Ik heb m'n contract er eens bijgepakt. De stelling van t_captain over dat de overheid niet aan arbeidsvoorwaarde kan komen, zit wat in. Maar als de wet verandert, veranderden de voorwaarden automatisch mee als deze in strijd met de wet is. Mijn werkgever heeft zich daar sowieso voor ingedekt. Netto bedragen wordt niet over gesproken.
De WG kan aan WN een reiskostenvergoeding voor woon/werkverkeer betalen, doch is hiertoe niet verplicht. De reiskosten worden alleen per gewerkte dag vergoed derhalve niet tijdens vakanties, ziekte en dergelijke. Deze uitkeringen kunnen fiscaal belast zijn. Er bestaat geen aanspraak voor op netto uitkeringsbedragen. De hoogte van deze uitkering kan afhankelijk zijn van of aangepast worden door overheidsmaatregelen en zal verminderen of vervallen indien men dichter bij het werk gaat wonen.
Gaat men zonder bedrijfsnoodzaak verder van het werk wonen, dan is de WG niet verplicht een hogere reiskostenvergoeding te geven.
En dan een andere passage een aantal pagina's verder:
[quote]
Indien de WN op verzoek van de WG een dienstreis maakt met een prive-auto gelden de volgende regels:
- Van de dienstreis is sprake indien WG, dan wel een door de WG uitdrukkerlijk gemachtigde WN, aan de WN het verzoek doet de hem ter beschikking staande prive-auto, ongeacht de eigendoms-verhouding hiervan, te gebruiken voor als zakelijk aan te merken ritten.
- Het woon-werkverkeer wordt hierbij niet als dienstreis beschouwd.
- Dienstreizen kunnen echter, voor zover niet eerst naar het bedrijf van de WG wordt (terug) gereden, beginnen danwel eindigen bij de woning van de WN.
- Als onkostenvergoeding voor het in sub 1 bedoelde gebruik zal een nader door WG te bepalen kilomtervergoeding worden gegeven.
Beide zaken gaan niet voor mij op, heb geen auto. En ik woon binnen de straal van 10km, dus een reiskostenvergoeding krijg ik sowieso niet.
Netto bedragen, en bruto overigens wordt nergens over gesproken. De hoogte staat nergens zwart op wit. Enige wat zwart op wit stond was een maximum van 19ct per kilomter die onbelast was. WG's kunnen sowieso 50ct geven, maar die is dan wel aan belasting onderhevig (die 31ct dan).
Edit:
Als m'n baas dinsdag zegt dat de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer komt er vervallen per 01-01-2013, heb ik dat maar slikken. Er is immers nergens een verplichting, en heeft dat ook zo nadrukkelijk in het contract staan.
Als je een contract hebt waar wel over 19ct netto per kilometer wordt gesproken, mag de WG in dit geval opdraaien voor de belastingheffing, zodat de WN alsnog die 19ct netto krijgt.
Sla je contract er op na, en zie wie opdraait voor het verschil. In mijn geval zal het denk ik de werknemer zijn ben ik bang.
[
Voor 11% gewijzigd door
RaZ op 28-04-2012 13:52
]