Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• marcovo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-11 20:17
Hoi,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in de vage wereld van de mobieltjes, en een mooi advies kunnen geven over waarop ik het beste kan letten en welke mobieltjes/smartphones waarschijnlijk de beste keuze voor mij zijn.

Ik heb bijna 6 jaar nu een Sony Ericsson W300i, voor degenen die dit antieke apparaat nog kennen. Hij werkt nog, alleen hij begint dusdanige mankementen te vertonen dat ik eigenlijk een nieuwe moet. Ik hoor bijvoorbeeld vrij vaak 'Ik hoor je niet zo goed'... en ja, de microfoon heeft al wel eens wat geleden onder het gebruik... dus dat is niet echt prettig.

Ik ben al langer aan het letten op de gang van zaken van de smartphones. Android trekt mij aan, en ook die mobile OS wijzer in de pricewatch geeft Android hoog aan. Verder heb ik wel iets met HTC, al is die voorkeur niet geheel op feiten gebaseerd denk ik, dus geen harde voorwaarde. De HTC Sense laag lijkt me echter wel een echt fijne toevoeging, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.

De situatie is zo; ik wil een nieuw mobieltje waar ik lange tijd mee door kan. Een smartphone lijkt dan de verstandigste keuze. Zoals je kunt opmaken heb ik nog geen enkele ervaring met smartphones, dus ik zou niet weten wat voor mij geschikt zou zijn. Ik denk dat, als ik een smartphone zou aanschaffen, dat dit is wat ik er ongeveer mee zal (willen) doen:
  • Internet: Ik gebruik op dit moment wel eens internet om wat op te zoeken, controleren of even op facebook te kijken of zo. Waarschijnlijk zal met een smartphone mijn internet-gebruik vooral thuis ietwat omhoog gaan, omdat ik dan op wifi zou kunnen...
  • Belgedrag: Ik bel een paar keer per week, ik sms zo'n 40-50 keer per maand denk ik, maar dat wisselt sterk (kan ook wel eens 80 zijn denk ik).
  • Radio: Ik luister op dit moment dagelijks radio in de bus via m'n mobiel, het zou fijn zijn als dat ook met de nieuwe kon. (Ik weet niet of dat er 'standaard' in zit?)
  • Foto's maken: Niet vaak, maar als ik een foto wil maken wil ik dat meestal wel 'snel'.
  • Agenda: Als er een handig agenda-systeem in zou zitten zou dat wel handig zijn: een 'echte' agenda is me te veel sleepwerk en de agenda op mn huidige telefoon is ietwat omslachtig om alles in te noteren (nu staan alleen grote evenementen erin, en mis ik de rest..)
  • Apps: Enkele populaire / handige apps/games zou ik er wel op willen, maar ik denk niet dat ik een intensieve app-gebruiker wordt, mocht ik een smartphone kopen.
  • Accuduur: Op dit moment gaat m'n telefoon bij (relatief) actief gebruik zo'n 3 dagen mee. Met een smartphone ga je dat niet halen, maar de voornaamste reden om het 'smartphone kopen' uit te stellen was vanwege de korte accuduur: ik wil er eigenlijk wel 3 dagen actief mee kunnen doen, terwijl de meeste 2 dagen passief amper halen heb ik zo 't idee. 'Zo lang mogelijk' zou ik dan nog acceptabel vinden. De vraag is wat hierin mogelijk is?
  • Een beetje snelheid mag er wel in zitten.
  • Misschien vergeet ik nog iets :/
Daarbij ben ik op dit moment ongeveer €10,- per maand kwijt aan beltegoed. Ik zit bij T-Mobile, waardoor ik elke maand 300 gratis sms'jes krijg (pre-paid). Ik zou per maand niet veel meer dan dat kwijt willen zijn, maar dat hangt dan ook weer af van de bijkomende functionaliteiten: voor meer functies ben ik natuurlijk bereid meer te betalen. Ik heb een voorkeur om gewoon klant te blijven bij T-Mobile.
Als dit alles ook (of beter) mogelijk is zonder smartphone, is het misschien ook goed. Als ik er maar weer een paar jaar mee vooruit kan. Ik wil niet over 2 jaar weer een nieuwe moeten kopen zeg maar.

Kan dit allemaal in een mooie mobiel/smartphone gegoten worden? Wat zijn de mogelijkheden? Is dit genoeg informatie om een beetje een (globaal) advies te bepalen? Wat is voor mij het handigst?

Kunnen jullie me hier dan mee helpen?

Alvast bedankt :) .

Mvg,
Marco

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 17:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een budgetsmartphone zou voor jou al meer dan voldoende zijn, maar ik mis 1 ding in je hele uitleg, budget.
Zonder enig idee van wat je ervoor kwijt wil is het aanbod inderdaad veel te groot.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:06
Heb je zelf al wat op het oog? Ik zou ook niet voor een dure smartphone gaan, maar voor een (goedkope) samsung of sony.

Daarmee kan je dus makkelijk:
-radio luisteren
-snel een foto maken
-agenda: standaard heb je gewoon de agenda van Google: www.google.com/calendar dan kan je dus op je pc al je afspraken invoeren en dan heb je ze gelijk op je telefoon (of andersom). Of je download een van de 23532 agenda apps uit de store
-apps: Eigenlijk alle apps, alleen de zwaarde games kunnen een probleem worden.
-accu: bij matig gebruik kan je misschien de 2 dagen wel halen, maar dat is wel een probleem. Ik laad mijn telefoon gewoon elke nacht op (als je dat jezelf kunt aanwennen) en dan kom ik altijd makkelijk de dag door (sony xperia neo)
-Snelheid: sneller ==> duurder, dus daar moet je zelf een afweging in maken.

Kijk gewoon bij T-mobile waar je een mooi abbo'tje mee kunt scoren :)

Verwijderd

normaal is t-mobile redelijk duur geworden, maar via www.gsmtopdeal.nl kan je exclusieve abonnementsvormen krijgen bij t-mobile met bijvoorbeeld 225min + 75 sms jes + onbeperkt internet (tot 1GB volle snelheid daarna 64/64kbps) met een samsung galaxy S plus erbij voor eenmalig 25 euro en per maand 20.95 euro.. (je hebt meerdere toestellen en naar wens meer of minder belminuten)

edit: als je je inschrijft voor www.p-less.nl en via deze site doorlinkt naar www.gsmtopdeal.nl (of een andere site als je toch interesse hebt in een ander toestel op een ander site) kan je tot ongeveer 40 euro terugkrijgen..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 14:33 ]

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Gezien je vorokeur voor HTC en t-mobile:
HTC One V met t-mobile smart start, 12 euro bij te betalen bij Castle. Je komt dan op ongeveer 17,50 per maand over de eerste 24 maanden met 120 belminuten/sms/mb per maand. Met cashback kan daar nog een euro per maand van af.
De berichten over de accuduur zijn tot nu toe positief.

• marcovo
Bedankt voor de reacties!

Ik had wel enigszins aangegeven wat het budget was; iets rond de 10-20 euro per maand. Een aankoopbedrag heb ik niet gegeven, maar alles tot +- 200 is goed te doen.

Aan wat voor apps moet ik denken die je niet zou kunnen draaien met een budget-phone?

Op www.gsmtopdeal.nl zie ik vooral deals waarmee je een lage beginprijs hebt en daarna per maand relatief veel betaalt, zie ik dat goed? Is dat niet nadelig als ik deze telefoon bijvoorbeeld ook langer dan 4 jaar zou willen gebruiken?

De HTC One V had ik al zitten bekijken ja, lijkt me wel wat. Die zou in principe voldoen dan? Ik zie op tweakers geen review ervan, weten jullie ergens anders wel een goede review?

Er schoot net trouwens nog een vraag tebinnen. Ik zie bijvoorbeeld bij de HTC One V op pricewatch dit:
T-Mobile Smart Start 70 (2 jaar)
70 minuten of 70 smsjes
Maand: € 14,50
Data: 70MB
Prijs: € 81,-
5 winkels
Gemiddeld/maand: € 20,06
Totaal: € 481,50
Die 70MB, hoeveel kun je daarmee? Is dat snel op of niet? (Om even een idee te krijgen.)

Verwijderd

Ik gebruik ongeveer 30 mb per dag met daarbij 2 e-mailadressen synchroniseren, whatsapp, 20 minuten internet gebruik en eens per dag een drietal nieuws apps checken.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Alle apps die draaien op high-end toestellen draaien op budgettoestellen.
Android is android, alles is gewoon compatibel.

Verwijderd

Al is het wel zo dat op de budget toestellen de UI regelmatig hapert. Iets waar ik me persoonlijk enorm aan zou irriteren. Overigens gebeurt dat op een Galaxy S of Desire ook al en die zijn allen sneller dan de Android budgettoestellen.

Radio luisteren op je mobiel kan, mits je een FM ontvanger in het toestel hebt. Heeft het toestel dit niet dan kun je het streamen via internet maar dat kost wel redelijk wat data.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:33:
Al is het wel zo dat op de budget toestellen de UI regelmatig hapert. Iets waar ik me persoonlijk enorm aan zou irriteren. Overigens gebeurt dat op een Galaxy S of Desire ook al en die zijn allen sneller dan de Android budgettoestellen.

Radio luisteren op je mobiel kan, mits je een FM ontvanger in het toestel hebt. Heeft het toestel dit niet dan kun je het streamen via internet maar dat kost wel redelijk wat data.
Pff, dan ben jij wel héél perfectionistisch.
Ik heb een HTC legend (2 - 3 jaar oud, draait op 800Mhz singlecore, 256 mb RAM) en merk zo goed als nooit haperingen. Ik ben wel eens benieuwd met welk toestel jij dan haperingen hebt. Haperingen liggen in jouw geval dan waarschijnlijk aan je launcher.

Verwijderd

Zoals gezegd o.a. een Galaxy S. Deze leende ik van een vriend nadat mijn Desire HD verkocht was en ik op mijn Galaxy Nexus moest wachten. Galaxy S direct gereset zodat zijn gegevens weg waren. Heb een dag of 5 met dit toestel gedaan en de UI haperde regelmatig. Was dus op de standaard launcher en het gebeurde ook in apps als Whatsapp en Facebook.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mavamaarten schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:31:
Haha, was dat maar zo ja.

Vooral zware games moet je echt niet mee aankomen bij budgettoestellen. Ik heb zelf al een tijdje een HTC Wildfire (Buzz) en ik kan maar moeilijk games vinden die op dat ding draaien.

Angry Birds is bij de meeste levels redelijk onspeelbaar, om maar iets te noemen.

Daarnaast zijn er heel veel apps die de Play Store je niet eens laat installeren, omdat ze gewoon niet compatible zijn. Vaak gaat dat dan om een te lage schermresolutie of het ontbreken van een GPU.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• marcovo
Aan 70 MB heb je dus eigenlijk vrij weinig?
Aan wat voor games moet je denken bij 'zware games'?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:31:
Ik gebruik ongeveer 30 mb per dag met daarbij 2 e-mailadressen synchroniseren, whatsapp, 20 minuten internet gebruik en eens per dag een drietal nieuws apps checken.
Dat is best veel.

Ik verbruik maar zo'n 150 MB per maand meestal, en dan check ik vaak email, WhatsApp en Twitter.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Denk dat het verbruik ook meer in surfen op internet zit. Zeker als sommige websites geen mobiele versie hebben ben je al snel 500kb of meer kwijt om de website weer te geven.

• YadeRofl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06-2023
Dit lijkt me misschien een goede oplossing voor jou?

http://gsm.t-mobile.nl/tm...agasplbl.html?ab_agid=102

Samsung Galaxy S Plus
heeft android 2.3
5 megepixel camera
4 inch scherm en ligt ongeveer in jouwn budget

Verwijderd

YadeRofl schreef op zondag 29 april 2012 @ 23:08:
Dit lijkt me misschien een goede oplossing voor jou?

http://gsm.t-mobile.nl/tm...agasplbl.html?ab_agid=102

Samsung Galaxy S Plus
heeft android 2.3
5 megepixel camera
4 inch scherm en ligt ongeveer in jouwn budget
kan je beter hetzelfde toestel via gsmtopdeal kopen, meer internet op zijn minst..
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:30:
normaal is t-mobile redelijk duur geworden, maar via www.gsmtopdeal.nl kan je exclusieve abonnementsvormen krijgen bij t-mobile met bijvoorbeeld 225min + 75 sms jes + onbeperkt internet (tot 1GB volle snelheid daarna 64/64kbps) met een samsung galaxy S plus erbij voor eenmalig 25 euro en per maand 20.95 euro.. (je hebt meerdere toestellen en naar wens meer of minder belminuten)

edit: als je je inschrijft voor www.p-less.nl en via deze site doorlinkt naar www.gsmtopdeal.nl (of een andere site als je toch interesse hebt in een ander toestel op een ander site) kan je tot ongeveer 40 euro terugkrijgen..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2012 00:09 ]

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-11 11:43
Mavamaarten schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:31:
Ik weet niet waar je dát nu weer vandaan haalt, maar dat is _absoluut_ niet zo. Enkel de standaard apps zoals FB, Twitter en enkele games draaien op nagenoeg alle devices, op de een laggier als de andere, maar er zijn zat apps die een ARMv7 proc. vereisen terwijl de meeste ~€100-150 toestellen een ARMv6 proc. aan boord hebben. Ook heeft je GPU dan nog veel invloed, want zoals CompizFox zegt: een device zonder een echte losse GPU heeft zelfs al veel moeite met relatief simpele games als Angry Birds. Als je een beetje wilt gamen zul je op z'n allerminst toch een Adreno 200 GPU of iets vergelijkbaars moeten hebben, maar dan is een Adreno 205 of iets vergelijkbaars meer aan te raden. Als je ICS in de toekomst, eventueel dmv een custom ROM, wilt draaien kun je eigenlijk ook niet zonder een losse GPU.

Ik zou in jouw geval voor een Experia Neo, Motorola Defy(eventueel +), Alcatel 995 of als je meer budget gaat een ZTE Blade (accuduur is wat minder, wel relatief hoge resolutie voor de prijs) of een Samsung Gio gaan. Natuurlijk zijn er nog andere toestellen met vergelijkbare specs te vinden. Misschien kun je het beste aangeven in welke richting je qua budget wilt gaan. Als je richting de €300,- wilt gaan en een HTC prefereert is de HTC Evo 3D ook nog wel de moeite waard om naar te kijken: mooie specs als een Dualcore Proc. , 1GB Ram en de 3D functie voor als je daar waarde aan hecht voor €320,-

Succes!

• marcovo
Wat ik wel graag zou willen is een echt up-to-date toestel, dus het liefst de laatste android en zo. De meeste van de laatste suggesties vallen hier jammer genoeg niet onder.

Ik heb net wat rond zitten kijken, en ik zie dat de htc one v 512 MB RAM heeft. De htc desire had 576 MB of zo, en komt daaraan op dit moment te kort lees ik hier en daar. Hoe kan het dan dat de one v wel goed werkt op zoveel geheugen? En hoe zal die in de toekomst mee kunnen gaan met de nieuwe android-versies?

Ik zit ook te kijken naar de htc one s, die is wel wat duurder, maar dan weet ik denk ik zeker dat ik de komende jaren weer vooruit kan, of niet? Ik vraag me alleen af hoe lang je met een accu kan doen...

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:14
Misschien de xperia u, komt binnenkort uit

Verwijderd

marcovo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:40:
Ik zit ook te kijken naar de htc one s, die is wel wat duurder, maar dan weet ik denk ik zeker dat ik de komende jaren weer vooruit kan, of niet? Ik vraag me alleen af hoe lang je met een accu kan doen...
Een dag gemiddeld.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Als accuduur ECHT belangrijk is, zou ik wachten op de volgende:

Motorola Razr Maxx

• marcovo
Dat ziet er inderdaad mooi uit. Jammer dat er niet meer zijn met zo'n accu.

Hoe belangrijk het is; dagelijks zou ik er nog wel mee door kunnen maar ik heb een paar keer per jaar dat ik een paar dagen niet/moeilijker aan stroom kan komen (denk aan wandeltochten of kampen, "Er zit geen wandcontactdoos in de tent." :P ). En dan is het wel handig om een grotere accu te hebben lijkt me. Het is dan ook niet zo dat je er veel mee doet, maar tussendoor een foto maken zit er natuurlijk wel in.
Ik zit te denken, ik zag ook eens een keer een soort externe accu.. wat is er op dat gebied mogelijk?

Bijvoorbeeld zoiets:
http://www.amazon.co.uk/L...-Smartphone/dp/B0049UPYQW
Zijn die dingen handig?

Verwijderd

Gewoon een extra batterij kopen.

Verwijderd

marcovo schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 16:52:
Dat ziet er inderdaad mooi uit. Jammer dat er niet meer zijn met zo'n accu.

Hoe belangrijk het is; dagelijks zou ik er nog wel mee door kunnen maar ik heb een paar keer per jaar dat ik een paar dagen niet/moeilijker aan stroom kan komen (denk aan wandeltochten of kampen, "Er zit geen wandcontactdoos in de tent." :P ). En dan is het wel handig om een grotere accu te hebben lijkt me. Het is dan ook niet zo dat je er veel mee doet, maar tussendoor een foto maken zit er natuurlijk wel in.
Ik zit te denken, ik zag ook eens een keer een soort externe accu.. wat is er op dat gebied mogelijk?

Bijvoorbeeld zoiets:
http://www.amazon.co.uk/L...-Smartphone/dp/B0049UPYQW
Zijn die dingen handig?
die dingen zijn niet super handig, omdat ze op een gegeven moment minder goed beginnen te werken.

ik heb zelf zo een ding gekocht
http://www.ebay.nl/itm/Em...2a1aac4676#ht_3899wt_1270

waarbij je nog wel zo een kabeltje moet kopen voor de verbinding met de telefoon

http://www.sourcingmap.co...r-for-mp4-mp3-p-6449.html

of

http://www.ebay.nl/itm/Ne...3cc4d28259#ht_2458wt_1037

ligt eraan welke merk telefoon je pakt.

met daarbij 2700MAH oplaadbare batterijen van GP..

Met deze laad ik ongeveer 70% van mijn iPhone op.. (en itt kant en klare battery packs, kan ik er meerdere op zak hebben of ergens in een tankstation kopen eventueel)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 20:50 ]

Pagina: 1