Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

wat is beste keuze voor mij? inkjet of laser?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn hp all-in-one PSC 1510 inkjet printer begint rare kuren te doen met het papier. Ik denk dat hij begint te slijten na zo'n 6 jaar. Dus tijd voor een nieuwe...

Ik ben beginnen uit te dokteren of ik niet beter af zou wezen met een laser printer. Ik print maximum 50 papieren per jaar. Elk jaar moet ik 1 of 2 of zelfs 3 een nieuw patroon kopen voor mijn huidige inkjet printer. Omdat het inkt ook zo snel kan uitdrogen.

Ik las ergens dat inkt van laser poeder vorm is en dus niet opdroogt en 10.000 papieren kan printen.. dus als ik bereken met de 50 papieren laser afdruk per jaar, kan ik dan werkelijk 200 jaar verder met de toner van de laser tenzij die kapot gaat?

Toch twijfel ik daarover hoe ik het redeneer, waarschijnlijk zitten er adertjes onder het gras dat ik alsnog beter ben met een inkjet printer. Wat vinden jullie de beste keuze? Welke laser of inkjet type zou ik het beste nemen om het minst duur vanaf te geraken en toch een perfecte afdruk kwaliteit te krijgen van foto's en tekst?

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 12:24

IIsnickerII

Docent Software Dev

Laser droogt inderdaad niet op, is voor een groot aantal printjes per jaar veel goedkoper en levert betere kwaliteit. Als je het geld ervoor over hebt zou het inderdaad geen slecht idee zijn. Ik kan het je wel aanraden.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat voor een papieren zijn dit? Gewoon zwart-wit tekst?
Dan zou ik inderdaad een laser nemen.
Ik heb hier een brother HL-2140 staan, uiterst tevreden mee. Met een kleine tweak (afplakken van de tonerindicator) kun je hier met de standaard geleverde toner zo'n 1500 pagina's tekst mee printen.

Laserprinters zijn volgens mij nog steeds niet zo goed in het printen van foto's als inktjetprinters.

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 28-04-2012 13:43 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Als kleur belangrijk voor je is, dan zou je het best een inkjet kunnen nemen.

Er bestaan kleurenlaserprinters, maar die zijn aan de dure kant. En zoals bartvl al zei, niet van even goeie kwaliteit als het neerkomt op kleurenfoto's.

Print je alleen zwart-wit, dan is laserjet inderdaad een zeer goeie keuze.

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:41:
Wat voor een papieren zijn dit? Gewoon zwart-wit tekst?
Dan zou ik inderdaad een laser nemen.
Ik heb hier een brother HL-2140 staan, uiterst tevreden mee. Met een kleine tweak (afplakken van de tonerindicator) kun je hier met de standaard geleverde toner zo'n 1500 pagina's tekst mee printen.

Laserprinters zijn volgens mij nog steeds niet zo goed in het printen van foto's als inktjetprinters.
Dus met die toner zal ik een paar jaar mee verder kunnen met 50 papieren afdrukken per jaar? (tenzij die stuk gaat) Toners voor lasers kosten ook rond de 100 euro.

Deze zit mij er wel interessant uit aan de score te zien:
pricewatch: Xerox Phaser 6010V_N

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2012 15:01 ]

• bartvl

bartvl

Zitter en tussen de afdrukken ook kleurenafdrukken?
Zo niet dan kun je ook af met relatief goedkope zwart wit laserprinters. De toner van mijn brother printer kost ongeveer 38,- voor +/-3000 printjes.

Voor kleurentoners betaal je denk ik ook al gauw 30,- per toner (meerdere toners per printer).

[ Voor 19% gewijzigd door bartvl op 28-04-2012 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, er zit kleur tussen. Het moet ook foto's kunnen afprinten. Mijn inkjet printer heeft het ook nog nooit perfect gekunnen zonder strepen.

• bartvl

bartvl

Print je je foto's dan op fotopapier?
Instapkleurenlasers zijn bij lange na niet zo goed in foto's printen als de goedkoopste inktjet kleurenprinter. 'Goedkope' kleurenlasers zijn denk ik vooral leuk voor grafiekjes e.d.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 10:55 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

Topicstarter
@bartvl Nee, ik print altijd op gewoon wit papier die ik gewoon ergens uit de winkel rek haal.
@emerald ik druk zowiezo al nooit foto's af op A4, om zuinig te zijn met het inkt, wel een goede tip om een speciale fotoprinter te gaan combineren, maar het is ook duur.

Nog een vraagje over die brother HL-2140. Als ik daarmee 50 afdrukken per jaar maak, kan de toner dan werkelijk 30 jaar meegaan (als hij niet stuk gaat) tot ik de 1500 printjes heb bereikt? Of kan het poeder binnenin ook al na 1,5 bijvoorbeeld klonteren om evengoed een ander toner te moeten gaan kopen om de 1 jaar.

• bartvl

bartvl

In principe zou de toner het gewoon moeten blijven doen. Eventueel een beetje schudden om alles weer los te laten komen. Dan gaat de toner absoluut jarenlang mee.
(Ik ga die dertig jaar niet beloven. Als ik dat wel doe, en over vijfentwintig jaar is je toner gecrasht ofzo, dan kom je natuurlijk bij mij langs!)

Ik merk overigens wel dat het eventueel aan te raden is om een printer met netwerk functionaliteit te kopen. Dat is toch best wel handig en ik denk ook toekomstbestendiger. (gokje)

[ Voor 51% gewijzigd door bartvl op 28-04-2012 20:54 ]

Verwijderd

De TS schrijft dat ie hooguit 50 prints per jaar doet en heeft het over
"een perfecte afdruk kwaliteit te krijgen van foto's en tekst"

Tevens wil die de kosten laag houden.

Conclusie
Inktjetprinter

Koop een wifi multifunctional zoals een Canon MG5250 (+/- 85 euro)
goedkoop en goed presterend
bij genoemd gebruik 1x per jaar cartridges kopen
goede scanner ingebouwd
wifi

Plaats je printer niet in de zon of bovenop een verwarming.
Print tenminste 1x per maand een printje om de boel aamn de gang te houden
Zo doe je lang met je printer én je cartridges
- - - - - - - - - - - - - -

Zoek in dit subforum ook naar andere printer-topics want een topic als dit komt hier gemiddeld zo ongeveer 2x per week voorbij. Alles wat je wilt weten is al eerder geschreven.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14
Een laser voor de tekst en de foto's naar de afdrukservice.

Inktjets zijn gewoon ellende als je niet in de sweetspot zit qua volume. Qua fotokwaliteit verdient inktjet de voorkeur, maar net zo makkelijk (en goedkoper) druk je foto's bij de afdrukservice af.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mening van fucky ga volgen. Ik heb wat rond gekeken en ik denk dat laser nog niet echt mijn ding zal worden. Misschien later tot mijn volgende printer. Bedankt fucky en iedereen die heeft gereageerd!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
... Had niet in de gaten dat dit topic al enige tijd oud is.

[ Voor 87% gewijzigd door matel op 09-09-2012 12:18 ]

Pagina: 1