ASRock Z68 Extreme3 Gen3 USB werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Vandaag hield spontaan alle USB er mee op. Als ik bij het opstarten een willekeurig USB-apparaat aan een willekeurige USB-poort hang, blijft het systeem ofwel bij BIOS scherm of er vlak na gewoon hangen.

Met hetzelfde toetsenbord via de PS/2 poort werkt deze nog steeds prima. Met de hardware is dus feitelijk niks aan de hand. Hiermee kan ik ook doorstarten en inloggen in Windows (Win7 64bit).

Als ik daarna de receiver van m'n muis in de USB-poort stop, volgt het Windows geluid van 'usb gevonden', direct gevolgd door het geluid van 'usb verwijderd'. Die laatste geluid blijft zich dan om de drie seconden herhalen. Steeds vlak voor de volgende heb ik een fractie van een seconde waarin de muis reageert.

Wat heb ik gedaan (na zoeken op Google en bij ASRock):
CMOS clear - hielp niet
BIOS update (naar v1.30) - hielp niet
Allerhande software en drivers verwijderd - hielp niet
Drivers opnieuw installed - hielp niet
Mail gestuurd naar technische support van ASRock... het antwoord daarop kan natuurlijk even duren.

Dan merk je ineens weer hoe ernstig we gewend zijn aan het gebruik van een muis :) Browsen met alleen een toetsenbord is echt een ramp. Maar goed, ik zit nu dus met een kreupel systeem, iemand nog meer suggesties wat ik kan proberen om deze weer aan de praat te krijgen?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Bios batterij ff uithalen al geprobeerd?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Die suggestie ben ik ook tegengekomen, maar ik kan dat ding nergens vinden :X

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• ion
  • Niet online

ion

Ik heb het moeder bord zelf ook goed kijk. Het is een klein rond batterijtje, kijk ff op Google afbeeldingen dan zie je het wel.

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07-2025
http://www.asrock.com/mb/...xtreme3%20Gen3%28m%29.jpg

niet te missen tussen de PCI poorten

• ion
  • Niet online

ion

;) nou probeer het is. Werkt meestal beter dan Cmos clear

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Inderdaad niet te missen :) ...tenzij je een joekeloekel van een videokaart hebt die precies over die twee sloten heen zit ;)

Batterij is er uit, nu even m'n geduld dingetje doen.

• ion
  • Niet online

ion

En verdere ontwikkelingen?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Yup... batterijtje er een half uur uit gehad, net er weer in. Helaas, nog precies hetzelfde probleem. Damned! Had gehoopt dat dit 'm inderdaad zou zijn.

• ion
  • Niet online

ion

Windows opnieuw installeren

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik snap dat je die optie noemt, daar verwacht ik het echter niet. Natuurlijk ga ik het wel proberen.

Als het systeem al moeilijk begint te doen nog voor ik uberhaupt bij het starten van Windows kom... dan is er meer aan de hand.

• ion
  • Niet online

ion

Verder weet ik niet meer ideeën, probeer misschien met zo min mogelijk apparaten op te starten en start is op zonder USB apparaten en sluit later aan

Verwijderd

Ik heb zelf een pasus maximus extreme en bij mij vallen de usb poorten ook vaak uit. Dit is nadat ik 1 van mn 3 videokaarten op mn tv heb aangesloten om te gamen. Dit lijkt een bug te zijn... En het enige wat dan helpt. Dit klinkt raar want zelfs de batterij er uittrekken helpt dan niet. Is de voeding echt uit te zetten of dus de stekker er uit trekken. Paar minuten wachten en weer aan zetten of de stekker er weer in doen. Soms werkt dit na de 1e x niet. en pas na de 3e x ofzo... Probeer het zou ik zeggen. Succes!!!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Aangezien de testen tot zover weinig op hebben geleverd ga ik het allemaal proberen, zal updates posten als er wat te vertellen valt. Tot zover in ieder geval bedankt voor de suggesties :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Toch nog even een update. Alles uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer teruggezet. De conclusie is dat er op zich niets mis is met de USB poorten op het moederbord, die werken. De front-side USB is wel stuk, evenals de USB hub.

Een nieuwe hub is snel aangeschaft, maar daarbij nog wel een bijzondere werking. Als ik de externe voeding van de hub heb aangesloten, gaat het systeem geheel niet aan. Geen schokje in de fans, geen lampje dat gaat branden. Stekkertje er uit en alles start weer zoals het hoort.

Vreemd, maar ik ben allang blij dat het moederbord op zich nog goed functioneert... een hub is toch makkelijker te vervangen :)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Sluiting... Heb ook eens gehad dat het aansluiten van een zootje frontside USB poorten resulteerde in een systeem dat helemaal niks meer deed. Gare soldering of een ongelukkige kink in het kabeltje, ik weet het ook niet. Gelukkig is je plankje in orde.
Pagina: 1