• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Hallo mede tweakers ,

Ik heb van de week een nieuw moederbord verkocht namelijk de guerilla x58 van gigabyte omdat ik in de veronderstelling was dat mijn geheugensloten kapot waren van mijn Sabertooth. Nu kwam ik er vandaag achter na het inbouwen van mijn nieuwe moederbord dat het geheugen wel gezien wordt maar niet actief is , er wordt maar 4 van de 12 GB gebruikt (speciale functie op moederbord leest het geheugen wel maar gebruikt het niet ) Hieruit blijkt dat alleen slot 3 werkt en als k het ram dan van plekjes verwissel dan ook werkt alleen slot 3. Als ik alleen slot 3 vul en de pc opstart blijft het scherm zwart , als ik alle 3 de sloten vul dan krijg ik beeld maar komt het geheugen niet door de nvram test van de bios. Oftewel is het nu dus mogelijk dat mijn geheugencontroller kapot is van mijn CPU ? Gezien het feit dat mijn Sabertooth hetzelfde euvel heeft.
En hoe kan het dan dat die kapot is :s . De voltages zijn altijd laag gebleven (1.25 CPU , 1,5 dram) . Tevens is deze CPU watergekoeld geweest dus heeft nooit hoge temperaturen gekend.

Bij.voorbaat dank voor de moeite en ik ben goed ziek ervan gezien.het feit ik een nieuw moederbord heb gekocht voor een uitgefaseerde Socket en nu de CPU kapot is ?! ( mobo gekocht van terw_dan) dus ook terug sturen is geen optie.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

Zegt je BIOS ook echt "NVRAM" of gewoon "RAM"? Dat is nogal een verschil.

edit:
JayJay schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:07:
ja het gaat om de ddr ram scan , vram is videogeheugen , foutje
"VRAM" en "NVRAM" zijn alsnog twee compleet verschillende dingen

[ Voor 66% gewijzigd door DataGhost op 30-04-2012 01:45 ]

• JayJay
ja het gaat om de ddr ram scan , vram is videogeheugen , foutje

• JayJay
Wel te verstaan na het lappen van mijn CPU werken de geheugen sloten niet meer. Op de asus sabertooth kom ik makkelijk in Windows en ook Intel Burns test op 3,8 GHz is geen probleem met weliswaar 2 geheugd sloten gevuld m de gigabyte startniet eens op.

• JayJay
En het probleem is opgelost wat blijkt :O als je de cpu te strak aandraait dan werken de geheugensloten niet goed ? ookal worden ze wel gezien in de bios. Remounten was de oplossing. Vervolgens Intel burn test op 3,8 ghz en stabiel. nu alleen nog de temperaturen :o idle 39 graden en full load 67. Dit in combinatie met 420 Radiateur en 3x NB-pk3.

Oftewel 250 euro verder voor jan doedel ( nieuwe CPU gekocht en Mobo) Ligt nog mooi te wezen hier.

[ Voor 12% gewijzigd door JayJay op 02-05-2012 08:05 ]

• JayJay
iemand die dit euvel herkend van de 1366 en hoe dan wel aandraaien want het zit nu handvast maar er wordt al aangeraden ivm de temperaturen om hem alsnog aan te draaien ?!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe strak heb je 't dan wel niet aangedraaid? Want je moet je bord toch behoorlijk ver doorbuigen (wat nagenoeg onmogelijk is met de metalen backplate van 't socket) wil je hier gezeik mee krijgen. Weet je zeker dat je niet eerder ergens kortsluiting maakt, dat is waarschijnlijker dan dat het ding te strak aangedraaid wordt.
Pagina: 1