Rede om bezorgd te worden? SMART waarden ( Samsung HD103SJ )

Pagina: 1
Acties:

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-01 01:37
Kijk hier eens naar
Moet ik snel een nieuwe schijf halen ( heeft nog gewoon garantie )
Hij zit in een Raid Array 00-01 dus migreren naar nieuwe schijf gaat dan sowieso al niet lukken

Afbeeldingslocatie: http://www.engeloogje.nl/samsung.jpg

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Voor uitleg: Wikipedia: S.M.A.R.T.
Die paar uncorrectable sectoren zijn redelijk normaal voor zulke grote schijven. Enige nadeel is dat je data waarschijnlijk corrupt is.
Temperatuur is wat hoog, zeker als het van de zomer nog warmer wordt.
C5 en C6 kun je fixen door een full format te doen (je kunt ze ook "repareren" zonder format maar dan heb je al snel Linux nodig. Je kunt ze namelijk repareren door enkel die sectoren te beschrijven die beschadigd zijn.)

Verwijderd

Je hebt 6 pending sectoren dus ACUUT problemen. Een zero-write ofwel lange format zou deze moeten oplossen. Daarna is de schijf gewoon te gebruiken en zal hij correct functioneren. Let wel op de Current Pending Sector (raw value; laatste kolom). Deze hoort altijd 0 te zijn; of je hebt bad sectors.

Verder is de temperatuur natuurlijk veels te hoog; zelfs ooit 56 graden geworden en dat is voorbij de grenswaarde 55. Je schijf is dus echt te warm geweest. Ik raad aan dat je de schijf anders koelt, bijvoorbeeld op een plek waarbij meer natuurlijke dissipatie mogelijk is.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
uit interesse, hoe zie je dat die schijf ooit 55 graden is geworden?

Verwijderd

56 graden.

De genormaliseerde temperatuur loopt van 100 tot 0 af, waarbij 100 het vriespunt betekent en 0 het kookpunt. Een waarde van 50 betekent dus 50 graden; een 'Worst' waarde van 44 betekent dat de schijf ooit 100 - 44 = 56 graden celcius is geworden, wat voorbij de 55 graden is waarvoor veel schijven een SMART failure geven.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
Interessant, bedankt!

• Gman2oo6
Ok dank je wel allemaal voor de info
Nou ga niks doen hij gaat RMA naar samsung ticket is al aangemaakt !!

Verwijderd

Ik heb nog garantie op deze disk, pakt de fabrikant dit denken jullie?

http://postimage.org/image/b3pji10a9

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:36:

garantie is vervanging bij defect, niet bij: "hij is beschadigd dus is wil een nieuwe"
defect als, kaduuc, doetniet meer, data loss. geen kunstmatige smart waarden

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 30-04-2012 22:40 ]

ora et labora

Verwijderd

mrc4nl schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:39:
[...]

garantie is vervanging bij defect, niet bij: "hij is beschadigd dus is wil een nieuwe"
defect als, kaduuc, doetniet meer, data loss. geen kunstmatige smart waarden
Moet me toch een beetje hellepie doen met van die uitleg van hierboven ja zeg maar doet ie doen :*) :*) :*)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:42:
[...]

Moet me toch een beetje hellepie doen met van die uitleg van hierboven ja zeg maar doet ie doen :*) :*) :*)
nou snap ik jou niet 8)7
ik bedoel gewoon dat slechte smartwaarden geen geldige reden van RMA zijn.

als je hem toch RMA stuurd kan de fabriek zeggen: hij doet het nog prima,
hier onze verzendkosten mag je ook nog ff betalen

ora et labora

Verwijderd

Gman2oo6 schreef op maandag 30 april 2012 @ 02:52:
Nou ga niks doen hij gaat RMA naar samsung ticket is al aangemaakt !!
Wees je wel bewust dat je een oudere 2e hands schijf terug kunt krijgen. Je huidige schijf ziet er goed uit behalve de bad sectors; dat laatste is iets wat op alle moderne schijven kan voorkomen en min of meer normaal. Je loopt dus het risico een minder goede tweedehands schijf terug te krijgen, en je bent bovendien je schijf een aantal weken kwijt. Om die reden raad ik meestal aan hardeschijven alleen te vervangen als ze echt defect zijn.
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:36:
Zelfde verhaal als hierboven maar slechts één bad sector. Een zero-write format lost al je problemen op; slechts 512 bytes kan niet gelezen worden. Schijf is niet defect dit is normaal voor moderne hardeschijven.
mrc4nl schreef op maandag 30 april 2012 @ 23:05:
In mijn ervaring is dat wel zo. In al mijn RMA's heb ik een SMART-output uitgeprint, soms zonder de vendor utility te gebruiken, die een RMA code geeft.

Als je Current Pending Sector niet op 0 staat, komt hij ook niet door de vendor utility; tenminste één sector is dan onleesbaar. Voor garantie is dit voldoende om hem om te wisselen. Maar zoals gezegd loop je wel het risico je mooie schijf met een enkele bad sector in te leveren voor een veel oudere schijf die een veel lagere mediumkwaliteit heeft en dus ook sneller bad sectors aan kan/zal maken in de toekomst.

Ik zelf zou beide schijven die in dit topic genoemd worden niet RMA'en maar zero-writen, waarna beide weer normaal gebruikt kunnen worden. Hou de SMART in de gaten en zorg dat Current Pending Sector altijd 0 is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 12:23 ]

Verwijderd

mrc4nl schreef op maandag 30 april 2012 @ 23:05:
[...]

nou snap ik jou niet 8)7

als je hem toch RMA stuurd kan de fabriek zeggen: hij doet het nog prima,
hier onze verzendkosten mag je ook nog ff betalen
Dat snapt ik wel :>

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:23:
[...]

Wees je wel bewust dat je een oudere 2e hands schijf terug kunt krijgen. Je huidige schijf ziet er goed uit behalve de bad sectors; dat laatste is iets wat op alle moderne schijven kan voorkomen en min of meer normaal. Je loopt dus het risico een minder goede tweedehands schijf terug te krijgen, en je bent bovendien je schijf een aantal weken kwijt. Om die reden raad ik meestal aan hardeschijven alleen te vervangen als ze echt defect zijn.

[...]

Zelfde verhaal als hierboven maar slechts één bad sector. Een zero-write format lost al je problemen op; slechts 512 bytes kan niet gelezen worden. Schijf is niet defect dit is normaal voor moderne hardeschijven.

[...]

In mijn ervaring is dat wel zo. In al mijn RMA's heb ik een SMART-output uitgeprint, soms zonder de vendor utility te gebruiken, die een RMA code geeft.

Als je Current Pending Sector niet op 0 staat, komt hij ook niet door de vendor utility; tenminste één sector is dan onleesbaar. Voor garantie is dit voldoende om hem om te wisselen. Maar zoals gezegd loop je wel het risico je mooie schijf met een enkele bad sector in te leveren voor een veel oudere schijf die een veel lagere mediumkwaliteit heeft en dus ook sneller bad sectors aan kan/zal maken in de toekomst.

Ik zelf zou beide schijven die in dit topic genoemd worden niet RMA'en maar zero-writen, waarna beide weer normaal gebruikt kunnen worden. Hou de SMART in de gaten en zorg dat Current Pending Sector altijd 0 is.
Goed punt, bedankt :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je de schijf niet scannen met de scan tool van de fabrikant (Seatools nu volgens mij)?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:23:
[...]

Wees je wel bewust dat je een oudere 2e hands schijf terug kunt krijgen.
Mag dat eigenlijk zomaar?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ja dat mag.

Ga je kijken in juridische termen, dan heb je hetzelfde type product gewoon terug gekregen, dus is het goed want je bent in theorie niet benadeeld. Dit gebeurd bij veel elektronica producten.

Een fabrikant heeft altijd nog wel een stapeltje liggen van producten die op een eerder tijdstip al waren gerepareerd. Hierdoor is de RMA periode een stuk korter en de meeste consumenten willen gewoon zo snel mogelijk hun product terug.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 02-05-2012 12:00 ]

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
ik zou hem zeker opsturen met je RMA en een outprint van Crystal.
Je zal zeker een nieuwe krijgen want herstellen doen ze toch niet.

Wat zij wel zullen doen (denk ik toch) is low format doen en dan terug meegeven met een andere RMA

• Gman2oo6
Nou Heb dus een low leve format gedaan ( tering lang duurt dat 48 uur )

Daarna alles weer geïnstalleerd
Eerst in IDE mode toen was alles normaal ( geen fouten meer )
Dus daarna weer in Raid0 opstelling en nu na het installeren van alles gaan we weer

Hier de foto
Afbeeldingslocatie: http://www.engeloogje.nl/samsung1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Gman2oo6 op 13-05-2012 13:53 ]

Pagina: 1