Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cern vindt nieuw subatomair deeltje - welke componenten dan?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
nieuws: CERN vindt nieuw subatomair deeltje met Large Hadron Collider

Interessant nieuws. Zou nog interessanter zijn als erin zou staan welke quarks er in de Xi b zitten. Als je doorklikt naar het persbericht kom je erachter dat het om een top, een strange en een bottom quark gaat, en dat de lading resp +2/3, -1/3 en -1/3 zijn (vandaar dat het deeltje in z'n geheel electrisch neutraal is).

Het standaardmodel komt voorbij in VWO natuurkundelessen, dus een flink deel van de doelgroep zou het wat mogen zeggen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 15:13
Ik heb modellen van quarks in mijn natuurkunde lessen niet behandeld gekregen. (Examenjaar 2010)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:19:

Het standaardmodel komt voorbij in VWO natuurkundelessen, dus een flink deel van de doelgroep zou het wat mogen zeggen ;)
Nou, op school heb ik eind jaren '80 nooit iets over quarks gehoord hoor.

Voor zover ik me kan herinneren tenminste, ben niet de jongste meer ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Raar, heb in 1994 en 1995 meermaals melding ervan gehad in lessen, we zijn zelfs een keer op excursie geweest bij het NIKHEF....

Oslik blyat! Oslik!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Heb (examen '06) het zeker ook gehad. Maar als je het nu zo opnoemt zegt het me eerlijkgezegd, met uitleg erbij (of wikipedia linkjes onder verschillende onderdelen) zou het wel zeker een toevoeging zijn :) .

DM!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Heel eenvoudig is het niet vast te stellen, het examenprogramma:
http://www.examenblad.nl/...91eod2ztub/f=/bestand.pdf

Ik heb wat oude examens doorgewandeld maar in het centraal schriftelijk is er nergens sprake van quarks. In het examenprogramma wordt er tevens nergens direct gesproken over benodigde kennis omtrent quarks, uit het standaardmodel is aan het einde van vwo voor de natuurkundeleerlingen alleen de elektron bekend. Dit betekent echter niet dat er geen projecten kunnen plaatsvinden waarbij leerlingen inderdaad daar iets dieper op ingaan, helemaal als je bijvoorbeeld in Groningen een (kleine) deeltjesversneller hebt. We hebben denk ik hiermee voldoende vastgesteld dat het meerendeel van de vwo leerlingen die bewust voor natuurkunde gekozen hebben al geen aantoonbare kennis van quarks hebben, en met in het achterhoofd dat dit slechts een kleine groep is* kan de redactie de betreffende informatie prima uit het artikel laten.

* 20989 doen in 2012 natuurkunde vwo examen (bron)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb er strange, bottom/beauty en up/down quarks bijgezet...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
:)

Charm :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1