Toon posts:

MacBook Pro Externe scherm problemen

Pagina: 1
Acties:

• CG-Design
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12-02 10:56
Hallo allemaal,

Ik kamp hier met een erg vreemd probleem. Laat ik het vanaf het begin vertellen zodat jullie er een beter beeld bij krijgen,

Ik kwam thuis van werk, haalde me macbook uit me tas en sloot hem aan op me Dell U2412m. Vervolgens deed ik de klep dicht van me macbook om zo mijn werk te vervolgen op me externe monitor. Dit is iets wat ik altijd al heb gedaan.

Vervolgens deed ik de klep weer open, omdat ik een tweede scherm erbij wilde hebben. Alles werkte naar behoren. Ik vervolgde mijn werk netjes met 2 schermen.

Uiteindelijk had ik 3ds Max nodig. Ik moest dus een omschakeling maken naar Bootcamp. ik startte de MacBook Pro opnieuw op (met de klep nog open) en hield ALT ingedrukt om in de bootcamp menu te komen.
En toen kwam het probleem. Windows startte op en werd op me externe monitor netjes weergegeven, ECHTER op mijn MacBook Pro zag ik dat de kleuren compleet verpest waren,

Mijn reactie hierop was dat ik de computer direct uitzette (in vrees voor de videokaart). Toen ik hem weer aanzette kreeg ik echter geen beeld meer op mijn externe monitor.

Wat ik nu ook doe, het lukt me niet om voor beeld te kunnen zorgen op me externe monitor.
Wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn. De scherm op me MBP doet het prima, echter herkent hij me externe monitor niet meer.

Ligt het wellicht aan de adapter?

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:26
Ik mis wat zaken in jouw post:

Welke Macbook Pro? En vooral: Welke videokaart?
Wat voor een adapter heb je gebruikt?

De generale opmerkingen die ik je kan geven:
http://support.apple.com/kb/HT3964 - Reset je SMC
http://support.apple.com/kb/ht1379 - Reset je PRAM

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• CG-Design
Hallo,

Ik ben in het bezit van een 15" MacBook Pro early 2011 met de volgende specifiaties:
- 2.0Ghz Inter Core i7
- 8gb 1333Mhz DDR-3 geheugen, die ik zelf heb geplaatst.
- Intel HD Video 3000 512 mb / AMD Radeon HD 6490M

De bovengenoemde heb ik geprobeerd, maar deze hebben helaas niet gewerkt.

De adapter die ik gebruik is een mini-display naar DVI-D, die ik van een mede tweaker had overgenomen, het is geen officiele(ik hoop dat het hieraan ligt!)

[Voor 3% gewijzigd door CG-Design op 29-04-2012 11:26]

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-12 13:19
Ik merk op mijn mid-2010 MBP het nog wel eens wil helpen om de adapter er even opnieuw in te doen. Dat al eens geprobeerd?

• CG-Design
Dat heb erg vaak gedaan met geen resultaat.

Edit: Ik heb het even geprobeerd op de monitor van mijn broer. Daar werkte hij ook niet, dus aan de monitor kan het niet liggen.

Ik hoop heel erg dat het de adapter is.
Kan het ook zijn dat de "thunderbolt" uitgang kapot is gegaan?

[Voor 73% gewijzigd door CG-Design op 29-04-2012 12:33]

• CG-Design
Niemand?

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:38
Probeer gewoon een andere adapter en dan weet je het?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-04 09:44
Hopelijk werkt het snel weer, hoe goed doet het scherm het in combinatie met je macbook? Mooie kleurenweergave, scherp beeld enzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CG-Design
Brm-G schreef op maandag 30 april 2012 @ 23:31:
Probeer gewoon een andere adapter en dan weet je het?
Ik wil eerst zeker weten of dit probleem zich bij iemand ander heeft voorgedaan, voordat ik 30 euro voor een kabeltje neerleg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CG-Design
PatrickG schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:25:
Hopelijk werkt het snel weer, hoe goed doet het scherm het in combinatie met je macbook? Mooie kleurenweergave, scherp beeld enzo?
Hij werkte prima!
De kleurweergave was perfect, vooral na het kalibreren ervan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickG
Toch voor de tussenoplossing gegaan, een oud scherm voor 35 euro gekocht op marktplaats Dell 1905FP ultrasharp. Al er straks wat geld over is komt er nog wel zo'n nieuwe ultrasharp.

Succes met je probleem...

Als de originele adapter te duur is om het te proberen: http://www.onlinekabelsho...520mini&Connector%202=dvi

Maar misschien vind je dat ook teveel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CG-Design
Ik heb uiteindelijk toch de poging gewaagd en heb een origineel exemplaar van Apple gekocht.

En ik kan met een grijns op me gezicht vertellen dat het probleem is opgelost. Het lag dus compleet aan de adapter.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-11 14:51
PatrickG schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:25:
Ik type hier met dezelfde U2412M (nahja, hetzelfde model dus) aan m'n 2011 MBA13, dus ook via de TB poort, in mijn geval met een miniDP naar fullDP kabel (gewoon een ebaytje), en die doet het prima. Beste monitor die ik ooit gehad heb (maar dat mag natuurlijk ook wel, 5 jaar na de vorige).

Ik heb ook nog een originele Apple MiniDP naar DVI adapter en een eBay miniDP naar HDMI kabel. en die laatste met een HDMI -> DVI adapter (alweer, ebay) werken allemaal perfect op mijn scherm.

Semi-OnTopic: Ik merk regelmatig dat op een gegeven moment als ik de MBA dichtklap het backlight nog wel uitgaat, maar de mac niet meer echt in single-external-display mode gaat, hij blijft ze alletwee gebruiken. Dit kan ik dan alleen oplossen met een reboot. Als ik de displays instel met het interne display als primary gebeurt dit niet -- maarja, dat is niet wat ik wil :)

Hierbij maakt het BTW niet uit of ik de HDMI adapterkabel, de apple dvi adapter, of de displayport kabel gebruik, ze doen allemaal hetzelfde. Ik denk dat de trigger is als ik de monitor naar een andere input schakel terwijl de MBA eraan zit, maar ik heb dat nog niet 100% kunnen testen.

[Voor 24% gewijzigd door Jasper Janssen op 02-05-2012 23:01]

• PatrickG
Jasper Janssen schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 22:54:
[...]

Ik type hier met dezelfde U2412M (nahja, hetzelfde model dus) aan m'n 2011 MBA13, dus ook via de TB poort, in mijn geval met een miniDP naar fullDP kabel (gewoon een ebaytje), en die doet het prima. Beste monitor die ik ooit gehad heb (maar dat mag natuurlijk ook wel, 5 jaar na de vorige).

Ik heb ook nog een originele Apple MiniDP naar DVI adapter en een eBay miniDP naar HDMI kabel. en die laatste met een HDMI -> DVI adapter (alweer, ebay) werken allemaal perfect op mijn scherm.

Semi-OnTopic: Ik merk regelmatig dat op een gegeven moment als ik de MBA dichtklap het backlight nog wel uitgaat, maar de mac niet meer echt in single-external-display mode gaat, hij blijft ze alletwee gebruiken. Dit kan ik dan alleen oplossen met een reboot. Als ik de displays instel met het interne display als primary gebeurt dit niet -- maarja, dat is niet wat ik wil :)

Hierbij maakt het BTW niet uit of ik de HDMI adapterkabel, de apple dvi adapter, of de displayport kabel gebruik, ze doen allemaal hetzelfde. Ik denk dat de trigger is als ik de monitor naar een andere input schakel terwijl de MBA eraan zit, maar ik heb dat nog niet 100% kunnen testen.
Thanks! Late reactie, maar toch :)
En offtopic is niet geheel meer van toepassing, het probleem is tenslotte opgelost ;-)

Ik ben toch wel huiverig om een monitor aan te schaffen, ik wil namelijk niet veel van de scherpte verliezen die de macbook heeft. Op mijn windows computer heb ik nu twee schermen en werken in Word is gewoon vermoeiend omdat je toch heeft moeilijk moet kijken in vergelijking tot de macbook. Daar zijn letters meer afgerond volgens mij.

Maar jullie verhalen stemmen me enigszins gerust, al ben ik benieuwd wat het verschil is met de scherpte van een cinema display en de dell schermen (U2212HM, U2312HM en U2412m).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23-11 14:51
PatrickG schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:52:
Thanks! Late reactie, maar toch :)
En offtopic is niet geheel meer van toepassing, het probleem is tenslotte opgelost ;-)

Ik ben toch wel huiverig om een monitor aan te schaffen, ik wil namelijk niet veel van de scherpte verliezen die de macbook heeft. Op mijn windows computer heb ik nu twee schermen en werken in Word is gewoon vermoeiend omdat je toch heeft moeilijk moet kijken in vergelijking tot de macbook. Daar zijn letters meer afgerond volgens mij.

Maar jullie verhalen stemmen me enigszins gerust, al ben ik benieuwd wat het verschil is met de scherpte van een cinema display en de dell schermen (U2212HM, U2312HM en U2412m).
Van de 2312 en 2412 weet ik (en ik ga ervan uit dat de 22 dat ook doet, maar die heb ik nooit onderzocht) dat ze hetzelfde type paneel gebruiken als de cinema display: IPS panelen (uit dezelfde fabriek), met WLED backlight. De voorkant is wel anders, de Dells hebben een matte antireflectielaag en de ACD en ATD hebben juist een glossy glasplaat ervoor hangen. ppi is ook redelijk vergelijkbaar, hij is alleen kleiner en met minder pixels.

Ik heb geen spijt van mijn 2412. Zelfs al was de 2312 nog een flinke smak goedkoper - ben geen fan van 16:9 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickG
Oke, dan zie ik geen problemen meer in de aanschaf ervan :)

• Batiatus
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 02-12 10:23
Met mijn Early 2011 Macbook (15 inc) had ik ook problemen met de adapter van een mede Mac gebruiker. Sindsdien wil Windows wel eens de resolutie veranderen of nog erger het scherm helemaal onleesbaar maken doordat er lijnen pixels verschuiven.
Sinds dat ik mijn eigen adapter (niet van apple) heb aangeschaft heb ik geen enkel probleem meer met Windows.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee