Vraagje over snelheden van grafishe kaart

Pagina: 1
Acties:

• NassayA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-01-2023
Heyzz mede tweakers,

Ik had een vraag over de snelheden van Grafishe kaarten en hoe de berekeing werken.
Ik zelf heb een Sapphire HD6870 Core draait op 900 MHz en Memory op 1050 MHz.
Maar open ik bijv. GPU Tweak dan staat er bij Memory 4200 MHz.
Waarom wordt deze maal 4 berekent?

Vervolg vraag.
Als ik bijv naar een AMD ATI kaart kijk vermelden ze de Core en de Memory snelheden.
Maar bij en Nvidia voobeeld zijn tegenhanger GTX560 (correct me if i'm wrong plz.)
Core speed van 810MHz Shader 1620 MHz en Memeory 4004 MHz
Zou het dan zijn dat bij de GTX 560 Memeory op 1001 HMz draait?
En wat maakt een kaart anders tussen deze 2 aangezien een Shader bij ATI niet wordt vermeld of er misschien niet in zit?

Cheers,
NassayA

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Sommige huidige videokaarten gebruiken DDR3 geheugen en sommige DDR5. Bij DDR3 wordt er 2x per kloksignaal data verstuurd en bij DDR5 4x. GPU-Tweak heeft de snelheid eigenlijk niet goed, want dat DDR5-geheugen heeft een snelheid van 4200 MT/s (Megatransfers per seconde). In de praktijk wordt er echter vaak de term "effectieve kloksnelheid" gebruikt en die is dan wel 4200 Mhz.

Een Nvidea heeft sinds de Geforce 8 tot op heden altijd een shadersnelheid gehad die op 200% of zelfs hoger geklokt waren dan de core zelf. Bij de nieuwste techniek (Kepler) is dat gewijzigd. Nu draaien de shaders weer op dezelfde snelheid als de core zelf.

Bij Ati draaien de shaders altijd al op dezelfde snelheid. Ze zitten er dus wel in, maar hun snelheid wordt niet specifiek opgegeven omdat ze toch dezelfde snelheid hebben.