• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 19:58
Beste tweakers,
Mijn moederbord heeft 2 x 4 pins aansluiting voor de cpu fans.
Ik wilde nu 1 van de standaard fans van mijn Spire Germini koeler vervangen door een Scythe Gentle Typhoon. Deze fan heeft echter een 4 pin molex en een 3 pin aansluiting. Als ik de fan met de molex aansluiting verbindt dan gaat de fan op zijn max. werken en dat maakt veel lawaai (geen PWM mogelijk). Als ik de Typhoon met de 3 pin connectors aansluit op de 4 pins aansluiting van het moederbord krijg ik bij het opstarten van de pc steeds de "cpu fan error" melding. Op een aantal fora lees ik dat dit een bekend probleem van dit bord is: deze vereist dat beide aansluiting op het moederbord bezet zijn en dan wel met een 4 pins fan connector. Dit schijnt een BIOS bug te zijn die Asus niet repareert.

Om dit probleem op te lossen dacht ik de 4 pin molex "om te bouwen" tot een 4 pins fan connector. Denken jullie dat dit mogelijk is?
Het zou natuurlijk nog makkelijker zijn als zoiets als een converter bestond (4 pins molex to 4 pins fan connector). Ik heb er naar gezocht maar kan niets vinden. Weet iemand of zoiets bestaat?

Alvast bedankt

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
acale schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:16:
Om dit probleem op te lossen dacht ik de 4 pin molex "om te bouwen" tot een 4 pins fan connector. Denken jullie dat dit mogelijk is?
Het zou natuurlijk nog makkelijker zijn als zoiets als een converter bestond (4 pins molex to 4 pins fan connector). Ik heb er naar gezocht maar kan niets vinden. Weet iemand of zoiets bestaat?

Alvast bedankt
De 4-pins molex bestaat uit 2x ground, +5V en +12V, ik zou echt niet weten hoe je dat om kunt/wilt zetten naar de 4-pins fan-connector :?
PWM: 1 draadje voor toerentaluitlezing (RPM) en eentje voor de PWM-controller; dan nog ground en +12v.

Spot the difference ;)

Is in het BIOS niet uit te zetten dat 'ie de toerentallen van die fans uitleest (oftewel IGNORE/DISABLED)?
En dan met een eenvoudige fancontroller (Zalman Fanmate bijv., kost een paar euro) zelf het toerental op een aangenaam geluidsniveau/goed koelend toerental afregelt?

• acale
Ik heb al geprobeerd de optie die je bedoelt op "ignore" te zetten maar dat maakt geen verschil. Zoals ik al zei, elders las ik dat dit moederbord perse eist dat de cpu fan aansluiting 4 pins moet hebben. Bij de 3 pin krijg ik dus die foutmelding.
Het bijzonder van die 3 pins connector op de Typhoon is dat de connector zelf maar 1 draadje heeft, een geel draadje om precies te zijn. Op internet zie ik echter dat een 3 pin fan connector altijd een geel, zwart en rood draadje heeft.
Is het normaal dat de Typhoon slechts 1 geel draadje heeft?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
acale schreef op maandag 30 april 2012 @ 10:56:
Is het normaal dat de Typhoon slechts 1 geel draadje heeft?
Waarschijnlijk wel, die dient dan alleen om het toerental (RPM) door te geven aan het moederbord, de stroom wordt geleverd door de molex.

Ik snap nu ook iets beter wat je wilt denk ik ;)
Je zou mogelijk de ground en +12V door het moederbord kunnen laten leveren (dur 3-pins fanconnector), maar 4-pins gaat niet lukken, omdat de fan de specifieke PWM-aansturing ontbeert.

Echter, het zou kunnen zijn dat ze bang zijn dat de Typhoon teveel stroom trekt, en ze daarom een molex voor de stroomvoorziening gebruiken.
De fan-connectoren van een moederbord kunnen slechts een paar Watt leveren (wat voor het gros van de fans genoeg is).

Als ik op de site kijk, lijkt me dat echter geen punt, die met het hoogste toerental vraagt slechts 1 Watt.
Kortom, geen idee waarom ze dat zo gedaan hebben ;)

Simpelste is zoals gezegd iets als een Zalman Fanmate ertussen zetten, kost 3-6 euro.
Of als je meer fans zo wilt aansturen een wat uigebreidere controller met mooie knopjes die je in een drivebay plaatst.

• acale
Bedankt voor je antwoord. Ik heb trouwens dit model: Scythe 120MM Gentle Typhoon 5400RPM D1225C12BBAP-31.

Als ik die Zalman Fanmate ertussen zet, heb ik dan het probleem opgelost dat dit bord alleen een 4 pins fan wil?
Ik ken namelijk dit product niet.

Edit:
Volgens mij heb ik het al gevonden: het antwoord is nee.
Ik zal proberen deze fan terug te sturen en met het prijs verschil een Scythe Slip Stream SY1225SL12HPVC kopen.

Bedankt voor je hulp

[ Voor 28% gewijzigd door acale op 30-04-2012 12:49 ]