Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Ik lees een paar losse stukjes over "einde belastingvrije kilometervergoeding" en "altijd bijtellingeaseauto".

Paar vragen voor de verheldering:
1. Die bijtelling - betekent dat nu dat iedereen die een auto van de zaak heeft ook bijteling krijgt? Ook mensen die helemaal niet prive rijden zoals koeriers en chauffeurs?

2. Afschaffing kilometergeld - alleen woon-werk of ook zakelijke ritten?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
2: Het is geen afschaffing, het is alleen afschaffing van de belastingvrijstelling. Betekend dat als je gewoon belasting betaald over reiskosten. Stel je krijgt nu 80,- p/m netto, dan is dat straks dus bruto (ervanuitgaand dat werkgever niks aanpast), en zul je netto nog maar 40 of 50 krijgen. Ook voor de 19ct per KM zal dat gelden, ipv 19 krijg je netto nog maar 11 of 12.

• t_captain
Zoveel was duidelijk, de overheid gaat natuurlijk niet over je arbeidsvoorwaarden. :)

Maar betreft het alleen woon-werk of ook dienstreizen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit soort zaken is altijd woon-werk. Als jij voor je werk ergens anders heen moet betaalt je werkgever dat in principe volledig. De vergoeding voor woon-werkverkeer wordt gezien als onderdeel van je inkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 28-04-2012 13:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Bij mijn werkgever krijgen we maar € 0,10 cent per km. Als ik hier de reacties lees dan word en straks ook nog belasting van afgehouden?

Als je dan minimumloon hebt dan betaal je ook nog veel om überhaupt te komen werken, al kun je dat minimaliseren als je de fiets pakt.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zo staat het in het pdf'je van de Bezuiningsmaatregelen :
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op
woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de
woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing
van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.

Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en
filedruk.
Lijkt erop dat je geen bijtelling hoeft te betalen als je 100% zakelijk rijdt. (Dus 0km prive). Maar mij is het onduidelijk of het dan nog steeds genoeg is om een sluitende km registratie te hebben waar geen prive km's in staan.

[ Voor 5% gewijzigd door barber op 28-04-2012 13:31 ]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
t_captain schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:23:
Paar vragen voor de verheldering:
1. Die bijtelling - betekent dat nu dat iedereen die een auto van de zaak heeft ook bijteling krijgt? Ook mensen die helemaal niet prive rijden zoals koeriers en chauffeurs?
Ik moet zeggen dat ik de wijzigingen nog niet heb bestudeerd, maar tot nu toe is er alleen bijtelling voor auto's die ook zijn ingericht voor prive-gebruik, dus vrachtwagenchauffeurs, tractoreigenaren enz. hebben waarschijnlijk niets te vrezen. Verder denk ik dat mensen die privé een auto bezitten en daarnaast een van hun werk krijgen (chauffeurs) waarschijnlijk ook geen bijtelling krijgen - dat was vroeger het geval.
2. Afschaffing kilometergeld - alleen woon-werk of ook zakelijke ritten?
Vroeger mocht een werknemer mocht bij de belastingdienst om belastingaftrek vragen voor woon-werkverkeer, met een maximum van 20 km, en een lastige berekening voor deeltijdwerk enz. Voor zakelijke ritten mag een werknemer geen belastingaftrek vragen. Wel kan hij de kosten declareren bij de werkgever, en deze mag tot 19 ct. per km onbelast uitkeren. De werkgever mag ook meer uitkeren maar de belastingdienst zal dat zien als verkapt loon en dus loonheffingen wensen.

Zelfstandigen met een privé-auto kunnen ook zakelijke kilometers 'declareren'. De privé-persoon maakt kosten voor de onderneming, en moet eigenlijk deze kosten op de winst in mindering brengen. De wetgever heeft bepaald dat de kosten niet hoger mogen zijn dan 19 ct per kilometer.

Nogmaals, ik heb de voorstellen nog niet gelezen maar ik neem eigenlijk aan dat er alleen wordt gesleuteld aan percentages (voor bijtelling) en de maximale onbelaste kilometervergoeding. Al denk ik dat een vergoeding van 14 ct / km de balans voor zelfstandigen doet doorslaan en dat ze massaal tankpassen gaan aanschaffen.

Edit:
Ik las net de betreffende secties. Lease-auto's: ik denk dat de 500 km onbelast privegebruik wordt teruggebracht naar 0 km, ofwel dat iedere eigenaar van een leaseauto altijd de bijtelling moet betalen. Een kilometerregstratie is dan ook niet meer nodig. Reiskosten: ik heb het idee dat de belastingaftrek wordt woon-werkverkeer verdwijnt. Maar het staat er bijzonder onduidelijk, het zou zomaar kunnen dat de onbelaste vergoeding van werkgevers verdwijnt. Dat zal een grote verschuiving geven, ik denk dat dan werkgevers ook massaal aan hun werknemers tankpassen gaan verstrekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Free rider op 28-04-2012 13:47 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb m'n contract er eens bijgepakt. De stelling van t_captain over dat de overheid niet aan arbeidsvoorwaarde kan komen, zit wat in. Maar als de wet verandert, veranderden de voorwaarden automatisch mee als deze in strijd met de wet is. Mijn werkgever heeft zich daar sowieso voor ingedekt. Netto bedragen wordt niet over gesproken.
De WG kan aan WN een reiskostenvergoeding voor woon/werkverkeer betalen, doch is hiertoe niet verplicht. De reiskosten worden alleen per gewerkte dag vergoed derhalve niet tijdens vakanties, ziekte en dergelijke. Deze uitkeringen kunnen fiscaal belast zijn. Er bestaat geen aanspraak voor op netto uitkeringsbedragen. De hoogte van deze uitkering kan afhankelijk zijn van of aangepast worden door overheidsmaatregelen en zal verminderen of vervallen indien men dichter bij het werk gaat wonen.
Gaat men zonder bedrijfsnoodzaak verder van het werk wonen, dan is de WG niet verplicht een hogere reiskostenvergoeding te geven.
En dan een andere passage een aantal pagina's verder:
[quote]
Indien de WN op verzoek van de WG een dienstreis maakt met een prive-auto gelden de volgende regels:
  • Van de dienstreis is sprake indien WG, dan wel een door de WG uitdrukkerlijk gemachtigde WN, aan de WN het verzoek doet de hem ter beschikking staande prive-auto, ongeacht de eigendoms-verhouding hiervan, te gebruiken voor als zakelijk aan te merken ritten.
  • Het woon-werkverkeer wordt hierbij niet als dienstreis beschouwd.
  • Dienstreizen kunnen echter, voor zover niet eerst naar het bedrijf van de WG wordt (terug) gereden, beginnen danwel eindigen bij de woning van de WN.
  • Als onkostenvergoeding voor het in sub 1 bedoelde gebruik zal een nader door WG te bepalen kilomtervergoeding worden gegeven.
Beide zaken gaan niet voor mij op, heb geen auto. En ik woon binnen de straal van 10km, dus een reiskostenvergoeding krijg ik sowieso niet.

Netto bedragen, en bruto overigens wordt nergens over gesproken. De hoogte staat nergens zwart op wit. Enige wat zwart op wit stond was een maximum van 19ct per kilomter die onbelast was. WG's kunnen sowieso 50ct geven, maar die is dan wel aan belasting onderhevig (die 31ct dan).

Edit:
Als m'n baas dinsdag zegt dat de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer komt er vervallen per 01-01-2013, heb ik dat maar slikken. Er is immers nergens een verplichting, en heeft dat ook zo nadrukkelijk in het contract staan.

Als je een contract hebt waar wel over 19ct netto per kilometer wordt gesproken, mag de WG in dit geval opdraaien voor de belastingheffing, zodat de WN alsnog die 19ct netto krijgt.

Sla je contract er op na, en zie wie opdraait voor het verschil. In mijn geval zal het denk ik de werknemer zijn ben ik bang.

[ Voor 11% gewijzigd door RaZ op 28-04-2012 13:52 ]

Ey!! Macarena \o/

• kmf
  • Niet online

kmf

barber schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:25:
Zo staat het in het pdf'je van de Bezuiningsmaatregelen :

[...]

Lijkt erop dat je geen bijtelling hoeft te betalen als je 100% zakelijk rijdt. (Dus 0km prive). Maar mij is het onduidelijk of het dan nog steeds genoeg is om een sluitende km registratie te hebben waar geen prive km's in staan.
Dat vind ik nou het kwalijke van dit hele "plan". Er worden kreten geroepen, maar wat de exacte inhoud is, dat weet niemand.

Wat ik lees is inderdaad dat ook de 500-km rijders ook gewoon lekker bijtelling moeten betalen:
Leaseauto's

Ooki verdwijnt de regel dat er geen bijtelling geldt voor leaserijders die minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden.
http://www.z24.nl/onderne...forens_zeker_miljard.html

Nou, dan gaat iedereen lekker hun eigen auto verkoppen en gewoon bijtelling betalen medunkt. Overheid krijgt dan juist minder inkomsten binnen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• t_captain
Bij leaseauto's lijkt de grote vraag of er straks nog wel een "verklaring geen privegebruik" bestaat (met 0 km prive) of dus helemaal niet meer.

Het eerste is wel erg streng, maar niet onredelijk. Privegebruik betekent bijtelling.
Het tweede is principieel fout. Een extra belasting op basis van je beroep, over iets wat geen inkomen is. Leuk voor directiechauffeurs die 25% over een auto van ton moeten bijtellen. Beroepsbelasting van 10k per jaar op een modaal inkomen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Directiechauffeurs hebben vaak geen gele platen op de auto zitten. Kortom, wellicht alleen deze regel voor gele platen

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 09:34
Het tweede is principieel fout. Een extra belasting op basis van je beroep, over iets wat geen inkomen is
Hoop onduidelijkheid hierover.. Lijkt me ook onrealistisch dat je daadwerkelijk bijtelling moet gaan betalen over een auto van je werk waar je enkel zakelijk ( lees: je werk verrichten ) mee rijdt , om daar toch bijtelling over te betalen.. Bizar en belachelijk..

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zie het straks gaan gebeuren dat mensen met een leasebak die ze niet prive rijden afstoten, en met eigen vervoer richting het werk gaan, en daar de bedrijfsauto pakken.

De timmerman/loodgieter etc.etc. zal die bijtelling sowieso niet lappen, grijs kenteken, dus je kan niet eens dat ding prive gebruiken. Of je moet je kids achterin tussen je gereedschap willen kwakken :P

Maar er zijn zat mensen die sowieso nu al zelf hun eigen reiskosten moeten betalen. Die wonen <10km dus wordt niet betaald. Die hebben ook brandstofkosten natuurlijk. Iets wat geen ene leaserijder heeft, ook niet met een busje van de zaak trouwens.

Ook best bizar en belachelijk. Zeker gezien de stijgende kosten wat betreft brandstof.

Ey!! Macarena \o/

• t_captain
Wat een verspiling van manuren, handig als de beroepsbevolking gaat krimpen en werk steeds mobieler wordt..

Verwijderd

2 Maand geleden heb ik een job aangenomen die 65km verder op zit. Gedaan om ontwikkeling te bevorderen. Nu word ik als brave burger echter genaaid: Een deel van de reiskosten werd niet vergoed voor woon-werk verkeer en kon ik aftrekken van belasting. Op die manier was ik eruit. Ik spendeer dan wel 4-5 uur per dag aan reizen maar daar staat die ervaring tegenover.

Als ik het nu bekijk ga ik er 250 euro netto op achteruit.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Ik verwacht dat het afschaffen van de belastingvrije km vergoeding geldt voor woon- werkverkeer en zakelijke ritten. Mijn werkgever betaald tot een bepaald afstand 19 cent per km voor woon- werkverkeer. Voor de resterende kilometers lever ik een stuk bruto loon in en heb daardoor een belastingbesparing. Per saldo kost dit me ongeveer honderd euro in de maand.

Voor zakelijke ritten krijg ik nu 19 cent onbelast en 27 cent belast. Dat wordt dus straks denk ik 46 cent belast. Voor wat daar netto van over blijft ga ik niet meer met mijn eigen auto ergens naar toe. Er zijn ook collega's van mij die in de buitendienst zitten die zeg 50.000 km per jaar zakelijk rijden. De gaan dus straks 50.000 * 0,27 * belastingtarief inleveren. In de praktijk zal dat minimaal 5.670 euro zijn. Denk dat deze collega's massaal op een leaseauto overstappen.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-11 16:59
Worden deze vergoedingen eigenlijk bij je loon opgeteld? Dus hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaald over deze vergoeding?
Pagina: 1