag ervoor lappen (nou ja, de burgers natuurlijk). Wat wel wenselijk zou zijn is dat sport geen speelbal wordt van politiek.

Of dat nu in Oekraine het geval is, geen idee. Daarvoor ken ik het land niet goed genoeg en ik heb er ook niet de behoefte aan om het te kennen en mij erin te verdiepen. Als een zooi van die bobo's nu meent dat ze er niet naartoe wensen te gaan voor het voetbal omdat er wat mensen opgesloten zitten etc... sja, dat is hun eigen afweging.

Of ze gaan of niet, ze verbinden politiek aan sport. Alleen is blijkbaar het positief verbinden geen probleem (want dan hoor ik pers en publiek niet) en negatief verbinden blijkbaar wel (getuige de eerste post). Dat noem ik nu boter op het hoofd hebben. Sommige organisaties menen dit aan te kunnen grijpen om aandacht op zich te vestigen, toegevoegde waarde is nihil. Want wat is er nu echt veranderd in China sinds 'Beijing'?

En m.b.t. het organiseren van een toernooi in een minder stabiel land: de keuze is 10 jaar geleden ofzo gemaakt, de stabiliteit van een gemiddeld land in de wereld kun je niet eens voor een jaar vooruit correct voorspellen. Ja, zelfs in NL zijn stabiliteitsmodellen van vorig jaar lente inmiddels niet meer dan wc-papier.

Dat geneuzel over trainen van halve doodseskaders is i.m.o. ook lichtelijk opgeblazen. Ik wil wel eens zien of daar niet de lokale Blackwater achtige bedrijven achter zitten. Want er is geen mooiere manier om veel geld te verdienen middels de angst van anderen.

Ik acht de kans op veiligheidsuitdagingen en -problemen groter in Londen dan in Polen/Oekraine trouwens, daar is veel meer wereldaandacht.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
In een land dat bol staat van corruptie, moet je dit soort dingen niet willen organiseren. Maar waarschijnlijk is het juist bij de gratie van diezelfde corruptie dat Ukraine het mag organiseren. Dit was 10 jaar geleden ook al, is niet iets van de laatste jaren.

Eigenlijk moet een land een onbesproken track-record hebben qua bestrijding/afweizgheid van corruptie, mensenrechten, veiligheid, stabiliteit etc. hebben.
(ik snap wel dat je dan maar weinig landen overhoudt, en die landen wellicht liever niet miljarden uitgeven, maar so be it.)

Laat het toernooi maar eens vreselijk uit de hand lopen. Dergelijke machtsblokken als UEFA, FIFA, IOC moeten het blijkbaar 'the hard way' leren.

Uiteindelijk heeft de burger en supporter die € 600 voor een hotelkamertje mag ophoesten er het meeste last van.

[ Voor 27% gewijzigd door Witte op 01-05-2012 14:11 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 30 april 2012 @ 15:00:
Wat bedoel je met : Ga je er wat van merken?

Ik verwacht namelijk dat je er heel veel van gaat merken, in de vorm van veiligheidschecks etc. Er zal gewoon enkele miljarden extra in beveiliging gepompt worden en dat ga je idd merken.
Ik verwacht echter niet dat je iets gaat merken van de onrust.
De vraag was inderdaad een beetje een open deur ;) . Het is de vraag of je niets gaat merken van de onrust, dat hangt er vanaf hoe georganiseerd en repressief de overheid daar gaat zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 23:07
Er circuleren nu nieuwsberichten dat Spanje aangeeft de organisatie van de Oekraïne over te kunnen nemen, beetje 2 voor 12. Alle kaarten zijn al verkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:24
Racing_Reporter schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:58:
Zie Bahrein 2012. Zelfde laken en pak.
And we talk about it eat our food and then switch the channel../next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:59

Sargan

Filmfreak...

Als de politici het EK willen boycotten, waarom hebben ze dat dan niet gedaan met de olympische spelen in China? China is nou ook niet bepaald een voorbeeld wat mensenrechten betreft...
Kunnen de politici niet beter erheen gaan en het daar ter plekke ter sprake brengen?

[ Voor 18% gewijzigd door Sargan op 01-05-2012 16:50 ]

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

http://www.nu.nl/politiek...-oekraine-met-boycot.html

Er is een prima excuus/bezuinigingsreden gevonden, ik ben er blij mee dat ook eindelijk de politici inzien dat plezierreisjes niet meer in deze tijden passend zijn.
Sargan schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:48:
Kunnen de politici niet beter erheen gaan en het daar ter plekke ter sprake brengen?
Nee, het is niet passend om in het betreffende land zelf eventuele misstanden ter sprake te brengen. Dat doe je alleen veilig thuis.

Ja, het is al jaaaaren niet lekker daar, maar nu met het EK voor de deur is het ineens erg en moet het breed in de media? Hou toch op ;w

[ Voor 12% gewijzigd door Bastien op 01-05-2012 18:05 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Mektheb schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:00:
[...]

And we talk about it eat our food and then switch the channel../next
Jep, ik denk dat het uiteindelijk met een sisser afloopt.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Nou, de regering heeft weer een keertje lopen draaien. Na de eerdere zeer stellige mededeling dat "niemand" van de regering naar het EK zou gaan, heeft diezelfde regering vandaag besloten om toch maar iemand te sturen, in dit geval Schippers.

En als NL de finale haalt gaat ook Rutte weer draaien en gaat-ie ook er naar toe.

Zie http://www.nu.nl/politiek...-regering-ek-voetbal.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:50

Player1S

Probably out in the dark

Kom niet miepen....wat zou jij doen als je bijna uit het pluche getrapt wordt? Laat jij dan wel een EK(-Finale) schieten???? :+

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Niet als ik lekker op kosten van de belastingbetalers in een luxe hotel aan de kaviaar kan nee, en zo denken Schippers en Rutte kennelijk ook ;) :+

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
L1nt schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 16:15:
Kom niet miepen....wat zou jij doen als je bijna uit het pluche getrapt wordt? Laat jij dan wel een EK(-Finale) schieten???? :+
Wat ik me eerder afvraag is waar het hele idee van "laten schieten" vandaan is gekomen. Zelfs Timosjenko vindt het niet nodig.
Pagina: 1