Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaagie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-03-2022
Ik probeer 2 Asus HD6950 2GB (DC2) in crossfire te draaien op een systeem met de onderstaande specs. Beide videokaarten zijn zichtbaar onder apparaatbeheer en CCC. Echter een van de twee wordt in CCC als uitgeschakeld weergeven.

Overige specs:
- mobo: Asus P6X58D-e (3 x PCIe 2.0 x16 (x16-8-8 of x16-16-1))
- 16 GB DDR3 1088 corsair
- 2x SSD (90 en 240 GB) sata3
- Intel i7 core 3GHZ 8mb cache (950 serie)
- Corsair 850watt voeding
- 2x Asus HD6950 2GB in PCIe slot 1 en 3. (x16-0-1, volgens asus bronnen is x16-0-8 niet mogelijk)
- windows 7 home edition

Mobo destijds gekozen vanwege de uitstekende support voor crossfire en sli.Na enkele weken testen en onderzoeken een half jaar geleden (zonder succes) en nu nogmaals de afgelopen week krijg ik nooit de optie om crossfire aan te zetten in CCC.

Ondernomen acties:
- drivers verwijderd via catalyst installer, opnieuw geinstalleerd (versie 11.x tot en met 12.4)
- bijbehorende CCC profiles (tot 12.3 cap 1)
- kaarten verwisseld tussen PCIe sloten, alle mogelijke combinaties
- complete reinstall windows 7 (uberhaupt nodig ivm nieuwe ssd)
- 1 kaart per keer gemount
- crossfire bridges in enkelvoud en in dubbelvoud (oja en zonder... ;))
- native asus drivers (oudere CCC) via asus.com
- flashen van roms naar 6970 unlocked versie (originele bedrijfsroms staan er nu weer op)

Deze acties heb ik bovendien in vrijwel iedere denkbare combinatie uitgevoerd. In sommige gevallen eindigde ik met IRQ issues of een uitgeschakelde kaart, op dit moment werken beide.

De kaarten zijn 3 slots breed, dus ze passen niet in slot 1 en 2 tegelijkertijd. Hiervoor heb ik wel een PCIe 2 16x riser card beschikbaar. Alleen slot 2 kan hiermee ge-extend worden, in slot 1 wordt de systeem start instabiel (geen beeld of vga check draait niet). Op dit moment gebruik ik echter 1 en 3 zoals in de specs omschreven.

Iemand nog ideeen, anders zie ik geen andere optie dan een andere mobo uit te proberen.

edit:
- cmos reset geen effect
- installatie 9.2 versie intel chipset drivers geen effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaagie
Heavy duty (BF3 @ ultra) gebruik van de kaarten laat ook geen gebruik zien van de tweede kaart in zowel MSI afterburner, GPU-Z dan wel GPU tweak van asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

Dus als ik het goed begrijp draai je een high-end videokaart in een PCI-E 1x slot. Je streept 15/16e deel van de bandbreedte weg en je vind het vreemd dat je weinig performance overhoudt?

Er zijn wat testjes geweest van de verschillende review sites waarbij ze videokaarten steeds minder en minder bandbreedte gegeven hebben. Uiteindelijk hielden ze gemiddeld 75% van de power over maar die info is alweer een paar jaar oud. De kans is vrij groot dat je de totale performance achteruit haalt met een crossfire opstelling dan vooruit duwt.

Nu heb je een aantal mogelijkheden:
- Nieuw moederbord met voldoende ruimte tussen PCI-E slot 1 en 2 zodat je 8x en 8x kunt draaien (of 16/16)
- Nieuwe dual slot koeler voor je bovenste kaart
- videokaarten verkopen en een nieuwe aanschaffen die een stuk meer performance heeft. Het hele crossfire gebeuren dus uit het raam gooien.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25
M2M schreef op maandag 30 april 2012 @ 16:49:
en je vind het vreemd dat je weinig performance overhoudt?
Nee, dat 1 van de 2 kaarten het niet doet en Crossfire geen optie is in CCC, dat is dus wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Paprika schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:27:
[...]

Nee, dat 1 van de 2 kaarten het niet doet en Crossfire geen optie is in CCC, dat is dus wat anders.
ik lees hier wat anders:
op dit moment werken beide.
Dus crossfire werkt blijkbaar wel?

Al met al niet duidelijk en het kan best zijn dat ik het verhaal niet helemaal goed begrepen heb. In ieder geval zouden beide kaarten afzonderlijk van elkaar getest moeten worden.

Blijkbaar ook al gedaan:
1 kaart per keer gemount

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25
Swaagie schreef op maandag 30 april 2012 @ 16:11:
Heavy duty (BF3 @ ultra) gebruik van de kaarten laat ook geen gebruik zien van de tweede kaart in zowel MSI afterburner, GPU-Z dan wel GPU tweak van asus.
Rare post, back to Queen's day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaagie
Dank voor de reacties!
Dus als ik het goed begrijp draai je een high-end videokaart in een PCI-E 1x slot. Je streept 15/16e deel van de bandbreedte weg en je vind het vreemd dat je weinig performance overhoudt?
Begrijp het issue alleen PCI-E slot 2 zit te dicht op slot 1 om beide kaarten zo te plaatsen. Maar dat is ook niet het probleem. Ik wil eerst wel eens een werkende crossfire zien voordat ik via een riser card slot 2 ga gebruiken.
- Nieuw moederbord met voldoende ruimte tussen PCI-E slot 1 en 2 zodat je 8x en 8x kunt draaien (of 16/16)
Of uberhaupt een compleet nieuw moederbord aanschaf omdat de huidige om wat voor reden dan ook corrupt is.
Dus crossfire werkt blijkbaar wel?
Nope het werkt niet, geen enable optie in CCC. Echter apparaatbeheer/CPU-Z/GPU-shark laten de tweede videokaart wel zien. In CCC staat de tweede kaart disabled.

@Vipeax
Wat is er zo raar aan mijn tweede post, FurMark geeft ook geen gebruik van de 2e GPU aan. Ik wilde hiermee uitsluiten dat de xfire op of andere manier stilletjes toch werd gebruikt.

edit:
aanpassen van register opties zoals uitzetten van ulps (energiezuinige modus) heeft ook geen effect

[ Voor 6% gewijzigd door Swaagie op 30-04-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaagie
Installatie van CCC 11.12 zoals voorgesteld op ROG forum heeft ook geen effect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

zou je eens een foto kunnen maken van de PCI-E riser? Zitten daar extra chips op? Of is het gewoon een passieve riser?

Ik zou in het laatste geval dat ding eens proberen in slot 2. Werkt het wel, dan weet je in ieder geval zeker dat crossfire tussen slot 1 en 3 dus niet gaat werken en het eigenlijk gewoon aan je moederbord ligt. En dan weet je ook gelijk wat daaraan te doen is.

Bovendien acht ik de performance gain nagenoeg nihil als je de videokaart in slot 3 gebruikt. Misschien een idee om eens te kijken naar een ander moederbord?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaagie
Ik zal het morgen eens proberen

Het is deze riser http://www.soarland.com/F...ser_Card-product-250.html

edit: een passive riser voor zover ik weet/kan zien

[ Voor 17% gewijzigd door Swaagie op 05-05-2012 09:20 ]

Pagina: 1