Koelpasta mogelijke reden waarom Ivy bridge warmer loopt?

Pagina: 1
Acties:

• Hatseflatsepok
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10-2025
Er waren de afgelopen tijd veel berichten dat Ivy bridge processoren warmer lopen dan de Sandy bridge voorgangers, ondanks het lagere verbruik.

Mogelijke redenen waren de nieuwe tri-gate techniek, kleinere core omvang etc.

Maar het blijkt dat tussen de IB processor "die" en de Integrated Heat Spreader, koelpasta zit ipv zogenaamde "fluxles solder" (zoals bij SB).

Van koelpasta is het warmtegeleidende vermogen significant lager en kan de warmte minder goed / snel worden doorgegeven aan de Heatspreader.

Zie artikel over de uit elkaar gehaalde 3770k:
http://www.overclockers.com/ivy-bridge-temperatures

Soortgelijk artikel inclusief reactie van Intel:
http://techreport.com/discussions.x/22859

Wikipedia entry over onder andere "fluxless solder":
Wikipedia: Flux (metallurgy)

[ Voor 6% gewijzigd door Hatseflatsepok op 28-04-2012 18:37 . Reden: spelling niet goed ]

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 15:19
Dat zou zomaar kunnen ja. Nu is het aan de die hards om er eentje direct op de chip te waterkoelen en zien wat het verschil is :) Nu die IHS niet meer gesoldeerd wordt is deze een stuk makkelijker los te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door ToWi1989 op 28-04-2012 18:52 ]

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Dat is al gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/04/Ivy-Bridge-without-die-water-cooling-2-575x382.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bouweenpc.nl/wp-content/uploads/2012/04/Ivy-Bridge-without-die-water-cooling-1-575x446.jpg
Het blijft apart dat Intel koelpasta gebruikt onder de heatspreader van de nieuwe Ivy Bridge-processors. Aan de andere kant: een Fin heeft de heatspreader van zijn processor verwijderd en direct een waterkoelblok op het die gemonteerd. Dat gaf nauwelijks betere resultaten.

Hij raadt af hetzelfde te doen, aangezien er de kans bestaat dat je je processor onherstelbaar sloopt. Hoewel soldeer in theorie véél beter warmte kan overbrengen, blijkt dat in de praktijk slechts enkele graden te schelen. Het lijkt erop dat de warmteproblemen niet door de koelpasta worden veroorzaakt.
Bron

Officieel statement van Intel hierover:
“We are using a different package thermal technology on 3rd Generation Intel® Core™ desktop processors (Ivy Bridge). Coupled with the higher thermal density of the 22nm process shrink, users may observe higher operating temperatures when overclocking. This is as designed and meets quality and reliability expectations for parts operating under specified conditions.”
Bron

Theoretisch zou het verschil tussen soldeer en koelpasta groot moeten zijn (80 vs. 5 watt per mK), maar in de praktijk klokt de CPU 50MHz meer over, aldus deze post.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 12:57
quote: bouweenpc
De hogere temperaturen van de Ivy Bridge-processors zijn dus te wijten aan de grotere vermogensdichtheid en het gebruik van koelpasta, maar dat maakt volgens Intel niets uit voor gebruik onder normale omstandigheden.
Ik vind dat intel zich erg in de vingers snijd met dit te zeggen dat die hogere temperaturen niks uitmaken voor gebruik onder normale omstandigheden.. Voor een NON-K processor zou het zeker niks uitmaken want die gaan toch niet veel harder dan wat ze standaard kunnen..

Maar ik zie wel dat bijvoorbeeld msi erg commercieel bezig is.. Zo van nou met ivy bridge kan je 7GHZ halen..
Maar andere andere kant levert intel ondermaatse OC processors af..

Ik hoopte eigenlijk dat het probleem met een nieuwe revisie verholpen zal worden, maar aangezien ik de bron van intel gelezen heb, kan ik haast concluderen dat de consument en klant het er maar mee te leven heeft..

Ik vroeg mij zelf af wanneer bij het ocen (op welke voltage en GHZ) die enorme hitte ineens intreed..
Ik hoop dat er meer mensen zijn die met eigen resultaten naar buiten komen. Ik zie het momenteel nog niet zo zitten met ivy bridge.. Ook heb ik het gevoel dat ` ivy bridge` meer een soort van leer projectje is geweest dan een serieus goede retail processor.. Op interne GPU zal die het wel beter doen, maar blijft nog steeds echt achter lopen op AMD..

Dus het word nou een beetje lastig met kiezen, eerst maar eens zien wat ` AMDs Piledriver` er van gaat bakken, al heb ik idee dat het maar ietsie gaat verschillen tegenover de zambezi processors..

Tegen die tijd zullen we het maar zien..

Of wellicht nog een IVY als de situatie i.v.m die hitte nog gaat veranderen. Anders maar een goedkopere 2500K erin als ` piledriver` ook het nog niet is wat het zou moeten worden..

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:35
Ook als zou dit weinig uitmaken, maar wel even in ogenschouw nemen dat alle huidige CPU coolers zijn ontwikkelt ism een heatspreader, niet voor direct gebruik op de DIE.