Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 20:28
Beste Tweakers,

Ongeveer 2 maand geleden heb ik een Asus X53SD-SX197V gekocht bij de Media Markt. De verkoper gaf hierbij aan dat deze laptop in zekere zin geschikt is om ook wat zwaardere spellen te spelen (CoD MW3, BF3). In deze laptop zit een nVidia 610m 2GB kaart, wat volgens hem een erg krachtige kaart is.

Nu heb ik het idee dat de drivers van deze kaart niet of niet goed geïnstalleerd zijn. Als ik een game installeer geeft deze aan dat hij mijn nVidia kaart niet ziet, maar alleen de onboard kaart van mijn i7 processor. Ook ben ik op de officiële website van nVidia op zoek gegaan naar een driver, maar kon dit helemaal niet vinden.

Mijn vraag is daarom: Kan ik mijn kaart testen of deze goed geïnstalleerd is, en als dit niet het geval is, hoe kan ik dit oplossen? Graag wil ik er bij vermelden dat ik nog al een leek ben op dit gebied. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ik wil niet gelijk iemand tot de grond toe afbranden, maar de nVidia Geforce 610m is geen krachtige kaart. Gevalletje 'niet weten waar je het over hebt'.

Zie ook: http://www.notebookcheck....GeForce-610M.63759.0.html

[ Voor 24% gewijzigd door _the_crow_ op 28-04-2012 19:07 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat zegt apparaatbeheer ? Staat de kaart daar uberhaupt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Die verkoper heeft je dan lekker een oor aangenaaid. Sowieso zijn er geen echt krachtige notebook GPU's, ze kunnen hoogstens concurreren met midrange desktop varianten (correct me if I'm wrong)
Als je zelf research had gedaan had je het volgende kunnen vinden:
http://www.notebookcheck....GeForce-610M.63759.0.html
The NVIDIA GeForce 610M is an entry level dedicated laptop graphics card and based on the same chip like the Geforce GT 520M or GeForce GT 520MX. It is based on the GF119 like the GT 520M and can feature clock rates up to 520MX level (900MHz). Using DDR3, the 64 Bit memory bus may become a bottleneck for the graphics card. Furthermore, low clocked versions are also seen in the wild. Our Acer Aspire 5750G review unit for example was clocked only at 672 MHz (lower than the 740MHz of the GT 520M).
Volgens deze site draait deze GPU battlefield 3 op low settings met een gemiddelde van 19 frames per seconden. Onspeelbaar dus

Mijn advies is om de laptop te retourneren omdat ze je dit product onder valse voorwendselen hebben verkocht. (namelijk dat hij geschikt is om ook zwaardere spellen te spelen)

p.s. de zinsnede ' in zekere zin geschikt .....zwaardere spellen' zou mij aan het twjfelen hebben gebracht of deze kaart wel daadwerkelijk geschikt is om te gamen;)

P.S.S ter info de typenr's van Nvidia bv GTX680 geven aan dat het om een serie 6 GPU gaat (meestal om het jaar/anderhalf een nieuwe serie, de volgende wordt waarschijnlijk 7xx, het 2de cijfer geeft aan voor wat voor doelgroep hij is bedoelt in dit geval de 8, die aangeeft dat het om het topmodel gaat ( cijfers 1 t/m 4 zijn de budget, 5-6 midrange, 7 high-end en 8 Super high end. het derde cijfer is vaak een nul soms staat er een 5 die aangeeft dat het een dual GPU videokaart is. Dus een 610 is een serie6 GPU gepostioneerd in de laagste/lagere regionen van de budgetmarkt. VB ter illustratie de fictieve gtx 555 is serie 5 (vorige serie) midrange, dual GPU. Ik hoop dat dit je het een en ander duidelijk maakt.
Overigens maakt AMD (voorheen ATI) weer gebruik van totaal andere nummering. (voor info stuur me een dm
Om het geheel nog moeilijker te maken gooien Fabrikanten het systeem om de paar jaar overhoop

[ Voor 28% gewijzigd door eL_Jay op 28-04-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mijn advies is om de laptop te retourneren omdat ze je dit product onder valse voorwendselen hebben verkocht.
Je hebt misschien wel gelijk maar dit gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Zoals al eerder is aangegeven ben je een (van de zoveelste :Z ) die zich een oor heeft laten aannaaien door een MM werknemer.

Gewoon mee terug gaan onder het mom dat je valse informatie hebt gekregen.

Tip voor de volgende keer: MM werknemers weten _Zelden_ waar ze over praten. Omdat een GPU 2GB Dedicated VRAM tot haar beschikking heeft wil nog niet zeggen dat deze ook goed is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:43
Krachtig is uiteraard relatief, maar dit is weer een gevalletje "Het nummer is hoger, dus zo ook de prestatie".
als je zelf ook wat onderzoek deed dan had je a) je notebook niet bij de mediamarkt gehaald en b) achtergekomen dat die game maximaal 17fps in BF haalt. voor de vergelijking: ik heb hier een gt555m 2gb die haalt 35 fps op low. dus hoger nummer is zeker NIET altijd beter. let erop.

de mediamarkt moet je nooit om advies vragen. die geven je altijd het duurste mee. klant: "meneer ik moet een HDMI kabel hebben", "verkoper: Ja dan moet je deze met goud belegde aansluiting hebben, perfecte kwalitijd is maar 95 euro." terwijl een 2 euro kabel van de action het zelfde doet.

ps: sterker nog, een intel HD 4000 presteerd BETER dan de 610m :(

[ Voor 4% gewijzigd door jessy100 op 28-04-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

jessy100 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:19:
voor de vergelijking: ik heb hier een gt555m 2gb die haalt 35 fps op low.
offtopic:
Mijn GT540M met 2GB VRAM haalt 35~40FPS op medium met 2xAA en schaduwen op low (Op 1920x1080) dus je doet toch wat fout :P .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
D4NG3R schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:22:
[...]

offtopic:
Mijn GT540M met 2GB VRAM haalt 35~40FPS op medium met 2xAA en schaduwen op low (Op 1920x1080) dus je doet toch wat fout :P .
de laatste keer dat ik mijn fps checkte was in de bf beta :P heb trouwens de 3gb versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
PilatuS schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:14:
[...]

Je hebt misschien wel gelijk maar dit gaat je niet lukken.
Los gezien van het feit dat dit heel lastig te bewijzen is, staat deze koper wel in zijn recht. Een verkoper heeft een informatieplicht

Ter info
http://www.consuwijzer.nl...niet_goed_ondeugdelijk_is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
eL_Jay schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:23:
[...]

Los gezien van het feit dat dit heel lastig te bewijzen is, staat deze koper wel in zijn recht. Een verkoper heeft een informatieplicht

Ter info
dit zou je bij een redelijke winkel misschien nog weel voor elkaar kunnen krijgen. maar de media markt is helaas geen redelijke winkel, deze keten geeft niets om zijn klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Probleem bij de media markt bij mij in de buurt is dat ze het personeel random over de afdelingen verspreiden, zo stond iemand die echt verstand van hi-fi had bij het witgoed. Op de computer afdeling durfde iemand mij te verkondigen dat de laptop-i7 tripple channel had xD.

Binnen eenzelfde serie is een hoger nummer wel degelijk beter, bv gtx580 tegenover gt540, die gt of gtx zegt eigenlijk vrij weinig. Als je dan kijkt naar de 610m die in jouw laptop zit, dan is dit zo ongeveer de zwakste kaart die je in die serie kan krijgen. De geheugengrootte is vaak ook marketing, ze proppen er vaak 2gb gddr3 op wat waarschijnlijk goedkoper is dan 1gb gddr5 terwijl laatstgenoemde voor betere prestaties zorgt.

Ik zou teruggaan met die laptop en je beklagen bij die verkoper, anders de manager er bij laten halen en een regeling laten treffen in de zin van korting op een laptop die wel voldoet aan jouw eisen, en het terugnemen van je huidige laptop. In ieder geval iets in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eL_Jay schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:23:
[...]

Ter info
Gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen. De MM gaat echt geen 2 maanden oude, licht beschadigte laptop terugnemen omdat een verkoper iets gezegd zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Anoniem: 263922 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:26:
.......................................................................................................................................................... en een regeling laten treffen in de zin van korting op een laptop die wel voldoet aan jouw eisen, en het terugnemen van je huidige laptop. In ieder geval iets in die zin.
Tot hier heb je gelijk, wat jij wilt is onredelijk. Redelijk is de koop ontbinden (koper heeft zijn geld terug, MM de laptop) of korting te geven op de gekochte laptop doordat de koper vals is voorgelicht.
Als MM, naast ontbinding van de koop, besluit korting te geven is dat alleen maar toe te juichen, maar dat is meer dan dat er redelijkerwijs van MM mag worden verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzeau
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het was inderdaad ook niet slim van me om zonder onderzoek een laptop te kopen. Dit is alleen achter af gezien, helaas. Los van het feit of ik wel of niet terug ga naar de MM om te kijken of ik mijn geld terug kan krijgen, zou ik graag ook antwoord willen op de vraag:

'Kan ik mijn kaart testen of deze goed geïnstalleerd is, en als dit niet het geval is, hoe kan ik dit oplossen?'
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Sorry voor het niet beantwoorden van je vraag.
Zoals vemeldt kun je bij apparaatbeheer (geloof onder beeldschermadapters) kijken of de GPU herkent wordt.er zou dan iets moeten staan in de trant van GT610m dit zegt echter niets over het feit of de drivers goed geinstalleerd zijn. Hier ben ik minder bekend mee, wat ik zou doen is alle drivers de-instaleren (wees hierin volledig anders krijg je conflicterende drivers) en de meest recente van de Nvidia site downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzeau
Bij apparaatbeheer staat de GT610m en de Intel HD Graphics Family (onboard kaart neem ik aan?). Dat is het dus niet. Verder had ik eerder al aangegeven dat ik de drivers voor de GT610m 2GB niet kan vinden op de nVidia website. De laptop deinstalleren heb ik al meerdere keren gedaan, daar ligt het dus niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

eL_Jay schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:42:
[...]

Tot hier heb je gelijk, wat jij wilt is onredelijk. Redelijk is de koop ontbinden (koper heeft zijn geld terug, MM de laptop) of korting te geven op de gekochte laptop doordat de koper vals is voorgelicht.
Als MM, naast ontbinding van de koop, besluit korting te geven is dat alleen maar toe te juichen, maar dat is meer dan dat er redelijkerwijs van MM mag worden verwacht.
Dat is waar, Heb wel eens een gevalletje met een vriend meegemaakt waar een verkeerde prijs bij een videokaart stond, uiteindelijk hebben we de kaart toch voor die prijs meegekregen. Leuke was dat hij hem zo nog goedkoper dan de goedkoopste online-shop gekocht heeft.

Maar dat is weer een heel ander geval dan dit, waar de onkunde van de verkoper de fout is. De aankoop ontbinden is het minste wat ze moeten doen imo, hun naam heeft wel een smet opgelopen, korting op een andere laptop vind ik dan niet gek om de klant te binden. En MM draait op genoeg producten een aardige marge dus dat kunnen ze best missen, voor mijn part korten ze dat op het loon van de verkoper, maar dan zou die verkoper uiteindelijk geld moeten betalen om daar te kunnen werken :P

Wat ik wil zeggen is dat je met wat moeite toch wat kunt bereiken, als ik zelf in die positie terecht zou komen met een product waar ik niet veel kennis van heb, dan zou ik net zo lang doorgaan todat ze het gebrek aan kennis van de verkoper (enigzins) compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:39
We hebben het hier over Optimus / switchable graphics neem ik aan? Zijn de juiste drivers geinstalleerd hiervoor? Het lijkt erop dat de dedicated kaart niet gebruikt / ingeschakeld wordt, en dus alleen de IGP gebruikt wordt.

[ Voor 48% gewijzigd door cmndr_adama op 28-04-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

In MediaMarkt naait iedereen . het is een grote zwendel en je krijgt punten om dure troep te verkopen.
Je ziet op dure producten van die gele stickers (hier krijgen verkopers provisie op oid).
En de rode stickers ook omdat die er uit moeten etc... etc...

Trouwens die geforce 610M.... dat is hooguit om een youtube filmpje in HD te kijken.

Je hebt 2 weken om je laptop terug te brengen. Als je een laptop koopt.. koop het gewoon via internet. Dat is ongeveer 2x zo goedkoop dan in een winkel en 100x zo snel als het om gamen gaat, want dan weet je dat je een minimaal een GTX 660 of GTX58m oid moet hebben of iets in die richting.

Als je gaat gamen op een laptop kom je er ook niet om heen dat je minimaal 1000 euro kwijt bent, dat is mijn mening iig en ik game niet op dia show snelheid ;)

[ Voor 82% gewijzigd door A87 op 29-04-2012 11:01 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jeroen04 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:07:
Verder had ik eerder al aangegeven dat ik de drivers voor de GT610m 2GB niet kan vinden op de nVidia website.
Vreemd, op de nVidia site staan alleen linux drives voor de 600m serie. Heb je de drivers op de Asus site al geprobeerd?

Geen idee of de link direct werkt, het is ook van de Belgische Asus site:
http://support.asus.com/D...uage=en&m=X53SD&p=3&s=114
Pagina: 1