Lange uittrap of via eigen verdediging?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Disclaimer: ik ben een causual voetbal kijker, dus echt verstand van het spel heb ik niet :)

Wat me altijd opvalt in voetbalwedstrijden is dat keepers soms prefereren om altijd een lange uittrap richting het veld van van de tegenstander te nemen, waarbij de bal een grote kans maakt om in de handen van de tegenpartij te komen, waardoor de aanval die is afgeslagen vrij snel weer opnieuw begint.

Je zou toch zeggen dat het de voorkeur heeft om de bal met grote zekerheid in eigen ploeg te houden, door bijvoorbeeld naar je eigen verdedigers te spelen bij een uittrap.

Toch zie je naarmate het spel omslaat in nervositeit door druk van de tegenstander dat keepers opeens overschakelen naar de lange uittrap, die de situatie vaak niet in positieve zin beïnvloed.

De enige reden die ik me kan voorstellen is dat je je eigen spelers de gelegenheid geeft zich opnieuw te verspreiden over het veld.

Gezien mijn bovenstaande observaties, kan iemand me meer helderheid geven over het gebruik van deze tactiek?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:05
Oke. ik ga een poging wagen!

Heb je toevallig de Halve finale champions league gezien? Daar speelde chelsea alleen met deze tactiek omdat ze totaal niet door het middenveld van Barcalona met normaal voetbal. dus als barcelona aan het aanvallen is en de keeper krijgt de bal geeft hij deze een harde trap en de spits gaat als een gek rennen om de bal te halen, lukt niet altijd, maar heeft toch 3 doelpunten opgeleverd. dus inderdaad, deze tactiek word gebruikt als er heel veel druk word gezet door te tegenstander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:20
defiant schreef op maandag 30 april 2012 @ 00:35:
Disclaimer: ik ben een causual voetbal kijker, dus echt verstand van het spel heb ik niet :)

Wat me altijd opvalt in voetbalwedstrijden is dat keepers soms prefereren om altijd een lange uittrap richting het veld van van de tegenstander te nemen, waarbij de bal een grote kans maakt om in de handen van de tegenpartij te komen, waardoor de aanval die is afgeslagen vrij snel weer opnieuw begint.

Je zou toch zeggen dat het de voorkeur heeft om de bal met grote zekerheid in eigen ploeg te houden, door bijvoorbeeld naar je eigen verdedigers te spelen bij een uittrap.

Toch zie je naarmate het spel omslaat in nervositeit door druk van de tegenstander dat keepers opeens overschakelen naar de lange uittrap, die de situatie vaak niet in positieve zin beïnvloed.

De enige reden die ik me kan voorstellen is dat je je eigen spelers de gelegenheid geeft zich opnieuw te verspreiden over het veld.

Gezien mijn bovenstaande observaties, kan iemand me meer helderheid geven over het gebruik van deze tactiek?
2de bal. M.a.w. anticiperen dat de bal doorgekopt wordt (en dan is het gelijk gevaarlijk) of anticiperen op de afvallende(sp?) bal. Als de tegenstander gelijk druk set, wordt het bijna onmogelijk om goed uit te verdedigen. Tenzij je daar de spelers en het team voor hebt (op getrained). Druk zetten vereist ook doorschuiven, wat dus betekend dat er ruimte achterin komt. Dan is een lange uittrap weer gevaarlijk.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

defiant schreef op maandag 30 april 2012 @ 00:35:

er is een belangrijkere reden voor de lange uittrap en dat is het proberen de verdediging van de tegenstander te verrassen als deze nog geen kans heeft zich nieuw te formateren..

het langzaam opbouwen van achteruit betekent ook dat de verdedigers voldoende tijd hebben zich te positioneren én mogelijk ook verdedigers die mee naar voren gegaan waren, genoeg tijd hebben weer terug te komen..

een lange bal van achteruit heeft een behoorlijke grote kans dat hij terechtkomt bij de tegenstander, maar die keren dat dat niet gebeurd is de kans dat er gevaar uit ontstaat ook relatief groot:

goed voorbeeld, nederland-zwitserland op EK 1996.. fantastiche uittrap van der Sar, direkt op Bergkamp
YouTube: Korte samenvatting Nederland - Zwitserland EK 1996

[ Voor 12% gewijzigd door RM-rf op 30-04-2012 14:20 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je speelt als keeper niet naar een speler maar naar een richting.

Als de bal niet goed valt moet de tegenstander hem controleren en weer afspelen. Dat gaat sowieso moeilijker omdat de bal de verkeerde richting ingaat. Je hebt dan als ploeg de tijd om de druk op te voeren en mogelijk de bal te heroveren.
En soms valt die ook goed en kun je gelijk aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als toevoeging op bovenstaande redenen wil ik nog opmerken dat een korte uittrap ook inhoudt, dat de bal niet ver van je eigen doel is. Als je dus direct onder druk gezet wordt door de tegenstander, dan breng je als keeper je verdedigers in de problemen als je ze kort aanspeelt. Om op het eerdere voorbeeld van Barcelona - Chelsea in te haken: Barcelona speelt vrij ver naar voren, waardoor de verdedigers van Chelsea bij balbezit al snel in de problemen kunnen komen. En balverlies rond je eigen zestien-meter gebied is op dat niveau dodelijk, dus dan ros je die bal maar gewoon naar voren (met als bijkomende voordelen de eerder genoemde redenen :+ ).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik was een tijdje keeper en heb geleerd dat je beter de actie kon opbouwen. Als je elke keer de bal naar voren trapt en 7 van de 10 keer komt hij bij de tegenstander terecht worden je team maten terecht een beetje boos. Ik kan me wel volledig vinden in het verhaal dat als de tegenstander naar voren speelt (waardoor je achter meer ruimte zou kunnen krijgen) je beter de bal verder naar voren trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Het hangt af van het type voetbal dat de betreffende ploeg speelt.

Een team als Barcelona bouwt een aanval graag op vanuit de verdediging. De keeper zal dus vaker ervoor kiezen om de bal (over de grond) via de verdedigers te spelen. Teams met wat minder opbouwende kwaliteiten en met veel lengte/kopkracht voorin, bijvoorbeeld Liverpool zullen vaker de lange bal hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mr_Size schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:47:
Het hangt af van het type voetbal dat de betreffende ploeg speelt.

Een team als Barcelona bouwt een aanval graag op vanuit de verdediging. De keeper zal dus vaker ervoor kiezen om de bal (over de grond) via de verdedigers te spelen. Teams met wat minder opbouwende kwaliteiten en met veel lengte/kopkracht voorin, bijvoorbeeld Liverpool zullen vaker de lange bal hanteren.
En van de wedstrijd, als je als team vroeg onder druk staat (de aanvallers van de tegenstander jagen flink achter de verdedigers in balbezit aan) en je weet je hier niet uit te voetballen (door goed te bewegen op het middenveld) kun je de bal beter naar voren weg schieten in de hoop dat je aanvallers het (kop)duel winnen. Anders loop je vroeg of laat tegen balbezit aan in je eigen (centrale)verdediging, iets wat erg gevaarlijk is omdat met een beetje pech de speler die de bal onderschept gelijk in z'n eentje op de keeper af kan.

wat minder serieus:
Kijk eens een wedstrijdje 2e Divisie, Jupiler league (nu net afgelopen maar bij de Play-Off's zie je de betere teams passeren). De meeste voetballers daar kunnen niet al te goed voetballen relatief dan dus om die bal toch maar in de buurt van de andere goal te krijgen schiet iedereen die knikker maar zo snel mogelijk naarvoren.

Als je dat 90 minuten consequent doet dan land hij best vaak nog een keer bij een eigen speler die hem warempel genoeg nog in de goal of bij een medespeler krijgt.

[ Voor 52% gewijzigd door GoldenSample op 02-05-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Dank voor de antwoorden, het is duidelijk dat ik zelf nooit voetbal heb gespeeld (hoe is het mogelijk in Nederland :)

Ik heb denk ik onderschat hoe moeilijk het kan zijn om als je de mindere ploeg bent om op eigen helft de bal te controleren. Maar een mindere ploeg controleert ook op het veld van de tegenstander natuurlijk slechter de bal, waardoor je alleen tijd koopt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1