Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU overclocking crash

Pagina: 1
Acties:

• Blackice09
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-05 17:51
Set up:
  • AMD Phenom II X4 955 (3.2 GHz)
  • OCZ Platinum DDR3 PC3-10666 2 x 2GB
  • Asrock 880G Extreme3
  • XFX HD6870 2GB
  • Windows 7 64-bit
Zie mijn Inventaris voor details

Ik probeer mijn CPU te overclocken in Windows d.m.v. ASRock OC Tuner of AMD OverDrive. Ik heb mijn CPU in beide programma's geprobeerd to overgeclocken van 16 x 200 MHz naar 16 x 210 MHz. Dit zou de CPU makkelijk moeten kunnen zonder voltage verhogingen.

Zonder overclock heb ik heel af en toe, wanneer ik Battlefield 3 speel dat het geluid ineens hard begint te kraken en krijsen en tegelijkertijd crashen de graphics. Het spel wordt gesloten en veel graphics in Windows en andere software zijn 'kapot'. Dingen staan op de verkeerde plaats, verdwijnen, etc. Niet goed dus. Programma's crashen voortdurend en ik moet Windows opnieuw opstarten om verder te kunnen.

Ik weet niet waardoor dit komt. Ik denk eigenlijk iets met het geheugen maar zou niet weten wat. Of misschien is het de temperatuur van één van de hardware componenten die te hoog wordt. Maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk, alhoewel mijn Moederbord precies 10 graden warmer aangeeft voor de CPU dan ieder software programma wat niet van ASRock is (Core Temp, AMD Overdrive). Wanneer ik ASRock OC Tuner open geeft CoreTemp soms heel even een temperatuur van 68C aan (zie screenshot). Het ASRock OC Tuner programma draait normaal niet. Dus misschien is hier iets mis mee. Maar ik gok ook maar wat.

Maar nu komt het echte probleem: mét de overclock van 200 naar 210 MHz krijg ik precies dezelfde crash direct nadat ik Battlefield 3 heb opgestart. Ik heb het niet echt met andere intensieve graphics programma's geprobeerd maar ga er van uit dat hier hetzelfde zal gebeuren.

Wat kan er aan de hand zijn. Doe ik iets verkeerd bij het overclocken (moet ik ook geheugen of voltage overclocken ofzoiets), of is er iets anders met mijn computer aan de hand (verkeerde BIOS instellingen, graphics drivers ofziets)?

Screenshots:

Info uit AMD Overdrive

Meer info

Blackice09 wijzigde deze reactie 30-04-2012 04:15 (14%)

• evonck
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20-05 11:54
Ik denk dat het je chipset is. Dat 'krijsen' ken ik uit eigen ervaring. Is vaak begin van het einde. Oververhitting.

Wat je kunt doen is controleren of de koeling op je chipset goed aansluit/bevestigd is. Verder kun j ein de meeste biossen ook het voltage op je chipset wel verhogen en verlagen. Misschien iets verlagen kan helpen. Maar het lijkt me geen goed teken.
Als de koeling wel goed aansluit op je chipset en hij blijft crashen, dan ben ik bang dat het de chip (en dus je mobo) op z'n minst 'dodgy' is.

• Blackice09
Ik heb weinig verstand van moederborden, maar de chipset koeling bestaat waarschijnlijk uit de passieve koelblokjes op het moederbord? Heb hier nooit mee geknutseld maar zal morgen eens kijken of het goed zit.
En de chipset voltages, welke zijn dit? Northbridge, southbridge, hypertransport??

Blackice09 wijzigde deze reactie 30-04-2012 03:47 (18%)

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-05 13:09
raak voor de grap voor dat ie crasht een een paar dingen aan cpu (zal niet heel warm zijn maar toch) vrms/vrm koelblokjes alles warrvan je denkt dat het heet kan worden je hoort vrms zeker 2/3 seconden vast te kunnen houden zonder een blaar :P

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:24

millman

6708Mhz @ -185c

Het is wel zaak dat voordat je gaat overklokken dat je uitzoekt wat er onstabiel is. Als je aan het testen gaat na overklok weet je niet meer waar je een vastloper mee kan verhelpen, welk voltage er omhoog moet enz enz.

Doe geheugen tests (memtest 86), cpu test (prime small fft), chipset test (prime95 blend) enz enz. Bedenk of je met een fan op je chipset de boel stabieler blijft enz. Pas als je weet wat er onstabiel is, dat vervangen en dan pas gaan oc'en...

succes!

PAS OP: Hier huist een notaire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:02
Idd, kijk ook goed naar je geheugen. OCZ geheugen heeft bijna altijd een hogere dan de voor DDR3 standaard spanning van 1.5V nodig om stabiel te kunnen werken. Zelfs het zogenaamde 'Low Voltage' type wat jij hebt heeft 1.65V nodig ipv 1.5V.

Nielson wijzigde deze reactie 30-04-2012 13:10 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blackice09
Mijn RAM voltage staat op 1.645V
Ik zal eens wat van die andere stabiliteits testen doen.

Heb gisteren 12 uur lang Prime95 Blend gedaan, na zo'n twee uur kreeg Worker 3 een fatal error bij de Self-test 1024K: FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 - Hardware failure detected, consult stress.txt file.
De rest van de workers hebben geen errors gekregen. De cores werden niet warmer dan 40-41C op CoreTemp.

Ik heb net 30 minuten de small FFT test gedaan in Prime95 en Worker 4 is (zonder error) niet verder gekomen dan Test 1... temp 41-42C.

Ook als ik nu de Blend test doe lijkt Worker 4 Test 1 op het eerste gezicht niet te kunnen klaren. Echter na 7 minuten is Worker 4 klaar met Test 1 terwijl Worker 1 al na 1 minuut klaar is met Test 1. Worker 3 is ook langzamer dan 1 en 2; waar 1 en 2 al bij test 5 zijn is Worker 3 nog bij test 3. Is dit normaal?

Blackice09 wijzigde deze reactie 01-05-2012 20:15 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:24

millman

6708Mhz @ -185c

Dat de worker test uit elkaar gaan lopen is normaal, dan heeft die core bijvoorbeeld nog win processen lopen, waardoor die worker meer te doen heeft. Maar als je zonder OC al hangende workers hebt dan is er iets stuk. Een core niet stabiel (kan ook mobo of PSU zijn) of je mem naar de filestijnen? Lijkt mij geen OC materiaal zo..

PAS OP: Hier huist een notaire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True