Nieuwe videokaart maakt vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 08:19
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe videokaart aangeschaft. Een xfx 6870 dual fan wel te verstaan.Echter geeft deze kaart een vervelend geluid als de fan speed 50% of hoger is. Het geluid is moeilijk te omschrijven, het is een soort hoge onregelmatige vervelende toon die niet heel luid is, maar irritant genoeg na een uurtje gamen of het kijken van blu-ray films.Het geluid komt overeen met de hoge toon van een stofzuiger (als iemand snapt wat ik bedoel :p) en is onregelmatig en wordt luider naarmate ik de fan speed verhoog. Na een uur word ik het wel goed zat. Zelfs met oordoppen in hoor je het tussen het gamen door. Weet iemand wat het kan zijn? En...als ik terug ga naar de winkel met deze klacht, gaan ze dan moeilijk doen en mij terugsturen voor noppes?

Edit: De kaart is nu 54 graden (idle) :S

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Heb je de fan speed zelf aangepast?

• tsjeck
Ik had er last van toen ik een game speelde en een blu-ray film zat te kijken. Vervolgens via AMD overdrive de ventilatorsnelheid zelf aangepast (verder is alles stock) en gekeken vanaf welke 'speed' dat vervelende geluid hoorbaar is. Ik ben nu aan het proberen mijn gemaakte filmpje op youtube te zetten, kijken of dat meer duidelijkheid geeft. Bij 35% fan speed is de temperatuur nu 54 graden ..

[ Voor 7% gewijzigd door tsjeck op 28-04-2012 10:42 ]

• tsjeck
Zie hier. Heb een filmpje er van gemaakt. Geluid moet wel hard gezet worden door de slechte audio
YouTube: Xfx 6870 makes weird noise

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Het golvende effect van het geluid wordt veroorzaakt door intermodulatie (interferentie) omdat de fans op bijna dezelfde snelheid draaien.

• tsjeck
WIl je daarmee zeggen dat dit normaal is of is er iets mis mee? Het is iig dusdanig hoorbaar dat ik me er mateloos aan stoor. Het is waarschijnlijk niks ernstigs, maar de pc ergens onder een steen stoppen om van de herrie af te komen is geen optie. Het is hoorbaar door de hele kamer.

[ Voor 63% gewijzigd door tsjeck op 28-04-2012 10:54 ]

• Ploink
Er is niks mis in die zin dat er iets stuk is ofzo, maar ik vind het wel een slecht idee van de ontwerper. Ik zou ook gek worden van dat geluid.
Misschien is het toeval dat de fans vrijwel gelijk zijn en het verschil in RPM zo klein dat dit effect ontstaat. Of misschien heeft de videokaart een toerental regeling die er net niet in slaagt om ze exact synchroon te laten draaien.
Wat je kan proberen is een van de fans vervangen door een ander merk/type zodat het frequentie verschil groter is. De andere optie is de hele koeler vervangen door een model met maar 1 fan.

• tsjeck
Terugbrengen naar de winkel met deze klacht gaat mij niet helpen? Ik zit namelijk te overwegen om 'm in te ruilen voor een 1 fan 6870 áls dat mogelijk is.

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Je hoeft de fan speed ook niet hoger dan 35% in te stellen, dat koelt al goed genoeg en anders hoor je ook een vliegtuig in je kamer op stijgen

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

De kaart is 54 graden idle, dat lijkt me geen strak plan. Je zou inderdaad de kaart in kunnen ruilen, dat is wel een stuk makkelijker en kost je in de meeste gevallen minder tot niets. Maar je kan ook kijken of je de fans kunt configureren en kijken of je er een net wat sneller dan de andere kan laten draaien.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het probleem met die dual fan kaarten is dat ze de warme lucht van de videokaart niet direct de kast uit blazen. Nu is dit natuurlijk geen vereiste, maar deze lucht blijft wel vrolijk circuleren en warmt daarmee de rest van het systeem op. Je hebt dan een goede airflow nodig om dit af te voeren en, net zo belangrijk, koele lucht aan te voeren. Gebeurt dit niet of nauwelijks, dan zullen de fans vanzelf harder gaan draaien omdat de boel warmer wordt en gekoeld dient te worden, waardoor er logischerwijs ook meer geluid wordt geproduceerd. Wellicht is een aftermarket-koeler een idee?

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 28-04-2012 11:20 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• tsjeck
De snelheid van de fans kan ik niet aanpassen. Als ik game is de temperatuur rond de 73 graden en dan is de fan speed rond de 60%. Als ik 'm op 40 of lager zet, dan zie ik nogal een groot probleem ;)
In de kast zelf heb ik 2 case fans (achter een 92mm voor een 80mm) en her en der ventilatie schachten. Zelfs met kast open maakt de kaart herrie en is de temerpatuur same level.

[ Voor 30% gewijzigd door tsjeck op 28-04-2012 11:18 ]

• tsjeck
Rone schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:13:
Wellicht is een aftermarket-koeler een idee?
Dat is inderdaad een optie. Toch heb ik een vermoeden dat ik bij de winkel iets kan regelen. Het is overigens bij Digitique (aardig personeel). Heb 'm online besteld maar uiteindelijk (door falen van postbodes) de kaart zelf opgehaald. Denken jullie dat ik een kans maak om een andere 6870 te halen (Beetje off-topic ... excuus)? :p

• Ploink
Binnen 8 dagen mag je sowieso ruilen als een product je niet bevalt, met een enkele uitzondering voor bedervende of hygiënische producten.

Als het langer is dan die termijn hangt het af van de winkel en de verkoper, gewoon proberen dus. Anders kun je ze misschien overtuigen dat de herrie een defect is en je geld terug vragen.
Pagina: 1