Ik ben bezig met een nieuw projectje waar ik een mediacenter en fileserver probeer te combineren. Gezien mijn woonsituatie heeft het voor mij tot nu toe weinig zin om een back-end server met een front-end XBMC client te maken, maar met oog op toekomst wil ik wel de mogelijkheid houden om mijn huidige hardware setup te gebruiken als stand-alone server.
De hardware:
Aangezien dit moederbord slechts 4 sata poorten heeft, overweeg ik nog om deze te vervangen door een zotac bordje met 6 sata poorten. Eventueel wil ik ook 1 van de 4 3TB schijven weg doen.
Vereisten:
- Ik wil XBMC op dit systeem kunnen draaien, en gelijktijdig kunnen streamen naar een 2e client.
- Met oog op toekomst, wil ik uit deze setup makkelijk kunnen overschakelen op een server.
- Verder dient dit systeem als fileserver voor 2 andere systemen in huis
- Op afstand bereikbaar
- 24/7 beschikbaar
- 9TB ruimte.
De vragen:
Ik wil XBMC op ubuntu gaan draaien maar weet niet goed hoe ik dit het best kan combineren met de wensen m.b.t. opslag. Doe ik er verstandig aan om een raid5 opstelling (4 schijven) te maken of kan ik beter gewoon een grote partitie middels LVM maken, zodat niet constant alle schijven draaien? Ik heb mijn vragen bij Raid5 omdat ik veel negatieve ervaringen lees m.b.t. performance, en de schijven zijn slechts 5400RPM modellen. Ook zou bij uitval van een schijf en het rebuilden makkelijk een 2e schijf kunnen falen. Aangezien het 3TB schijven zijn zou dit sneller gebeuren dan bij 2TB schijven.
Misschien handig om te vermelden: Het zou geen compleet drama zijn om de data te verliezen. Het meest is vervangbaar, en mijn foto collectie en belangrijke documenten wil ik op een backupschijf synchronisen.
Wat stellen jullie voor?
EDIT:
Ik kwam net ook Aufs en mhddfs tegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
De hardware:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 4 | Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB | € 159,90 | € 639,60 |
| 1 | Fractal Design Array R2 Mini ITX | € 115,95 | € 115,95 |
| 1 | Intel Core i3 2100 | € 97,- | € 97,- |
| 1 | be quiet! SFX Power 350 Watt | € 49,70 | € 49,70 |
| 1 | OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 12,50 | € 12,50 |
| 1 | Asrock H67M-ITX | € 76,50 | € 76,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.106,25 | |
Aangezien dit moederbord slechts 4 sata poorten heeft, overweeg ik nog om deze te vervangen door een zotac bordje met 6 sata poorten. Eventueel wil ik ook 1 van de 4 3TB schijven weg doen.
Vereisten:
- Ik wil XBMC op dit systeem kunnen draaien, en gelijktijdig kunnen streamen naar een 2e client.
- Met oog op toekomst, wil ik uit deze setup makkelijk kunnen overschakelen op een server.
- Verder dient dit systeem als fileserver voor 2 andere systemen in huis
- Op afstand bereikbaar
- 24/7 beschikbaar
- 9TB ruimte.
De vragen:
Ik wil XBMC op ubuntu gaan draaien maar weet niet goed hoe ik dit het best kan combineren met de wensen m.b.t. opslag. Doe ik er verstandig aan om een raid5 opstelling (4 schijven) te maken of kan ik beter gewoon een grote partitie middels LVM maken, zodat niet constant alle schijven draaien? Ik heb mijn vragen bij Raid5 omdat ik veel negatieve ervaringen lees m.b.t. performance, en de schijven zijn slechts 5400RPM modellen. Ook zou bij uitval van een schijf en het rebuilden makkelijk een 2e schijf kunnen falen. Aangezien het 3TB schijven zijn zou dit sneller gebeuren dan bij 2TB schijven.
Misschien handig om te vermelden: Het zou geen compleet drama zijn om de data te verliezen. Het meest is vervangbaar, en mijn foto collectie en belangrijke documenten wil ik op een backupschijf synchronisen.
Wat stellen jullie voor?
EDIT:
Ik kwam net ook Aufs en mhddfs tegen. Heeft iemand hier ervaring mee?