Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Pain_E
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-07 21:47
Hallo allemaal,

Na lang uitstellen begin in nu voor het eerst aan een smartphone.
Helaas, zoals velen zie ik echt door de bomen het bos niet meer, ik heb inmiddels al dagen gezocht, maar ik kan nog niet een definitieve keuze geven. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Gezien het mijn eerste smartphone heb sta ik open voor alle keuzes/OS systemen en heb ik geen voorkeur voor een bepaald merk.

Toestelprijs: Rond de €350
Merk: Maakt niet uit

+ (waar ik het toestel voor ga gebruiken)

Customizen (mits de drempel niet te hoog is)
Gamen, tot zover mogelijk
Snel internetten
Lang meegaan, dus ,tot zover mogelijk, upgradebaar.

+- (wel gebruiken, maar minder belangrijk)
Het maken van foto's en video's. Ik wil het wel doen, maar heeft geen prioriteit.
Accu is belangrijk, maar heeft ook geen prioriteit.

- (don't care)
Super hoge camera- videoresolutie/geavanceerde foto/videobewerking.

Hopelijk is dit genoeg informatie. Mocht ik nog ergens een toelichting moeten geven, laat het me weten.

Mvg,

Pain E.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pain_E schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:04:
Hallo allemaal,

Helaas, zoals velen zie ik echt door de bomen het bos niet meer, ik heb inmiddels al dagen gezocht, maar ik kan nog niet een definitieve keuze geven. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Als je al zoveel gezocht hebt als dat je claimt, dan moet je toch in staat zijn om in ieder geval zelf al aan te geven wat je bekeken hebt. Wat heb je bekeken, wat vond je goed en wat niet? Naar welke toestellen heb je gekeken?

Des te meer inzet je zelf al toont, des te beter de hulp zal zijn :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 22:32

pathfinder2k

is hier...

Waarom geen HTC One V? Zit je met 280 netjes aan je ondergrens en heb je een prima telefoon voor. Anders een Sensation... al loop je dan wel met een verouderd toestel rond.

Verwijderd

pathfinder2k schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:20:
Waarom geen HTC One V? Zit je met 280 netjes aan je ondergrens en heb je een prima telefoon voor. Anders een Sensation... al loop je dan wel met een verouderd toestel rond.
Je geeft aan dat het erg belangrijk is dat je toestel update-baar is.

Ik zou in dat geval een van de Google Nexus telefoons aanraden; deze krijgen altijd als eerste, en altijd zowiezo, de updates naar de nieuwste versie van android mee.

Daarnaast zijn de verdere specs ook nooit misselijk, prima telefoons, en zoals "google het bedoelt heeft".

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:22:
[...]

Je geeft aan dat het erg belangrijk is dat je toestel update-baar is.

Ik zou in dat geval een van de Google Nexus telefoons aanraden; deze krijgen altijd als eerste, en altijd zowiezo, de updates naar de nieuwste versie van android mee.

Daarnaast zijn de verdere specs ook nooit misselijk, prima telefoons, en zoals "google het bedoelt heeft".
En zeker niet duur voor wat je krijgt: pricewatch: Samsung Galaxy Nexus i9250 Zwart

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Pain_E
gambieter schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:07:
[...]

Als je al zoveel gezocht hebt als dat je claimt, dan moet je toch in staat zijn om in ieder geval zelf al aan te geven wat je bekeken hebt. Wat heb je bekeken, wat vond je goed en wat niet? Naar welke toestellen heb je gekeken?

Des te meer inzet je zelf al toont, des te beter de hulp zal zijn :)
Ik heb naar veel toestellen gekeken, maar ik vind het moeilijk om daar de beste uit te kiezen, omdat de onderliggende, subtile verschillen er moeilijk uit te halen zijn. Vandaar hoop ik ook meer informatie van het forum op te doen, want het blijft natuurlijk redelijk wat geld.

Samsung Galaxy Nexus i925
Eerste indruk was zeker goed. Goede specs, super beeld, alleen de camera en de accu waren niet super voor die hoge prijs. Ik weet niet hoe die qua accu volhoud als je redelijk wat games speelt (wat ik wel van plan ben)

HTC Sensation Zwart
Goede stats, maar werkgeheugen en opslaggeheugen zijn aan de lagere kant, ook accumatig wat minder.

Sony Ericsson Xperia arc S LT18i
Goede stats, goede camera, alleen maar 512 werkgeheugen en ik weet niet hoe upgradebaar en customizable windows phones zijn.

HTC Evo 3D
Goede stats, iets betere accu als Nexus, alleen mindere camera en schermresolutie.

Nokia Lumia 800
Goede camera, maar loopt qua stats achter op bovenstaande phones. Ook dit is een windows phone, zie 3.

Dit zijn de eerste 5.
Mits nodig kan ik er straks nog 5 plaatsen, even eerst eten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pain_E schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:58:
Ik weet niet hoe die qua accu volhoud als je redelijk wat games speelt (wat ik wel van plan ben)
Dan kun je beter een spelcomputer kopen, daar is een telefoon niet voor bedoeld. Accuduur zal kort zijn, uberhaupt is die al relatef kort in smartphones.

Ik denk dat je eerst moet gaan nadenken over wat realistische eisen zijn, en waar een telefoon voor bedoeld is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Gezien de huidige prijzen:
1. Samsung Galaxy Nexus vanaf 357 euro, behoorlijk goede hardware en stock android. Zal in het algemeen als eerste de nieuwe Android versies krijgen. De CPU/GPU is mijns inziens gewaagd aan een nieuw topmodel als de Sony Xperia S. Daarnaast heeft hij een Super Amoled HD scherm dus hoog contrast, levendige kleuren en hoge resolutie. Is in een half jaar ongeveer 150 euro goedkoper geworden. Je zegt overigens dat de camera geen prioriteit heeft, maar je noemt een 'mindere' camera wel heel vaak als nadeel. Daarnaast bepaalt het aantal megapixels niet de kwaliteit van de camera, die van de Nexus is beter dan het aantal mp doet vermoeden. Accuduur van de Nexus is niet slecht voor een smartphone en bovendien makkelijk op te vangen door een reserveaccu te kopen of een mobiele lader (die je vooraf kan opladen en je weer kan gebruiken op je telefoon op te laden als er geen netstroom is).
2. HTC Sensation vanaf 309 euro. Zelf hou ik van dit toestel. Ik ligt bij mij beter in de hand dan alle smartphones die ik ken (en dat zijn er heel wat). Daarnaast voelt hij degelijk aan. Doordat hij vrij smal is in verhouding tot de schermbreedte is hij makkelijk met een hand te bedienen. Ik ben het er ook niet mee eens dat hij verouderd is, De CPU/GPU is nog steeds goed en ICS is beschikbaar. Ik vind het scherm mooi maar wel moeilijk te lezen in direct zonlicht. Ik heb er nog nooit last van gehad dat hij weinig RAM heeft. Qua performance doet hij bij mij niet onder voor de SGS2. Gisteren was ik aan het browsen via wifi en toen was hij sneller dan mijn HTC One X. RAM is inderdaad klein, maar dat is op te vangen met Micro SD kaarten, die ook steeds goedkoper worden. Jer opmerking over accuduur vind ik heel vreemd, aangezien zowel mijn Sensation XE als de Sensation van mijn dochter een veel betere accuduur hebben dan mijn SGS2, H1X, SGGA, LGOB en SGN.

Mogelijk ook interessant:
- Motorola Atrix vanaf 332 euro, met de mogelijk om er een lapdock bij te kopen en een behoorlijk grote accu. De processor is 'slechts' een 1GHz dual core, maar ik denk dat je dat zelden merkt.
- Alcatel OT-995 onder 200 euro met naar mijn idee een fantastische prijs-kwaliteit verhouding. Upgrade naar ICS is aangekondigd.
- Panasonic Eluga vanaf 370 euro. Net nieuw, waterbestendig, zeer licht en compact (103 gram en 8mm dik), ICS upgrade is aangekondigd.

• Pain_E
gambieter schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:00:
[...]

Dan kun je beter een spelcomputer kopen, daar is een telefoon niet voor bedoeld. Accuduur zal kort zijn, uberhaupt is die al relatef kort in smartphones.
Dat weet ik. Daarom zou ik graag weten wat er redelijkerwijs kan en welke smartphone het daar het beste voor kan hebben. Ik snap ook wel dat ik er niet de hele dag op kan gamen, daar heb ik een handheld voor.

Toch ben ik een fervent gamer en vind ik deze functie wel belangrijker als bijv. camera kwaliteit.

Sigis, bedankt voor de uitleg, ik zal jouw aanraders eens bekijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pain_E schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:04:
Hallo allemaal,

Gezien het mijn eerste smartphone heb sta ik open voor alle keuzes/OS systemen en heb ik geen voorkeur voor een bepaald merk.
Denk dat je daarmee je boom-bosprobleem zelf geschapen hebt.

De OSsen verschillen sterk, niet in de laatste plaats door beschikbaarheid apps en mogelijkheden tot customizen. Kies een platform, dan wordt je keuze qua toestellen een stuk eenvoudiger...
Toestelprijs: Rond de €350
Merk: Maakt niet uit

+ (waar ik het toestel voor ga gebruiken)

Customizen (mits de drempel niet te hoog is)
Gamen, tot zover mogelijk
Snel internetten
Lang meegaan, dus ,tot zover mogelijk, upgradebaar.

+- (wel gebruiken, maar minder belangrijk)
Het maken van foto's en video's. Ik wil het wel doen, maar heeft geen prioriteit.
Accu is belangrijk, maar heeft ook geen prioriteit.

- (don't care)
Super hoge camera- videoresolutie/geavanceerde foto/videobewerking.

Hopelijk is dit genoeg informatie. Mocht ik nog ergens een toelichting moeten geven, laat het me weten.
Definieer eens wat zaken:
- wat versta je onder "customizen"? - wat moet je kunnen wijzigen?
- waar zit die drempel exact die niet "te hoog" mag zijn? - tot hoe ver (en niet verder) wil je zelf gaan?
- gamen voorzover mogelijk - verwacht je Crysis 3 te spelen erop, of hebben we het over Wordfeud?
- "lang meegaan" - hoe lang? Een jaar? Twee of meer?
- Wat versta je onder upgradebaar? Op een telefoon kun je geen CPU, GPU of RAM upgraden, de accu is in de regel specifiek en alleen te vervangen door nieuwe van hetzelfde type...

Als ik je eisen mbt customizen en soepel kunnen upgraden lees zou ik zeggen dat je richting een unlocked bootloader moet kijken. Dan kun je gewoon zelf kiezen welke software (welk OS zelfs) je erop wilt draaien zonder te kloten met rooten oid. Nadeel is dat je dan niet terechtkunt bij de 'bekende' merken of in de winkels van de GSM providers. Denk dan aan Huawei, Xiaomi en Meizu. Onbekende namen, maar komen gewoon uit dezelfde (Chinese) fabrieken als de rest rollen (Xiaomi toestellen worden bijv naast de Apple's iPhones gemaakt bij Foxconn).

Die toestellen zijn vaak lastig te vinden in NL, maar bieden doorgaans erg goede waar voor hun prijs. Ik heb afgelopen week een Xiaomi M1 (high-end 1.5GHz dualcore geval voor EUR 390) besteld bij een NL webshop, in de Mobile fora hier lees je veel over (vaak goede) ervaringen met Huawei en Meizu toestellen. Er is zat te vinden in jouw prijscategorie.

Oslik blyat! Oslik!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Xiaomi zou ik alleen al die vanwege de updates met betrekking tot MIUI. Het is het paradepaardje van Xiaomi de M1 en zo word die qua software ook behandeld!

MIUI is al O+ en zo'n Xiaomi maakt het alleen maar mooier! De voordelen van een custom rom want snelle ontwikkeling maar de stabiliteit van een stock rom. Beste van beide werelden!

Waar heb jij trouwens de M1 besteld?

[ Voor 5% gewijzigd door Touchdomex op 28-04-2012 23:51 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021

Sony Ericsson Xperia arc S LT18i
Goede stats, goede camera, alleen maar 512 werkgeheugen en ik weet niet hoe upgradebaar en customizable windows phones zijn.
Alleen de eerste twee Xperia's van (toen nog) Sony Ericsson draaiden onder het oude Wondows Mobile 6, wat trouwens lang niet hetzelfde is, als Windows Phone 7, nu op o.a. de Nokia Lumia 800. Dit OS is geheel vernieuwd en heeft ook een heel ander karakter, als Windows Mobile.

Voor de Xperia-lijn van Sony doet dt echter niet ter zake, alle Xperia's van de afgelopen twee jaar zijn Androids.

Telefoons zijn trouwens slechts beperkt upgradebaar, de volgende software-versie krijgen ze meestal wel, maar bij de daaropvolgende wordt het al rwijfelachtig, of gewoon onmogelijk, omdat die vaak te hoge eisen stelt aan de hardware, waarvan de ontwikkeling bij telefoons erg snel gaat. En, anders ban bij een pc, kun je die hardware bij een telefoon immers niet upgraden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marly schreef op zondag 29 april 2012 @ 07:28:
[...]

Telefoons zijn trouwens slechts beperkt upgradebaar, de volgende software-versie krijgen ze meestal wel, maar bij de daaropvolgende wordt het al rwijfelachtig, of gewoon onmogelijk, omdat die vaak te hoge eisen stelt aan de hardware, waarvan de ontwikkeling bij telefoons erg snel gaat. En, anders ban bij een pc, kun je die hardware bij een telefoon immers niet upgraden.
Mbt hardware eens, maar de gebrekkige support van fabrikanten voor softwareupgrades is schrijnend en juist nauwelijks beperkt door de hardware. Motorola heeft bijv voor m'n huidige Milestone 1 pas na bijna een jaar een 2.2 upgrade uitgebracht en die was zo buggy dat het toestel bijna niet bruikbaar was. Dat was een jaar terug en nog steeds geen bugfix :(

Deze ervaring is voor mij voornaamste reden om nu absoluut eentje met unlocked bootloader te willen nemen, dan bepaal ik wel of ik upgrade, zo ja waarheen en wanneer. Voor computers de normaalste zaak van de wereld, voor telefoons ivm (te) sterke koppeling toestelfabrikanten <-> mobile operators bijna ongehoord. Gelukkig niet helemaal ;)
Touchdomex schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 23:50:
Xiaomi zou ik alleen al die vanwege de updates met betrekking tot MIUI. Het is het paradepaardje van Xiaomi de M1 en zo word die qua software ook behandeld!

MIUI is al O+ en zo'n Xiaomi maakt het alleen maar mooier! De voordelen van een custom rom want snelle ontwikkeling maar de stabiliteit van een stock rom. Beste van beide werelden!

Waar heb jij trouwens de M1 besteld?
offtopic:
Bij http://www.groene-innovatie.nl/page86901455.aspx - nogal brakke/amateuristische website, maar ervaringen ermee zijn goed en Monsma reageert bliksemsnel op vragen. Sowieso heeft hij ook aardig wat andere toestellen met unlocked bootloader. Alternatief daarvoor is trouwens toestellen op DealExtreme kopen. Je moet dan wel erg goed opletten of een apparaat geschikt is voor de NL GSM/UMTS frequenties, maar zo ja is het goedkoop en betrouwbaar. Enige reden dat ik de M1 daar niet kocht was omdat het op DX uitverkocht was.

Oslik blyat! Oslik!

• Pain_E
dion_b schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 23:43:
Definieer eens wat zaken:
- wat versta je onder "customizen"? - wat moet je kunnen wijzigen?
- waar zit die drempel exact die niet "te hoog" mag zijn? - tot hoe ver (en niet verder) wil je zelf gaan?
- gamen voorzover mogelijk - verwacht je Crysis 3 te spelen erop, of hebben we het over Wordfeud?
- "lang meegaan" - hoe lang? Een jaar? Twee of meer?
- Wat versta je onder upgradebaar? Op een telefoon kun je geen CPU, GPU of RAM upgraden, de accu is in de regel specifiek en alleen te vervangen door nieuwe van hetzelfde type...

Als ik je eisen mbt customizen en soepel kunnen upgraden lees zou ik zeggen dat je richting een unlocked bootloader moet kijken. Dan kun je gewoon zelf kiezen welke software (welk OS zelfs) je erop wilt draaien zonder te kloten met rooten oid. Nadeel is dat je dan niet terechtkunt bij de 'bekende' merken of in de winkels van de GSM providers. Denk dan aan Huawei, Xiaomi en Meizu. Onbekende namen, maar komen gewoon uit dezelfde (Chinese) fabrieken als de rest rollen (Xiaomi toestellen worden bijv naast de Apple's iPhones gemaakt bij Foxconn).

Die toestellen zijn vaak lastig te vinden in NL, maar bieden doorgaans erg goede waar voor hun prijs. Ik heb afgelopen week een Xiaomi M1 (high-end 1.5GHz dualcore geval voor EUR 390) besteld bij een NL webshop, in de Mobile fora hier lees je veel over (vaak goede) ervaringen met Huawei en Meizu toestellen. Er is zat te vinden in jouw prijscategorie.
Dat RAM/CPU e.d. niet up te graden is kan ik me voorstellen, met upgradebaar bedoelde ik eigelijk softwarematig. Bijv. welke phone zou het langst mee kunnen gaan m.b.t. het snel uitbrengen van softwareupdates en welke phone kun je zelf mee customizen?

Die vraag heb je eigelijk al beantwoord, ik zal eens kijken naar de Xiaomi M1. Bedankt voor de tip, ik was er verder niet bekend mee.

Crysis 3 zou ik wel eens willen zien op een smartphone :), maar nee, het gaat er bij mij om dat spellen soepel en zonder haperingen afgespeeld kunnen worden, ook met wat geavanceerdere graphics. Ik kan helaas niet echt goed voorbeelden geven, aangezien dit mijn eerste smartphone wordt.

Aangezien ik de phone los koop had ik gehoopt dat die minstens 2 jaar wel mee moet kunnen gaan. Een keertje een accu vervangen, dat geloof ik wel, maar niet dat ze naar 1 a 1,5 jaar kapot gaan.

Verwijderd

Galaxy Nexus, meeste bang for buck in jouw budget. In mijn ogen veel te snel zo goedkoop geworden, qua hardware nog steeds een top toestel.

• Sigis
De Xiaomi X1 heeft maar een wvga scherm, dat lijkt me niet meer van deze tijd voor 4,3 inch. Misschien wel interessant als je hem voor 250 euro of minder kan kopen, anders mijns inziens te duur.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]maar ik vind het moeilijk om daar de beste uit te kiezen
Er is geen beste telefoon.

Ieder model en merk telefoon heeft zijn plus en minpunten. Het enige wat je kunt kiezen is voor jou "de minst slechte" telefoon.

Begin eerst eens met een uitgebreide lijst van eisen en wensen. Kijk dan eerst naar toestellen die aan al je eisen voldoen en pas daarna na de wensen. Het toestel wat aan al je eisen voldoet én aan de meeste van je wensen kan voldoen dat is de minst slechte van allemaal.

Voor mij is bijvoorbeeld het beste toestel een toestel waar ik een week mee kan doen zonder te herladen, waarmee ik kan bellen en SMS-en. Internet en spelletjes hoef ik niet. Met nog een paar onzinnige wensen (zoals bijvoorbeeld fatsoenlijke bluetooth ondersteuning) voor een toestel kom ik op een Nokia 6310i uit. Dat is voor mij de minst slechte telefoon. Deze voldoet aan al mijn eisen en aan zoveel mogelijk wensen.

Kortom: maak eerst voor jezelf duidelijk wat je eist en wat je wenst, ga daarna pas zoeken. Blijf na het opstellen van je lijstje dan ook bij je standpunten en ga niet ineens overstag. (ik eis een dualcore en zie dat er ook quadcores zijn. Dan pas ik mijn eis maar aan naar een quadcore...)

• Sigis
Dual core of quad core is toch al een vreemde eis. Je zou uit moeten gaan van functionaliteit, daarna kan je bepalen welke hardware en OS dat ondersteunen. Als je functionele eisen zeggen dat je aan een single core voldoende hebt dan is het zinloos om extra geld uit te geven om een Quadcore te kopen. Als je functionele eis is dat je wilt kunnen pronken met het nieuwste van het nieuwste dan kan een Quadcore bijvoorbeeld wel zinvol zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sigis schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:54:
De Xiaomi X1 heeft maar een wvga scherm, dat lijkt me niet meer van deze tijd voor 4,3 inch. Misschien wel interessant als je hem voor 250 euro of minder kan kopen, anders mijns inziens te duur.
Dat bedoel ik dus met eisen helder krijgen. Als je een bepaalde resolutie minimaal wilt hebben versimpelt het je keuze.
Sigis schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:26:
Dual core of quad core is toch al een vreemde eis. Je zou uit moeten gaan van functionaliteit, daarna kan je bepalen welke hardware en OS dat ondersteunen. Als je functionele eisen zeggen dat je aan een single core voldoende hebt dan is het zinloos om extra geld uit te geven om een Quadcore te kopen. Als je functionele eis is dat je wilt kunnen pronken met het nieuwste van het nieuwste dan kan een Quadcore bijvoorbeeld wel zinvol zijn.
Eens.

Kijk eens naar wat recente benchmarks zoals deze:
http://www.anandtech.com/...irst-intel-medfield-phone

Toppositie wordt meestal door een dualcore Snapdragon S4 behaald, soms door een quadcore Tegra 3 eigenlijk een pentacore en soms door een single core (met HT) Atom Z2460.

Het aantal cores is bijna even irrelevant als het aantal MHz. Bepaal liever een bepaald performanceniveau en kijk wat daaraan voldoet, ongeacht aantal cores.

Oslik blyat! Oslik!

• Sigis
Helemaal eens Dion_b
Pagina: 1