Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter03
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-08-2024
Hallo,

De laatste weken heb ik steeds meer last van lag tijdens het gamen, bijvoorbeeld in de games:
- Battlefield 3 (Multiplayer)
- Skyrim
- GTA IV
- Call of Duty MW 3 (Multiplayer)

- Het rare is dat de lag niet meteen begint bij het starten van het spel, maar, afhankelijk van de game, een paar minuten daarna. GTA begint vrijwel meteen en ook BF3 is vrij rap. Bij Skyrim duurt het veel langer en bij MW3 kreeg ik pas lag na een minuut of 10-15.
- Het verlagen van de settings heeft totaal geen effect op de lag.
- De bovenste drie games heb ik allemaal vloeiend kunnen spelen op deze pc, het probleem heeft pas later zijn intrede gedaan.
- Het aantal fps is niet bijzonder laag in-game, maar het beeld stottert nogal, ook met het bijhouden van de fps met Fraps levert niet veel resultaat op. Als ik alle frames langs ga in een excel-bestandje zitten er niet ineens hele lage bij.
- De lag komt niet voor bij alle games, Just Cause 2 met alles op zijn hoogst veroorzaakt geen lag.

Als videokaart gebruik ik dus een 6870 met de nieuwste drivers van AMD. (12.3 of 12.4 is dat.)

Mijn verdere specs:
- AMD Phenom II X4 945 @ 3.0 Ghz
- 4 GB RAM @ 1333 MHz
- 750 GB HDD @ 7200
- ASUS M4a78t-e
- 650 Watt voeding
- Acer beeldscherm 1440x900 @60Hz
Onder Windows 7 Ultimate.

Natuurlijk zou ik graag willen weten wat het probleem is. Is het bijvoorbeeld een hardware- of een softwareprobleem. Ìs het wel de videokaart of toch een ander onderdeel?

Is het mogelijk dat de hardware is beschadigd en daardoor ondermaats presteert? Ik heb bijvoorbeeld wel eens mijn videokaart eruit gehaald, de 6870 is de vervanger van een 4850. Na de overstap heb ik geen problemen gehad, drivers en al gingen prima. Later heb ik de 4850 er nog eens in gedaan, dat is inmiddels ook al wat maanden geleden. De 6870 zit er nu dus in en geeft nogal wat problemen. Het lijkt ook of de prestaties steeds minder worden.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Alvast bedankt,
Probleem opgelost, zie laatste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook zijn dat er in windows iets niet lekker zit. Ik zou de drivers even opnieuw installeren. Mocht dat nou niet werken kan je altijd even een schone windows installatie proberen.

Als dat het niet oplost kan je uitgaan van een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter03
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 18:17:
Kan ook zijn dat er in windows iets niet lekker zit. Ik zou de drivers even opnieuw installeren. Mocht dat nou niet werken kan je altijd even een schone windows installatie proberen.

Als dat het niet oplost kan je uitgaan van een hardware probleem.
Ik heb een Windows installatie dvdtje met een code, kan ik deze gewoon opnieuw gebruiken?
Zou het in het geval van een hardwareprobleem vallen onder de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Geef je fps rates is en de lagg kan ontstaan door te weinig vram, dus gebruik even msi afterburner zodat je je vram kan aflezen en vermeld de max even. Draai ook is ff 3D Mark en vergelijk je scores met anderen.

[ Voor 16% gewijzigd door ion op 29-04-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf ook weleens last van gehad met een 4850, deze presteerde zwaar ondermaats (6800 3dmark06) op een systeem dat makkelijk 12000 kon halen. Na een schone installatie was dat dus ook het geval.

GMKtec EVO T-1 | Intel Core Ultra 9 285H | Intel ARC 140T | Corsair Vengeance 96GB 5600C36 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter03
Ik heb 3D Mark 11 gedraaid op de performance preset van 720P.
Het volgende is daaruit gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/24qtpxt.png

Linkje naar de uitslag.

Ik heb wat rondgekeken en de scores komen wel aardig overeen. Maar de meeste mensen hebben een wat hogere score bij de processor waardoor het geheel wat omhoog wordt getild.
Ik zal morgen nog wat in-game benchmarks nemen van BF3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter03
Voor iedereen die toevallig in dit topic terechtkomt met een gelijkwaardig probleem:

Het probleem bleek niet te zitten in de videokaart, maar de cpu. Deze werd gewoon veel te heet, namelijk tegen de 70 tijdens browsen of een filmpje kijken en boven de 90 tijdens het gamen. Dit verklaart dus ook waarom ik eerst wel in staat was om zonder problemen BF3 te spelen en later steeds meer last kreeg van stotteringen. Er is na al die tijd een enorme hoeveelheid stof in de processorkoeler terechtgekomen. Met een aantal wattenstaafjes heb ik al het stof er tussenuit gepeuterd.

Het verschil is echt verbazingwekkend. Met wat simpele taken als het schrijven van deze review is de temperatuur rond de 30 graden en na het spelen van BF3 voor een half uurtje is de temperatuur niet boven de 49 geweest.

Ook het moederbord ging boven de 70 tijdens zware taken in het verleden. Behalve het stof verwijderd heb ik de ventilators wat harder gezet en nu zijn de temps van het moederbord met meer dan 20 graden afgenomen in dezelfde situatie.

Aangezien BF3 en GTA IV nogal cpu-intensief zijn heb ik daar veel meer en sneller last gehad van gestotter dan bij bijvoorbeeld MW3. Het is achteraf niet slim geweest om de binnenkant nooit eens schoon te maken of de temps goed te bekijken, maar goed, ik ben blij dat het lek boven is en de pc weer zorgeloos is te gebruiken.
Pagina: 1