[Harde schijf] Kapot

Pagina: 1
Acties:

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Had hier via vraag en aanbod een sata harde schijf gekocht. Hij lijkt echter kapot te zijn bij aankomst.
Wat is het geval? Bios herkent de harde schijf en ook windows 7 herkent hem. Echter is hij niet formatteerbaar, waardoor ik hem niet kan accessen. Daardoor is hij vrij nutteloos geworden. Ik geef de verkoper uiteraard niet de schuld. HIj is vervoerd in een bubbelenveloppe met daarin de hd ook nog eens in bubbelwrap (zoals afgesproken van te voren) Kan het echter zo zijn dat hij met de klap uit onze brievenbus (zon 1 meter vrije val) toch kapot gegaan is? Als ik hem schud dan hoor ik wel iets tikken.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Een HD in een envelop geeft je weinig speling (een brievenbus is niet zo hoog) om het ding goed in te pakken. Die ene meter van brievenbus naar de grond is overigens een van de minste klappen die paketten/brieven te verduren krijgen.

Een HD hoort niet te tikken bij het schudden (ik raad schudden overigens ook af), dus het kan best zijn dat hij stuk is. Test het ding voor de zekerheid nog eens uit in een andere pc, of met een ander os (linux live cd bijvoorbeeld).

[ Voor 45% gewijzigd door job op 28-04-2012 13:19 ]

• TI_Observer
Ik had hem al getest in een andere pc (met windows 7 werkend) en daar lukte het dus ook niet. Op de pc waarvoor ik hem wil gebruiken wilde ik windows 7 op installeren en die gaf aan dat het installeren niet mogelijk was omdat de schijf niet te partitioneren is.

[ Voor 3% gewijzigd door TI_Observer op 28-04-2012 13:22 ]

Verwijderd

hdd's kunnen vrij weinig hebben,een val van 1 meter iste veel,daarkunnen ze echt niet tegen en al helemaal niet hoe ze bij de post behandeld worden,die schijf kan je dus afschrijven,helaas.

De verkoper had de schijf in een doos moeten doen en zo moeten inpakken dat ze schijf weinig schokken te verduren krijgt.Dus naar mijn mening wel degelijk een fout van de verkoper,maar goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:55:
hdd's kunnen vrij weinig hebben,een val van 1 meter iste veel,daarkunnen ze echt niet tegen en al helemaal niet hoe ze bij de post behandeld worden,die schijf kan je dus afschrijven,helaas.

De verkoper had de schijf in een doos moeten doen en zo moeten inpakken dat ze schijf weinig schokken te verduren krijgt.Dus naar mijn mening wel degelijk een fout van de verkoper,maar goed.
Zoals je in de openingspost kan lezen, is het afgesproken de harddisk in een envelop te versturen. Hier kan dus geen sprake zijn van een fout van de verkoper. Ieder weldenkend mens weet dat dit niet de manier is om een harddisk te versturen.

Verwijderd

juist je hebt gelijk,moet beter lezen in vervolg,dan is er helaas weinig aan te doen

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Twee van de 4 schijven die hier liggen tikken als ik ze schudt, dus dat zegt niks.
Je geeft verder weinig informatie.

Om welke schijf gaat het?
Als het een 2TB schijf is met 4k sectors dan kan het misschien een compatibiliteitsprobleem zijn.
Gaat de schijf wel draaien?
Heb je de tool van de fabrikant er al op losgelaten?
Wat is de foutmelding als je probeert te formatteren?
Is de schijf uberhaupt al gepartitioneerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 28-04-2012 14:02 ]

• MikeWazowski
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

Is de schijf misschien EXT3/4 (Linux) geformatteerd? Dat kan Windows (zover ik weet) niet herkennen.

Ik zou even vragen aan de verkoper hoe hij/zij de schijf heeft geformatteerd...

• TI_Observer
Zoals ik zei herkent windows hem gewoon.

Verder geeft hij dit als foutmelding: Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadplaatjes.nl/20120428/550515.png
Het is een maxtor 80gb sata harde schijf.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 17:17
Download ultimate boot cd en voer een HDD Check uit. Weet je gelijk of die stuk is

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

sheez88 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:08:
Zoals ik zei herkent windows hem gewoon.

Verder geeft hij dit als foutmelding: [afbeelding]
Het is een maxtor 80gb sata harde schijf.
Gebruik schijfbeheer om te formateren (eerst alle partities er af halen, dan formateren).
En dus niet via explorer (wat je nu doet).

[ Voor 5% gewijzigd door job op 28-04-2012 14:10 ]

• Ploink
Als de diagnostics tool van de fabrikant zegt dat ie stuk is, dan is ie stuk.

Maxtor is inmiddels Seagate geworden, dus
SeaTools for Windows

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:48
Ik zou de HDD even testen met PowerMax of SeaTools, dan weet je het meteen.
Overigens kunnen HDD's best veel hebben wanneer ze in de 'Park-stand' staan hoor!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p1iv0l4ZVoAZnuyo5AKBaa9X/full.png

Desalniettemin is het versturen van een 3,5" HDD in een envelop een minder goed idee, ik zou het zelf niet doen.

My favorite programming language is solder.

• TI_Observer
Ploink schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:13:
Als de diagnostics tool van de fabrikant zegt dat ie stuk is, dan is ie stuk.

Maxtor is inmiddels Seagate geworden, dus
SeaTools for Windows
Bedankt, ik zal hem daar ook eens mee testen.

Ik had met een ander programma via de bios hem getest (quick scan) en hij vond geen problemen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22
Als ie door de seatools heen komt, doe dan eerst eens een clean met diskpart..

• Ploink
DukeBox schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:24:
Als ie door de seatools heen komt, doe dan eerst eens een clean met diskpart..
Ja of anders Gparted, die zal in elk geval meer info geven dan "kan het formatteren niet voltooien".
De Gparted LiveCD of LiveUSB is sowieso een goeie om te hebben, want daarmee kun je ook partities resizen, moven, alignen etc.

• TI_Observer
Tja, ik snap er nu helemaal niets meer van.

Na eeuwenlang gewacht te hebben tot gparted opstartte, gaf gparted aan dat de schijf een onbekende schijf extensie had. Heb hem toen geformatteerd naar ntfs. Echter wordt de schijf alleen nog maar herkend in de bios. Windows ziet hem helemaal niet meer.

Met die andere scanner kon ik wel gewoon alle sectors scannen, dus daar is niets mee. Maar wat er wel mee is? Ik heb echt geen idee meer

Verwijderd

Firmware is corrupt. Of de verkoper heeft je bij voorbaat een defecte schijf verstuurd of er is iets met het verzenden gebeurd.

Iig de klachtomschrijving komt mij over als een corrupte firmware. De schijf doet het nog wel, maar is totaal niet toegankelijk meer.

Met dit soort gevallen moet je een andere PCB erop laten zetten waarbij de firmware gecloned is van de vorige PCB. Dan doet de schijf het mogelijk weer.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:31
Kijk je wel bij diskmanager in windows? of alleen bij 'my computer'

• TI_Observer
diskmanager ook,

maar ben er beetje klaar mee

Verwijderd

Welk merk / model is het ? Ik zie vaker van dit soort schijven binnenkomen. Remedie is de PCB te swappen (Seagate gaat over het algemeen eenvoudiger). Bij WD schijven kan je het shaken zonder eerst in de buidel te tasten, omdat er sprake is van MCU swap. Dat is een kleine dikke chip die je niet met een thuis soldeerbout even overzet.

Al met al denk ik dat je schijf bij voorbaat stuk verzonden is. Een firmware raakt niet corrupt bij verzenden, hoewel ik m'n twijfels zet bij de manier waarop je het ontvangen hebt. Een schijf hoort normaliter in een doos stevig verpakt met schuimrubber.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:22
Check ook even of er niet een jumper op de hdd zit die iets verkeerds instelt/

Probeer het gewoon eens met de windows native tools.. diskpart clean disk en dan partitioneren en formatteren. (die laatste 2 mogen gewoon via de gui, maar ook daar geeft de CLI meer info)

Als ie dan nog problemen geeft is er wat aan de hand met of de disk, de kabel of de controller.
Dit hoeft niet persé een defect te zijn, incompatibiliteit kan natuurlijk ook.

• MikeWazowski
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

Hij gaf eerder aan (onder zijn desktopafbeelding) dat het een 80Gb Maxtor SATA schijf is - lijkt me dus de moeite niet...

• TI_Observer
Bedankt voor de hulp. Ik heb voor mijn gevoel er alles aangedaan om hem nog te redden. Hij heeft me 10 euro incl gekost. (een tientje kan ik wel missen, hoewel jammer natuurlijk)I heb de verkopereen bericht gestuurd hierover, maar nog geen bericht terug ontvangen. Of de verkoper hem bewust kapot heeft verstuurd zullen we nooit weten. Ik ga van de positieve intenties van mensen uit, dus ik verwacht dat er geen opzet in het spel is.

Ik heb nu maar een 320gb schijf uit mijn eigen pc gehaald en in die andere pc ingebouwd. Alles werkt nu prima. Die 80gb schijf gaat de prullenbak in; hoef hem niet meer te zien.

Verwijderd

MikeWazowski schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 16:56:
[...]

Hij gaf eerder aan (onder zijn desktopafbeelding) dat het een 80Gb Maxtor SATA schijf is - lijkt me dus de moeite niet...
Idd. en voor de verkoopsprijs ook niet.

Schijf is gewoon stuk, valt niets aan te doen. Was het niet zo had je toch wel access via linux of variant. :)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-01 17:17
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 23:07:
[...]

Idd. en voor de verkoopsprijs ook niet.

Schijf is gewoon stuk, valt niets aan te doen. Was het niet zo had je toch wel access via linux of variant. :)
Misschien een goede wipe met Darik's Boot and Nuke kan helpen? Heb daarmee toch een hdd weer tot leven gewekt :P Kwam na een installatie van Ubuntu niet meer door de Power on self test heen en bleef lekker hangen bij de detectiefase van de bios. Dus de hd disconnected tot het menu van ultimate boot cd opgestart. Toen pas aangesloten en Darik's Boot and Nuke opgestart. Na een wipe kon ik weer met die schijf normaal door de Power on self test komen en Ubuntu installeren zonder verdere problemen.
Pagina: 1