Verwijderd

Topicstarter
Vrienden,

Als eerste moet ik het volgende mededelen: ik heb aardig wat topics gelezen op GoT m.b.t. het omzetten van Video8 tapes naar een digitale platform. Alleen de meeste topics dateren ver uit het verleden en zijn inmiddels gesloten. Vandaar dat ik via een nieuwe topic met mijn vraag nieuw leven wil inblazen.

De laatste paar dagen zijn wij aardig nostalgisch bezig met mijn ouders om oud fim materiaal nieuw leven in te blazen. Erg leuk maar erg tijdrovend. Dat het tijdrovend is, is voor nu niet mijn grootste zorg.

De Sony video8 camcorder heeft hij ooit uitgeleend en nooit meer terug in ontvangst gekregen. Alleen we hebben nog een dertigtal tapes die we graag willen afspelen en hopelijk op een dvd kunnen zetten.
Zijn VHS videorecorder werkt inmiddels ook niet meer dus een VHS tape waarin je de Video8 kunt plaatsen is ook al geen optie meer.

Nu heb ik denk ik een tweetal opties:
1) Dit alles naar een professionele bedrijf brengen en € 20 a € 30 per tape betalen om het om te zetten naar een VOB bestand op een DVD schijf (of via marktplaats naar hobbyist die het voor € 5 wil doen).
2) Een 2de hands Video8 camcorder kopen op marktplaats

De eerste optie klinkt de meest logisch keus. Alleen het zelf monteren lijkt mij leuker en kostentechnisch is het wellicht ook verstandiger.

Nu ben ik benieuwd hoe ik dit zou kunnen doen.
Ik heb gelezen dat ik moet kiezen voor een SONYDCR-TRVxxxE model. Deze kan en Video8 en HI8 afspelen en via Firewire overzetten naar mijn Macbook PRO (i7 8gb 500gb HDD met iMovie).
Alleen ik las ook dat een Hi8 camcorder wellicht moeite heeft met analoge Video8 tapes en tijdens het overzetten naar een digitaal platform dit voor misvormde beelden zorgt.

Klopt dit?
Zijn er nog tips over wat ik het beste kan doen?

Dank je wel! :)

Verwijderd

Mischien heb je hier wat aan in je zoektocht.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 12:18:
Zijn VHS videorecorder werkt inmiddels ook niet meer dus een VHS tape waarin je de Video8 kunt plaatsen is ook al geen optie meer.
Misverstand, er bestonden alleen adapters voor VHS-C tapes naar VHS formaat. Niet voor Video8.
Nu heb ik denk ik een tweetal opties:
1) Dit alles naar een professionele bedrijf brengen en € 20 a € 30 per tape betalen om het om te zetten naar een VOB bestand op een DVD schijf (of via marktplaats naar hobbyist die het voor € 5 wil doen).
Als je dat geld hebt en verder geen tijd, waarom niet?
2) Een 2de hands Video8 camcorder kopen op marktplaats

De eerste optie klinkt de meest logisch keus. Alleen het zelf monteren lijkt mij leuker en kostentechnisch is het wellicht ook verstandiger.

Nu ben ik benieuwd hoe ik dit zou kunnen doen.
Ik heb gelezen dat ik moet kiezen voor een SONYDCR-TRVxxxE model. Deze kan en Video8 en HI8 afspelen en via Firewire overzetten naar mijn Macbook PRO (i7 8gb 500gb HDD met iMovie).
Alleen ik las ook dat een Hi8 camcorder wellicht moeite heeft met analoge Video8 tapes en tijdens het overzetten naar een digitaal platform dit voor misvormde beelden zorgt.
Dat laatste is als je het zelf wilt doen verreweg de makkelijkste. Mits de camera inderdaad de tapes een beetje lekker afspeelt. Je hebt het materiaal dan in een fatsoenlijk formaat (DV-AVI) in goede kwaliteit op je PC MacBook staan en kun je er alles mee doen wat je wilt. \Ik heb zelf een aantal tapes op deze manier gedaan. Niet eens alles uitgezocht en bewerkt, maar voorlopig staat het netjes op harde schijf (en een kopie op nog een harde schijf). Hebben is hebben, die tapes worden met de jaren niet beter.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:39:
Mischien heb je hier wat aan in je zoektocht.
Ik heb het gelezen maar snap niet wat ik hiermee moet :)

Verwijderd

Topicstarter
martin2005 schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:32:
[...]

Misverstand, er bestonden alleen adapters voor VHS-C tapes naar VHS formaat. Niet voor Video8.

[...]

Als je dat geld hebt en verder geen tijd, waarom niet?

[...]

Dat laatste is als je het zelf wilt doen verreweg de makkelijkste. Mits de camera inderdaad de tapes een beetje lekker afspeelt. Je hebt het materiaal dan in een fatsoenlijk formaat (DV-AVI) in goede kwaliteit op je PC MacBook staan en kun je er alles mee doen wat je wilt. \Ik heb zelf een aantal tapes op deze manier gedaan. Niet eens alles uitgezocht en bewerkt, maar voorlopig staat het netjes op harde schijf (en een kopie op nog een harde schijf). Hebben is hebben, die tapes worden met de jaren niet beter.
Martin bedankt voor je terugkoppeling. :)

Alleen ben ik nog steeds benieuwd welke type camcorder ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten. Ik begrijp dat het een Firewire aansluiting moet hebben om het videomateriaal als data naar mijn macbook te pompen. Mag het dus ook een Hi8 camcorder zijn? Ik heb namelijk Video8 tapes en had ergens dus gelezen dat de Hi8 camcorder met Video8 tapes voor een verkeerde conversie zorgt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12 15:44
Een Digital8 camera met DV-out (firewire) is hiervoor verreweg de beste manier. Prima kwaliteit en mooi stabiel beeld, veel beter dan met zo'n usb capture geval. Ik heb er talloze gedaan, ooit...

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 11:33:
[...]

Martin bedankt voor je terugkoppeling. :)

Alleen ben ik nog steeds benieuwd welke type camcorder ik moet aanschaffen en waar ik op moet letten. Ik begrijp dat het een Firewire aansluiting moet hebben om het videomateriaal als data naar mijn macbook te pompen. Mag het dus ook een Hi8 camcorder zijn? Ik heb namelijk Video8 tapes en had ergens dus gelezen dat de Hi8 camcorder met Video8 tapes voor een verkeerde conversie zorgt.
Nee, met een Hi8 lukt het niet. Die hebben ook geen DV-out. Het moet echt Digital8 zijn. Ik heb er nog wel eentje, maar die is niet helemaal stabiel. Je zou het ff een keer kunnen proberen, woon je in het Noorden?

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 11:33:
[...]

Mag het dus ook een Hi8 camcorder zijn?
Daar had ik te snel overheen gelezen. Maar antwoord is al twee keer gegeven: moet een Digital8 camera zijn.

Verwijderd

Topicstarter
PhilipsFan schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:06:
Een Digital8 camera met DV-out (firewire) is hiervoor verreweg de beste manier. Prima kwaliteit en mooi stabiel beeld, veel beter dan met zo'n usb capture geval. Ik heb er talloze gedaan, ooit...
Kijk dit geeft hoop! :)

Ik heb via de Sony website de volgende D8 camcorders gevonden:
http://www.sony.nl/product/sdh-digital-8

Alleen de meeste hiervan zijn uitgerust met USB streaming en niet met Firewire. Volgens mij heeft alleen de DCR-TRV 345e/355e dit.

Info:
Digital8 equipment cannot record in analog Video8/Hi8 format, but some equipment offers playback compatibility with 8 mm analog recordings. Even so, there are limitations, audio playback is limited to the Video8/Hi8 analog FM soundtrack and there is no inherent timestamping to edit with. Most Digital8 camcorders with analog playback also can simultaneously digitize the analog footage, sending the converted signal through the camcorder's FireWire interface to a computer with video capturing HW and SW. Such a conversion will have similar Video8/Hi8 audio and video quality to the original, but being digitized can be edited and used as video files or converted to DVDs.

Wikipedia: Digital8

Verwijderd

Topicstarter
martin2005 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:49:
[...]

Daar had ik te snel overheen gelezen. Maar antwoord is al twee keer gegeven: moet een Digital8 camera zijn.
Nu het is bevestigd kan ik met een gerust hart zoeken naar een D8 camcorder met DV ingang. :)

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:59:
[...]

Nu het is bevestigd kan ik met een gerust hart zoeken naar een D8 camcorder met DV ingang. :)
Nee, je moet zoeken naar een D8 camcorder met een DV uitgang. Bij Sony heet dat overigens iLink en volgens mij hebben alle Sony modellen dat (en kunnen deze ook allemaal Hi8 analoge tapes afspelen). Ik heb de DCR-TRV235 en deze doet dat prima.

Modellen met een DV-ingang zijn veel zeldzamer omdat deze veel duurder waren: doordat ze ook als recorder gebruikt kunnen worden vallen ze in een ander tarief voor de importheffing. Veel DV en D8 camera's met alleen DV-out konden worden gemodificeerd om ook de DV-in te enablen. Als je een model vindt met DV-in kun je het ding als omzetter gebruiken voor alle analoge videobronnen: je hangt dan gewoon je apparaat aan de analoge A/V ingang en de video rolt er als DV weer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanmiddag de Sony-DCR 238E ophalen. Dus dat is mooi geregeld.
Nu heb ik alleen het volgende probleem: We hebben ook nog een Sony-DCR16E (mini DV) camcorder en nu probeer ik het in te lezen in iMovie. Daarbij heb ik het probleem dat de Mac mijn camera niet herkend. Ik heb het aangesloten via de Firewire/USB kabel. Nu zie ik het beeld afspelen op de camcorder maar geen data overdracht naar mijn pc. Weet iemand hoe ik dit moet doen? Want ik zal denk ik vanavond hetzelfde probleem hebben met de nieuwe Video8 camcorder.

Zie sony link:
http://www.sony.nl/suppor...TRV16E/downloads/usbdrven

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 07:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sony 238e aangeschaft en het werkt als een zonnetje. Nu wil ik graag de filmpjes overzetten naar mijn nieuwe MacBook Pro. Dit lukt alleen niet met de bijgeleverde FireWire to USB kabeltje. Hiervoor heb ik dus een andere kabel voor nodig. Klopt het dat het zo'n kleine FireWire naar een blok achtige FireWire 800 aansluiting moet zijn?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:52:
Sony 238e aangeschaft en het werkt als een zonnetje. Nu wil ik graag de filmpjes overzetten naar mijn nieuwe MacBook Pro. Dit lukt alleen niet met de bijgeleverde FireWire to USB kabeltje. Hiervoor heb ik dus een andere kabel voor nodig. Klopt het dat het zo'n kleine FireWire naar een blok achtige FireWire 800 aansluiting moet zijn?
Ja :)

Mag ik vragen wat je voor de camera hebt betaald?
Ik heb het zelfde probleem, een stapel bandjes waarvoor ik geen camera meer (ook nooit terug gekomen na uitlenen).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
Gutteguttegut schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:51:
[...]
Ja :)

Mag ik vragen wat je voor de camera hebt betaald?
Ik heb het zelfde probleem, een stapel bandjes waarvoor ik geen camera meer (ook nooit terug gekomen na uitlenen).
€150 maar moest wel 2 x 220km reizen om het eerst te testen :)
Dat is dus niet inbegrepen maar ben wel ontzettend blij met het resultaat.
Pagina: 1